Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Selma zoekt fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Selma zoekt fiets

In haar geval (zie je eerste bericht over het doel van de fiets): dikke(re) banden.
Dat weet je pas als je vrouw het beide heeft kunnen testen denk ik. Maar waarom niet gewoon gaan voor een starre fiets met dikkere banden en spatborden en zo? Vering kan altijd nog. Zijn vaak ook zaken die een fiets zwaarder maken he, en meer onderhoud vragen.
Precies, dat is ook mijn inzet: dikke banden en niet die gekkigheid van vering die het gemismvan comfort door dunne banden zouden moeten compenseren. Zo is het draadje van dit topic dus weer rond.
Echt: Big Apples, Big Bens, of voor mijn part Allmotions. Geschikt voor 90% van je ritten, toch;)?
Helemaal mee eens,
Op mijn Koga pasten net nog de Little BIG Bens en op mijn Avaghon heb ik Big Apple.
Punt is alleen het gebrek aan een fiets in het segment van tot zo'n 1500 euro van een derailleur fiets waar een 50 mm band omheen past. Op de Jan Janssen en Multicycle die gaan bekijken past maar 42 cm, Koga heeft helemaal geen fietsen in dat segment waar een 50 mm onder past, om van de nog gangbaarder merken maar te zwijgen. Onder VSF wel, maar dat is voor mijn vrouw te sportief. En om nu een Avaghon of Santos voor haar te gaan kopen lijkt me te veel vakantiefiets van het goede.
Aart Veldhuizen schreef:En om nu een Avaghon of Santos voor haar te gaan kopen lijkt me te veel vakantiefiets van het goede.
Maar dat is met een mandje en een paar bloemetjestassen zo opgelost! :lol: Serieus, als je een fiets zoekt met derailleur en geschikt voor 50mm-banden en je struikelt er niet over dat zoiets 1500 euro gaat kosten, maar wel over de 'sportiviteit', waarom dan geen heuse vakantiefiets? Moet volgens mij wel te krijgen zijn voor dat budget en de zit (en uiterlijk, als dat belangrijk is) is makkelijk aan te passen dmv. framemaat, zadel(pen), stuur(pen) enz. En als de vakantiefiets teveel gebouwd is op fietsen met bagage, dan gooi je gewoon een paar telefoonboeken in die tassen. :wink:

Succes met de keuze,

Carl
Carl schreef:Serieus, als je een fiets zoekt met derailleur en geschikt voor 50mm-banden en je struikelt er niet over dat zoiets 1500 euro gaat kosten, maar wel over de 'sportiviteit', waarom dan geen heuse vakantiefiets?
Omdat een vakantiefiets wel eens te stijf zou kunnen zijn voor het beoogde gebruik. (Zeker omdat Selma zelf niet voldoende gewicht heeft om heel veel vering en demping af te dwingen)

Standaard reis-Avaghons zijn in ieder geval tamelijk stijf. (ik heb er een en vele anderen hebben dit op dit forum al gemeld dat hun Avaghon mét bagage lekkerder rijdt dan zonder, zelfs met dikke banden)
Avaghon maakt echter ook fietsen met een lage instap. Daar heb ik geen ervaring mee; ik heb ze zelfs nooit gezien dus qua comfort kan ik er niets van zeggen, al is het werktuigbouwkundig logisch om aan te nemen dat ze ofwel minder stijf, ofwel minder licht of beiden zijn.

(sorry dat ik het zo vaak wijzig, ik maak vergissingen :oops: )
Ave Gone schreef:...(Tenzij Selma een zelf voldoende gewicht heeft om de vering af te dwingen)...
De demping, toch? Daar waren we het inmiddels toch over eens 8) ? De vering kwam nou net uit de banden. Grmbl.
Travelmaster schreef:De demping, toch? Daar waren we het inmiddels toch over eens 8) ? De vering kwam nou net uit de banden. Grmbl.
Ik heb mijn omschrijving aangepast. Misschien niet helemaal naar jouw idee, maar dat is iets anders.
Het is misschien dan wel een Koga dus brede banden zijn minder mogelijk. Toch denk ik dat de Koga Prominence het overwegen waard is:
- Rondom budget
- Wat minder sportieve zit
- Shimano LX afgemonteerd
(- koga feathershock voorvering en zadelpenvering)
Ave Gone schreef:
Carl schreef:Serieus, als je een fiets zoekt met derailleur en geschikt voor 50mm-banden en je struikelt er niet over dat zoiets 1500 euro gaat kosten, maar wel over de 'sportiviteit', waarom dan geen heuse vakantiefiets?
Omdat een vakantiefiets wel eens te stijf zou kunnen zijn voor het beoogde gebruik.
Sommige wel, daar ben ik mij van bewust - zie mijn laatste opmerking in het bericht waar je op reageert. Maar zoals je zelf ook schrijft, het zou kunnen - hoeft dus niet per se. Uitproberen dus.
Ave Gone schreef:Standaard reis-Avaghons zijn in ieder geval tamelijk stijf. (ik heb er een en vele anderen hebben dit op dit forum al gemeld dat hun Avaghon mét bagage lekkerder rijdt dan zonder, zelfs met dikke banden)
Ja, ik bijvoorbeeld, hoewel ik het ook zonder bagage een fijne fiets vind.

Carl
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef:De demping, toch? Daar waren we het inmiddels toch over eens 8) ? De vering kwam nou net uit de banden. Grmbl.
Ik heb mijn omschrijving aangepast. Misschien niet helemaal naar jouw idee, maar dat is iets anders.
Ik verwachtte niet anders 8) .
Allemaal bedankt voor de tips!
Vanmorgen een Jan Janssen Transalpine samengesteld bij Meinderts in Leeuwarden waar we eindelijk een verkoper troffen die beaamt dat dikke banden comfortabeler en vaak ook sneller rijden.
Een Jan Janssen kan al in de lagere prijsklasses helemaal naar wens worden samengesteld. We hebben de standaard Transalpine behoorlijk opgewaardeerd: volledige LX groep en naaf, geen naafdinamo, geen vering, 42mm Marathon Supremes, tubus drager achter, goede wielen die stukken sterker zijn dan het rare standaard spaakpatroon. Hij blijft onder de 15 kilo en onder de 1400 euro.
Selma is er nu al blij mee en ze gaat er zowaar twee ortliebs bij kopen. Ze slaapt er nog even een weekendje over en hakt vlg week de knoop door. Ze is goed de maat genomen, ook door ter plekke te kijken en te voelen op een vergelijkbare fiets.

Ik denk dat het een prima fiets voor haar is. Niet geweldig om mee naar Jeruzalem te fietsen, maar zelfs een rit naar Barcelona met weinig bagage (ik speel altijd graag voor vrachtwagen, dus....) zou ik met haar op die fiets wel aandurven.
Aart Veldhuizen schreef:Vanmorgen een Jan Janssen Transalpine samengesteld
Nou Selma, dat wordt de Alpen over! :D Merkwaardig dat er op de website staat 'Groep: Alivio' terwijl op het plaatje een Deore-crank te zien is. Ach, Selma krijgt toch geen van beide, begrijp ik.

Heel veel plezier gewenst met de nieuwe fiets!

Carl
Dank je Carl!
De plaatjes kloppen inderdaad niet helemaal, ze willen daarop vlg mij vooral de kleur goed laten zien. Maar de jongedame wordt LX afgemonteerd over de hele linie.
Een goede keus, die Jan Janssen!

Goede fietsen, prima bouwkwaliteit, mooie afwerking, nette prijs en de gebroeders Janssen zijn ook nog eens sympathieke mannen met liefde voor hun vak. Wens Selma er maar veel plezier mee!