Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Compact of Triple op racefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Compact of Triple op racefiets

Voor 100 euro ga je geen conversie naar een triple krijgen. Nodig zijn dan die triple cranks (neem zoals Marten zegt een triple met 110 mm steek), een andere trapas, en vermoedelijk een andere voorderailleur. Bijvoorbeeld 24-36-48 110 mm triple van Velo Orange voor 127 euro, trapas voor iets van 15 euro, en FD voor iets van 25 euro. Samen dus 167 euro. Niet alle voorderailleurs werken even goed met kleinere voorbladen dan de veel te grote standaard bladen.
Zelf denk ik nog steeds dat een grotere cassette een veel goedkopere en goede oplossing is. Je neemt toch geen massa bagage mee.
Wim
Wim schreef:Voor 100 euro ga je geen conversie naar een triple krijgen. Nodig zijn dan die triple cranks (neem zoals Marten zegt een triple met 110 mm steek), een andere trapas, en vermoedelijk een andere voorderailleur. Bijvoorbeeld 24-36-48 110 mm triple van Velo Orange voor 127 euro, trapas voor iets van 15 euro, en FD voor iets van 25 euro. Samen dus 167 euro. Niet alle voorderailleurs werken even goed met kleinere voorbladen dan de veel te grote standaard bladen.
Zelf denk ik nog steeds dat een grotere cassette een veel goedkopere en goede oplossing is. Je neemt toch geen massa bagage mee.
Wim
Dat beweert ook niemand. Ik meldde alleen dat als je een níeuwe fiets kiest, het prijsverschil tussen compact en triple op de budgetmodellen vaak maar 100,- is.
Yopie schreef:Voor mij wordt dat weer vele weken goedkope bonensoep en brood met zeeer luchtig beleg eten. :(
Misschien kun je in dat geval beter eerst eens in die heuvels daar met bagage uitproberen, of je wel echt een lichter verzet nodig hebt.
Yopie schreef:Ja, begin nu een beetje zenuwachtig te worden, straks bestel ik het verkeerde. :shock:
Zeker een aandachtspunt, niet alles past zomaar op/bij elkaar.
Yopie lijkt gezien haar post te denken dat ombouw voor 100 euro kan. Niet dus, zeker omdat ik ook nog de andere achterderailleur met langere kooi vergeten ben. Als je helemaal opnieuw begint is er wat voor een triple te zeggen (maar mischien nog meer voor een ultracompacte double), maar dan moet je eigenlijk helemaal geen moderne koersfiets nemen voor zo'n tocht. Dit gaat allemaal over de vraag wat er mogelijk is binnen een bescheiden budget en een bestaande fiets waarop je heel weinig bagage meeneemt.
Wim
Ik zou voor deze tocht een MTB derailleur (9v) en een fikse MTB cassette monteren. Dan krijg je wat meer inzicht in welke verzetten je nou echt vaak gebruikt, en kun je, straks als je alsnog je fiets naar een triple wilt ombouwen, veel makkelijker keuzes maken in cassettes en voorbladen.

Bij thuiskomst ga je dan wat zitten spelen met een versnellingscalculator en ga je op het gemakje op zoek naar geschikte onderdelen. Bijvoorbeeld een 110mm triple crank, maar dan niet per sé eentje van 127 euro, op eBay kom je genoeg Shimano vijf-arm MTB cranks tegen voor een paar tientjes.

.tsooJ
Wim schreef:Yopie lijkt gezien haar post te denken dat ombouw voor 100 euro kan. Niet dus, zeker omdat ik ook nog de andere achterderailleur met langere kooi vergeten ben. Als je helemaal opnieuw begint is er wat voor een triple te zeggen (maar mischien nog meer voor een ultracompacte double), maar dan moet je eigenlijk helemaal geen moderne koersfiets nemen voor zo'n tocht. Dit gaat allemaal over de vraag wat er mogelijk is binnen een bescheiden budget en een bestaande fiets waarop je heel weinig bagage meeneemt.
Wim
Ik denk dat ze bedoelde dat, als ze ook een andere cassette neemt, ze 100,- extra kwijt is, bovenop de zaken die ze sowieso moet vervangen.
Nou, julie komen er ook niet uit en ik begin ook weer te twijfelen. :?

Kom net thuis, van een iets meer dan 100km tochtje door de heuvels met een ijzige koude rotwind en ik had veel te weinig kleding aan, brr. Kwam één akelig steile helling niet op. Kwam gewoon te kort, door dat enorme gat 50-34, daar heb je gewoon niks aan. Dat werd dus even uitblazen maar daarna met een tandje lager ging het gewoon weer omhoog. Moet in ieder geval nog flink wat km's weg trappen wil ik me wagen aan het Noorse gebergte.

Ik had circa 100€ bedacht voor een 50-39-30 en de trapas.
De andere 100€ zou cassette, twee derailleurs en ketting zijn.

Maar toen kwam de 24-36-48 110mm, wist niet dat die duurder zijn. Maar daardoor kan ik wel de cassette gebruiken die er al op zit (11-28t), hoef ik die in ieder geval niet te kopen.

Ach, ik ga d'r nog maar even over nadenken want ik weet het ff niet meer. Maar eerst onder de warme douche!

En bedankt voor het meedenken!
Drie voorbladen zijn een stuk duurder dan een cassette. Een 110mm crank hoeft niet duur te zijn, maar non-standaard voorbladen ga je apart moeten bestellen, dat gaat zeker in de papieren lopen.

Met een Deore derailleur (RD-M591) en cassette (CS-HG61) ben je voor een paar tientjes "in business".

.tsooJ
Volledig eensch met mijn bovenbuurman...

Met een compact en een MTB achter cassette moet het wel gek gaan om niet boven te komen. Je hebt iets minder mooie stapjes als met een trippel, maar voor 'ons' soort fietsen maakt dat m.i. niet zoveel uit. Op deze site kun je mooi e.e.a. vergelijken:
http://www.ritzelrechner.de
Okee, heb er nog een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik natuurlijk het beste wil (lijkt mij een triple) maar dat je niet alles kan kopen en daarbij is het ook een beetje onzin om zo aan m'n eigen fietsbenen te twijfelen.
Als die Zweden hier met een compact de bergen in gaan ga ik er natuurlijk soepeltjes achteraan en halverwege groet ik ze vrolijk bij het inhalen. :D
Triples is voor watjes (en voor de rijken), dus ik blijf bij m'n bejaardeverzet en ga voor Aliens link (thanks!).
Heb er nu weer alle vertrouwen in.

Allemaal bedankt!

Groeten, Yopie
Moet lukken. Met nieuwe ketting, maar dat is het geld niet. Zelf vind ik een (ultra)compacte dubbel juist fijn schakelen. Op vlak terrein en afdalend op het grote blad, omhoog in een beweging naar het kleine voorblad, en bboevenop weer nar het grote. In heuvelachtig terrein moet je onderaan de berg (of iets later) altijd een echt grote sprong in verzet maken. Met de achterderailleur kun je niet snel zo'n grote stap maken. Dat doe je dan dus door naar je kleine voorblad over te schakelen. Fijn regelen doe je dan met je achtertandwielen. 50-34 is wel wat groot voor dit kunstje, maar het gaat wel, zeker met weinig bagage. Een ultracompacte 46-30 is eigenlijk fijner -maar peperduur.
Wim
In dit verband kwam ik dit artikel tegen

http://www.fietspraat.nl/index.php/comp ... -crankstel