Roomijsje schreef:Nogmaals dank voor alle reacties! Het is ontzettend leuk om ieders ervaringen en standpunten te lezen. Ook goed om te weten dat de tocht naar Rome door een breed spectrum aan verschillende mensen gereden wordt (mensen met een nieuwe knie, geen topfitte mensen e.d.) en dat eea met de juiste mindset dus mogelijk zou moeten zijn. "Gewoon gaan" zoals Klaas de Pelgrim stelt spreekt erg aan! Ik kijk nu al uit naar het geleidelijk voorbereiden op de tocht! Boekjes kopen, fiets weer in technische goede (en vooral betere) staat brengen, oefentochtjes maken en de mooie verhalen van anderen lezen om het doel niet uit het oog te verliezen! Nogmaals dank voor alle adviezen en hopelijk heb ik over een klein jaar de tocht weten te voltooien!
Je bouwt het langzaam op: de Ardennen, de Jura en je leert je lat steeds hoger te leggen. In Zwitserland fiets je langs de Rijn omhoog naar 1400 meter in het plaatsje Spugen met een uitstekende camping.
Daar gaat het beginnen: de klim naar de 2200 meter hoge Splugenpas. Is even afzien, maar ook Dries van Agt kwam op z'n oude dag boven. Op het hoogtepunt van de pas maakt een onbeschrijfbaar gevoel zich van jou meester: het Splugenpas-gevoel! Al je zintuigen raken geprikkeld. Ik heb het gedaan! Vanuit het overgeorganiseerde Zwitserland duik je plotsklaps Italie in. Wat een afdaling zeg! Door muizengaatjes van tunnels, waar het water langs de ruwe wanden naar beneden sijpelt. Er lijkt geen einde aan te komen, maar dan knijp je in de remmen voor de Romaanse boogbrug van het stadje Chiavenna. Geniet van je eerste, échte macchiato en dan besef je het: "Daar deed ik het dus voor."
Na de Spugenpas kun je alles aan: ook de klim naar San Giminiano, het Middeleeuwse Manhattan van Toscane. Langzaam doemen de torens op aan de horizon. Overdag kun je over de hoofden van de toeristen lopen, maar na 16:00 uur zijn alle bussen vertrokken en heb je het plaatsje voor jezelf. De 2 plaatselijke ijssalons zijn beide bekroond voor het beste ijs van Italie. Oordeel zelf!
Dit alles ervaar je, als je de juist route kiest: de route van Benjaminse!