Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Rome in vergelijking tot fietsen naar Parijs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Rome in vergelijking tot fietsen naar Parijs

Goedemorgen,

De beste training voor het "bergop fietsen" is in Nederland vaak tegen de wind in fietsen op een zwaar verzet. Je zult merken dat dit werkt. Verder is het wel verstandig om je techniek voor vertrek wel even op orde te brengen. Niet is zo vervelend al een berg omhoog te moeten lopen. Je kun trouwens een berg het beste in een voor jou prettige cadans nemen, zorg dat je altijd 1 of 2 versnelling overhebt voor na de bocht :D.hardlopers zijn doorlopers in dit geval.
hallo Roomijsje (wat een heerlijke naam)
Ter voorbereiding op mijn tocht naar Santiago volgend jaar ga ik begin november een paar dagen fietsen in Zuid Limburg. Ik zie dat ik aan de route zit die iedereen beschrijft: Epen-Vaals in Herberg de Smitse. Heb in deze omgeving tientallen dagen gewandeld maar nog nooit een fiets ter hand gehad. Vond die mensen met fietsen niet goed wijs...... :x Ben heel benieuwd hoe het klimmen mij zal vergaan, ik heb een Koga Randonneur en vlgs mij voldoende versnelling maar kom nu niet verder dan een paar. Geen idee wat ik met die 2 andere tandwielen op het voorblad moet. Eigenlijk zou er een cursus klimmen voor beginners moeten zijn (idee???, net als de fietsonderhoudcursus die ik in september ga volgen. En ik ga ervan uit dat ik in die weekenden zoveel kennis vergaar dat het goed moet komen. Aan mentaliteit ontbreekt het me niet, maar ik kan mij zo voorstellen dat ik wel eens scheldend omhoog zal fietsen en me afvraag "waarom ga ik niet gewoon lopen"?
Succes met voorbereidingen en ik weet nu al wat mijn volgende trip gaat worden. Op naar Rome. Laat weten hoe het klimmen is gegaan.
gr Anja
Roomijsje schreef:Nogmaals dank voor alle reacties! Het is ontzettend leuk om ieders ervaringen en standpunten te lezen. Ook goed om te weten dat de tocht naar Rome door een breed spectrum aan verschillende mensen gereden wordt (mensen met een nieuwe knie, geen topfitte mensen e.d.) en dat eea met de juiste mindset dus mogelijk zou moeten zijn. "Gewoon gaan" zoals Klaas de Pelgrim stelt spreekt erg aan! Ik kijk nu al uit naar het geleidelijk voorbereiden op de tocht! Boekjes kopen, fiets weer in technische goede (en vooral betere) staat brengen, oefentochtjes maken en de mooie verhalen van anderen lezen om het doel niet uit het oog te verliezen! Nogmaals dank voor alle adviezen en hopelijk heb ik over een klein jaar de tocht weten te voltooien!
Je bouwt het langzaam op: de Ardennen, de Jura en je leert je lat steeds hoger te leggen. In Zwitserland fiets je langs de Rijn omhoog naar 1400 meter in het plaatsje Spugen met een uitstekende camping.
Daar gaat het beginnen: de klim naar de 2200 meter hoge Splugenpas. Is even afzien, maar ook Dries van Agt kwam op z'n oude dag boven. Op het hoogtepunt van de pas maakt een onbeschrijfbaar gevoel zich van jou meester: het Splugenpas-gevoel! Al je zintuigen raken geprikkeld. Ik heb het gedaan! Vanuit het overgeorganiseerde Zwitserland duik je plotsklaps Italie in. Wat een afdaling zeg! Door muizengaatjes van tunnels, waar het water langs de ruwe wanden naar beneden sijpelt. Er lijkt geen einde aan te komen, maar dan knijp je in de remmen voor de Romaanse boogbrug van het stadje Chiavenna. Geniet van je eerste, échte macchiato en dan besef je het: "Daar deed ik het dus voor."
Na de Spugenpas kun je alles aan: ook de klim naar San Giminiano, het Middeleeuwse Manhattan van Toscane. Langzaam doemen de torens op aan de horizon. Overdag kun je over de hoofden van de toeristen lopen, maar na 16:00 uur zijn alle bussen vertrokken en heb je het plaatsje voor jezelf. De 2 plaatselijke ijssalons zijn beide bekroond voor het beste ijs van Italie. Oordeel zelf!
Dit alles ervaar je, als je de juist route kiest: de route van Benjaminse!
bert sitters schreef:Spugen
Je bedoelt waarschijnlijk Splügen en de Splügenpas.
Het scheelt maar één letter maar het verschil tussen kat en k*t geeft ook best een onsympatiek effect. Zoek spugen maar eens op.

In San Gimignano telde ik van de ca. 100 zaakjes er 100 die geheel en al op toeristen waren gericht. Ik was daardoor helaas vóór 16:00 al weg. Ik ben naar een stadje gegaan dat niet in de gids stond en heb daar met een heerlijk kopje koffie onder een parasol genoten van kinderen die speelden op een pleintje voor een gebouw dat nergens voor diende maar in Nederland direct tot nationaal monument zou werden verklaard (12e eeuw of zo), terwijl een taxichauffeur en een slechte chauffeur mondeling met elkaar aan het uitvechten wie er zojuist voor niets een noodstop had gemaakt. De waardin was zo een forse die vast goede pasta maakt en haar dochter ....
Mijn vouw en ik zijn 4 keer naar Rome gefietst, 2 keer Benjaminse (Splugen) en 2 keer Reitsma (Silvretta, Arlberg), Benjamise is mooi maar Reitsma vonden we toch net iets mooier vooral de aanloop naar de Alpen.
Peter.
bert sitters schreef:Dit alles ervaar je, als je de juist route kiest: de route van Benjaminse!
Mooie en adequate beschrijving van de Splügenpasroute, maar dat er een "juiste route" naar Rome zou zijn, is een opmerkelijke conclusie. De routes via de Gotthard of de Albula/Maloja of zelfs de Reschenpas zijn even "juist" en allemaal hebben ze hun mooie en minder mooie delen. Zo is de aanlooproute naar de Gotthard langs het Vierwoudstedenmeer in mijn ogen mooier dan die langs het Bodenmeer en Liechtenstein richting Splügen of Albula. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan (Umbrië of Toscane?); het leukste is het om gewoon diverse routes te rijden, ongeacht wie ze verzonnen heeft en wanneer.
Rome vergelijken met Parijs kan ik niet, daar ik genoemde route naar Parijs niet ken.

Wel heb ik Reitsma over Toscane gedaan. En (gedeeltelijk) terug over Assisi, Ravenna en Venetië. Als moeilijkste heb ik het Toscane-deel van de route ervaren. Het constante stijgen en dalen in combinatie met de hitte maakten dit deel voor mij zwaarder dan de éénmalige Alpen. Door over het oosten te gaan maak je de route een stuk lichter.

Maar de grootste 'besparing' valt natuurlijk te behalen met een fiets die in orde is zodat je je kleinste voorblad kunt gebruiken :)
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:Spugen
Je bedoelt waarschijnlijk Splügen en de Splügenpas.
Het scheelt maar één letter maar het verschil tussen kat en k*t geeft ook best een onsympatiek effect. Zoek spugen maar eens op.

quote]

Bedankt Leon,
Helaas krijg ik een Umlaut niet op de reacties van het forum.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Dit alles ervaar je, als je de juist route kiest: de route van Benjaminse!
Mooie en adequate beschrijving van de Splügenpasroute, maar dat er een "juiste route" naar Rome zou zijn, is een opmerkelijke conclusie. De routes via de Gotthard of de Albula/Maloja of zelfs de Reschenpas zijn even "juist" en allemaal hebben ze hun mooie en minder mooie delen. Zo is de aanlooproute naar de Gotthard langs het Vierwoudstedenmeer in mijn ogen mooier dan die langs het Bodenmeer en Liechtenstein richting Splügen of Albula. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan (Umbrië of Toscane?); het leukste is het om gewoon diverse routes te rijden, ongeacht wie ze verzonnen heeft en wanneer.
Als je voor de Splugenpas gaat, dan is de route van Benjaminse de juiste route :wink:
Voor wie een indruk wil krijgen van de Benjaminse route naar Rome en dan vooral de afdaling van de Splügenpas, dan is het filmpje van mijn/onze vakantie van afgelopen zomer wellicht interessant.

https://vimeo.com/111279376

--
Andreas
mooi Andreas en Auke, ik ken de weg alleen van met een volgeladen Aygo met 2 inzittenden op weg naar Chiavenna en dan viel het niet mee om boven te komen.
Tussen M Spluga en Chiavenna vele wandelingen gemaakt in 2012 en 2013 naar allerlei hutten. Prachtig daar. Misschien heb ik de moed om dit ook nog eens per fiets te doen. Was nu even in vakantieflow. Dank daarvoor.
gr Anja