Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sturmey en Archer - 3 versnellingen - welk tandwiel achter ? - Forum Wereldfietser

Sturmey en Archer - 3 versnellingen - welk tandwiel achter ?

Hallo,

Momenteel gebruik ik als "stationsfiets" een Rolls Well fiets van 20 jaar oud.
Ooit had die 3 interne versnellingen van Sturmey en Archer. Het schakelsysteem heeft het ooit begeven, net als de kettingkast.
Omdat ik geen grote kosten meer wou doen heb ik die geblokkeerd in 1e versnelling door de kabel ergens aan het frame vast te maken.

Vooraan heeft die 46; achteraan 20.
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (46 / 20) = 1,73

Nu zou ik van mijn papa een soortgelijke fiets kunnen overnemen; waar de kettingkast nog volledig (voor de foto heb ik de helft eraf gehaald) is én het schakelsysteem nog volledig is. De verlichting op dynamo werkt zelfs ook nog.
Hij springt wel constant van 1e naar 2e als ik de schakelaar loslaat; maar dat is mits wat afregeling misschien nog op te lossen

foto_1 foto_2

Vooraan heeft die 48; achteraan 18.
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 18) = 2
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 18) = 2,67
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 18) = 3,55

Maar als ik daar een stukje mee fiets gebruik ik eigenlijk meestal die 1e versnelling (ik ben geen snelle/straffe fietser). De 3e heb ik nog nooit gebruikt.

Nu zou ik daar achteraan een ander tandwiel willen opzetten; 22 of zelfs 24 (als dit bestaat).

De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 22) = 1,64
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 22) = 2,18
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 22) = 2,9
of
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 24) = 1,5
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 24) = 2
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 24) = 2,66


Vraag: Weten jullie hoe ik dit moet kiezen? Want ik begrijp niet zo goed wat men bedoelt met 1/8 inch of 3/32 inch.
Denken jullie dat ik dan ook een nieuwe ketting moet kopen, of gaat dit nog net passen?


https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ey-archer/

http://www.sturmey-archer.com/files/cat ... OCKETS.pdf

mvg, Bart
1/8" is een gewone fietsketting, 3/32" een iets dunnere ketting. Een 1/8" ketting past wel op 3/32" tandwielen, maar andersom niet, althans in theorie. Tandwielen die ooit bestaan hebben, zijn vaak niet meer te krijgen. Dat zal zeker gelden voor 22t en 24t. Bovendien moet je precies dezelfde wijze van bevestiging en vorm (dished e.d.) hebben, anders pas t het niet op de naaf, of de ketting loopt scheef resp. aan. Een ketting die scheef loopt, loopt er ook een keer af.

Eenvoudigste oplossing is mijns inziens de versnelling repareren. Een SA kettinkje kost max €10. Wat je ook kunt doen is de kabel vastzetten in de stand voor de 2e versnelling.
De afstelling die daarbij hoort is te zien door het gat in de wielmoer rechts. Zoek zo nodig op youtube een tekening of een filmpje.
Van de 1 naar 2 springen betekent dat de spanning op de kabel iets te hoog is.
Aanvulling: indien van 18 naar 22t, dan 4 schakels langere ketting nodig en bij 24t dus 6 schakels meer nodig.
De meeste stadfietsen met 3 versnellingen die ik gezien heb, hebben een 1/8 ketting nodig en een tandwiel met 3 uitsteeksels in het middelste gat. En zo te zien heb je gewoon een 1/8 ketting.
Het verschil zit hem in de platheid (de 'dish', dank je, sjefke) van de tandwielen, dat zie je ook in jouw link naar de sturmey archer sprockets. Op hollandbikeshop.com noemen ze dit 'gebogen'.
Het is meestal het makkelijkst om gewoon het oude tandwiel, of het hele wiel, mee te nemen naar de lokale (betere) fietsenmaker. Die heeft ze meestal wel op voorraad en je betaalt misschien een euro meer dan op internet. Of hij ook 22-tands of zelfs 24-tands heeft, kan ik niet zeggen. De grootste die ik heb ooit gebruikt is een 20-tands.
Je kan ook kijken naar wat er op het tandwiel staat, dan kun je daaruit afleiden welk tandwiel je nodig hebt, maar op het oog vergelijken is makkelijker. Dat geldt trouwens ook voor de ketting.

Als je een nieuw tandwiel neemt koop je ook altijd een nieuwe ketting, want deze slijten op elkaar in. Bij het monteren zal je de nieuwe ketting moeten inkorten met een kettingpons.
@ Basp,

Waarom ga je niet even bij de Fietsdokter langs? Mario geeft ook workshops voor de Vakantiefietser VZW.

http://www.goudengids.be/fietsdokter-schilde-2970/

De Fietsdokter is ook met workshops op de Fiets en Wandelbeurs in Antwerp Expo op 28 februari in de uitgebreide stand van de Vakantiefietser.
en 1 maart: http://www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
Bedankt voor jullie reacties!
ErikB81 schreef: Het is meestal het makkelijkst om gewoon het oude tandwiel, of het hele wiel, mee te nemen naar de lokale (betere) fietsenmaker. Die heeft ze meestal wel op voorraad en je betaalt misschien een euro meer dan op internet. Of hij ook 22-tands of zelfs 24-tands heeft, kan ik niet zeggen. De grootste die ik heb ooit gebruikt is een 20-tands.
ga ik doen!

(bij de fietsdokter kan ik sinds de verhuis van Antwerpen naar Schilde niet zomaar even binnenspringen... jammer!)
Mocht je nog belangstelling hebben voor grote tandwielen achter: het loont altijd de moeite om even rond te neuzen op internet. 24t is gewoon verkrijgbaar bij Holland Bike Shop, bijvoorbeeld.