Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij fietskeuze....... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij fietskeuze.......

johntelleman schreef:
Blanche schreef:ben vanmiddag bij van herweden geweest en heb een mooie van herweden gezien uit de XT-groep. Toch weer duurder...
Hoi Blanche, vrouwen zijn meestal lichter dan mannen, hierdoor krijgen diverse onderdelen het veel minder te voorduren. Mocht je flink onder de 75 kg wegen dan kan je met gemak toe naar LX of een mengeling LX en deore.

Mijn vriendin weegt 65 kg, rijd met deore naven en heeft nergens last van.
Bij haar gaan o.a. ketting, banden en remblokken veel langer mee.
Groeten, John.
Hee John, nou dat komt goed uit ik weeg 57 kilo. Dat wordft dus centjes besparen? Ik heb alleen totaal geen zicht op een goede menging....welke componenten moet je in een duurdere klasse kiezen en welke kunnen in een lichtere klasse? En wel op zo'n manier dat je een goede prijs/kwaliteitverhouding hebt? Kent Misschien imand het antwoord hioerop in een een menging LX/deore en een menging LX/XT?

Je moet natuurlijk eigenlijk ook alles wegen terwijl het in je tassen zit, dat is ook gewicht wat je meeneemt.

Groet, Haike

Verschil tussen LX en XT is de afwerking. Een XT naaf heeft weer een betere lagerschaal en kogels dan LX, er meer aandacht aan besteed zeg maar. Overigens komt de grootste kracht op je spaken terecht en niet op je lager. Lagerschalen en kogels zijn heel hard waardoor je een heel glad oppervlak krijgt met minimale weerstand. Dat is ook de bedoeling, je wilt een minimale rolweerstand hebben in je lager, zeker voor een fietser is dat belangrijk, omdat je iedere weerstand met een fysieke kracht moet overwinnen. Dus het verschil van een XT lager ten opzichte van een LX wordt interessant als je Lance Armstrong heet of Frank van Rijn en veel km maakt, laten we zeggen boven de 10.000 per jaar, of heel hard moet gaan. Maar in dat laatste geval rij je überhaubt niet met LX of XT maar met een hele andere groep onderdelen. Een goed handgebouwd wiel is veel belangrijker.

Groet, Haike

Bij zo'n gering gewicht van berijdster en bagage samen is eigenlijk zowat iedere fiets stijf en sterk genoeg. Helaas is ook zowat iedere confectiefiets nodeloos zwaar en stijf/hard. Een soepel beetje flexibel en zo licht mogelijk (stalen?) frame zou het mooiste zijn. Erg zware wielen en banden heb je ook niet nodig.
Ik weet niet of je ook erg klein bent, maar de kans is groot dat je eigenlijk ook wat kortere cranks nodig hebt. Specailites TA maakt hele mooie en dure of hele dure. De Truvativ Isoflow is een goedkoop en degelijk alternatief in 160 en 165mm.
Wim
Je kunt ook ruimschoots met Deore toe. Daar mountainbiket m'n broer mee (bij mij zit er LX op) en hij houdt me nog altijd redelijk bij :wink:. De LX is hooguit erg stil, vind ik. Maar Deore is zeker ruim voldoende. Tevens zijn 32-spaakswielen ruim voldoende, zeker bij een laag bagagegewicht. Het eten wat je niet meeneemt (ja Leon en Haike, goed lezen :wink:) scheelt een hele hoop!
Wat je hierop bespaart, kun je eventueel gebruiken voor de investering in kortere cranks, indien dit van toepassing is voor je.

Eigenlijk hebben Willem, Leon en Haike samen al alles vernoemd wat belangrijk is:
Een confectiefiets is gewoon voldoende. Staal/alu is een persoonlijke keuze. Alu is stijver. Staal kan, gericht ingezet, stijf zijn waar het moet en toch trillingen opvangend.
Velgremmen zijn zeker ook voldoende.
26"/28" is vooral afhankelijk van je eigen maten :wink:.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van Vittorio-fietsen. Dit vanwege het stalen frame waar ik op reis de voorkeur aan geef, en de keuzevrijheid in onderdelen. Tot aan de schroefjes toe!
Een geschikte fiets naar jouw wensen moet daar wel lukken met je budget.
[quote="Robertjan"]

"26"/28" is vooral afhankelijk van je eigen maten :wink:[quote="Robertjan"]

Welke maten bedoel je? Mijn lengtemaat is 1.68.

--------------------------------------------------------------

[quote="Willem Jongeman"]
Ik weet niet of je ook erg klein bent, maar de kans is groot dat je eigenlijk ook wat kortere cranks nodig hebt. Specailites TA maakt hele mooie en dure of hele dure. De Truvativ Isoflow is een goedkoop en degelijk alternatief in 160 en 165mm. [quote="Willem Jongeman"]


Wat betekent die 1.86 voor mijn cranks, Willem?

Bij die lengte is er denk ik als je wilt ook ook nog een frame te maken voor 28 inch wielen. Zelf zou ik toch de voorkeur geven aan 26 inch. Het ziet er bij jouw lengte net iets mooier uit (als je dat belangrijk vindt), en ik vind de voordelen voor vakantiefietsen van 26 inch wielen niet te versmaden (iets lichter en/of iets sterker), bij confectiefietsen makkelijker om brede banden te monteren, en die banden zijn soms ook makkelijker te krijgen. Het verschil is niet dramatisch: de omtrek van een 26x2.35 Schwalbe Big Apple is precies gelijk aan die van een 28 mm brede 28 inch band. Die 26 inch Big Apple is dan veel comfortabeler.
Cranklengte hangt niet af van lichaamslengte maar van beenlengte, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat 170mm cranks voor jou ideaal zijn. Heb je korte benen, dan is 160 mm vermoedelijk het beste, heb je relatief lange benen, dan moet het vermoedelijk 165 mm worden. Er bestaan overigens allerlei prachtige formules voor.
Met jouw lengte en gewicht zullen veel confectieframes lomp en zwaar aanvoelen. Je hebt denk ik niet eens oversize buizen nodig. Kijk anders eens op: http://www.myra-simon.com/bike/tips.html met heel veel tips voor kleine vrouwen op de fiets.
Wim
Blanche schreef: Welke maten bedoel je? Mijn lengtemaat is 1.68.
De lichaamslengte, maar eigenlijk de beenlengte. Ik zou met een juiste framemaat en 28-inch wielen vrijwel nooit bij de grond kunnen komen met de voeten. Ik heb dan ook als kleintje (1.57m) 26-inch wielen. Maar dit heb ik meer gekozen voor de makkelijke verkrijgbaarheid van 26 inch wereldwijd (wegens een reis in Zuid-Amerika). Slechts de laatste maanden begin ik links en rechts wat over cranklengte te lezen.
Klinkt erg interessant, een 155 of 160mm crank (1.57m met ook nog eens relatief korte benen!).

Willem Jongman schreef:Bij die lengte is er denk ik als je wilt ook ook nog een frame te maken voor 28 inch wielen. Zelf zou ik toch de voorkeur geven aan 26 inch. Het ziet er bij jouw lengte net iets mooier uit (als je dat belangrijk vindt), en ik vind de voordelen voor vakantiefietsen van 26 inch wielen niet te versmaden (iets lichter en/of iets sterker), bij confectiefietsen makkelijker om brede banden te monteren, en die banden zijn soms ook makkelijker te krijgen. Het verschil is niet dramatisch: de omtrek van een 26x2.35 Schwalbe Big Apple is precies gelijk aan die van een 28 mm brede 28 inch band. Die 26 inch Big Apple is dan veel comfortabeler.
Cranklengte hangt niet af van lichaamslengte maar van beenlengte, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat 170mm cranks voor jou ideaal zijn. Heb je korte benen, dan is 160 mm vermoedelijk het beste, heb je relatief lange benen, dan moet het vermoedelijk 165 mm worden. Er bestaan overigens allerlei prachtige formules voor.
Met jouw lengte en gewicht zullen veel confectieframes lomp en zwaar aanvoelen. Je hebt denk ik niet eens oversize buizen nodig. Kijk anders eens op: http://www.myra-simon.com/bike/tips.html met heel veel tips voor kleine vrouwen op de fiets.
Wim
Hoi Willem,

Hoe krijg je het voor elkaar om voor echt alles een gedegen advies te hebben?
Vooral je verwijzingen naar diverse sites zijn vaak heel leerzaam.
Er zijn naar mijn idee maar weinig fietsenwinkeliers die aan jou kennis kunnen tippen!

Fantastisch om te lezen, ga zo door!!!


John.

Willem Jongman schreef:Bij die lengte is er denk ik als je wilt ook ook nog een frame te maken voor 28 inch wielen. Zelf zou ik toch de voorkeur geven aan 26 inch. Het ziet er bij jouw lengte net iets mooier uit (als je dat belangrijk vindt), en ik vind de voordelen voor vakantiefietsen van 26 inch wielen niet te versmaden (iets lichter en/of iets sterker),
Wim
Gaat het erom of het er mooi uit ziet?, of gaat het erom dat een fiets qua maat goed past? In verband met het NIET krijgen van rug, nek en knie klachten. Een fiets die goed past en waar de berijder "een geheel vormt" ziet er altijd mooi uit, ook al ziet de berijder dat zelf niet, alleen de passant die naar de passerende fietser kijkt. Hooguit weet je dan dat je "mooi" zit te wezen op je fietsie, mag van mij allemaal maar ik geloof niet dat je dan nog met fietsen bezig bent.

Groet, Haike

Ben je echt klein dan is een goed passend frame voor 28 inch wielen niet mogelijk. Probeert de frameontwerper dat toch, dan krijg je al gauw de vervelende combinatie van een te hoge trapas, een te lange bovenbuis, en een te steile zitbuis. Hier is dat nog niet aan de orde, schat ik zo. Daarom herinnerde ik aan de normale voordelen van 26 inch wielen, en ook heel even aan de esthetiek. Ik vind een klein frame voor 28 inch wielen gewoon niet erg mooi om te zien, net zomin als een heel groot frame voor 26 inch wielen - ook al passen ze verder prima (daar gaat het natuurlijk in de eerste plaats om).
Wim

Hoi John,
Dank voor het compliment. Al die kennis is heel makkelijk op het internet te vinden. Het verbaast me altijd weer dat mensen daar zo weinig gebruik van maken. Ik had vroeger veel gefietst, zonder er nu heel erg over na te denken. Dat veranderde toen ruim tien jaar geleden onze prachtige amerikaanse slee aan puin werd gereden op de snelweg. We hadden geen geld voor een nieuwe omdat we net een huis hadden laten bouwen. Kort daarop werd onze eerste geboren, en moesten we bedenken hoe we als gezinnetje zonder auto op vakantie konden. Onze oplossing was kamperen op de fiets, eerst heel bescheiden in Nederland.

We kochten in die eerste jaren een bagagekar, een nieuwe tent, en een betere fiets voor mijn vrouw. Al doende ontdek je dat je je buiten de enveloppe van het normale aan het begeven bent, en dat vrijwel niemand je nog veel kan vertellen hoe je dit kunt doen, en al helemaal geen fietsenwinkel in de buurt (Bever in Groningen was nog de beste praatpaal - hun service en kennis van zaken was werkelijk heel goed). Dus ga je eens wat zoeken op het internet. Daarbij heb ik twee voordelen. Het eerste is dat ik door mijn vak goed naar informatie kan zoeken. Het tweede is dat ik doordat ik jaren in Engeland en de VS gewoond heb eigenlijk automatisch ook op Engelse en Amerikaanse sites zoek. Daar wonen zoveel meer mensen dan in Nederland dat er allicht meer informatie te vinden is. Bij toeval begon dat proces overigens via de site van onze eigen onvolprezen Marten Gerritsen. Daar ontdekte ik een link naar de enorme site van de Amerikaanse fietsguru Sheldon Brown: www.sheldonbrown.com , met heel veel over fietsen met kinderen, en heel veel over al het andere dat je zou kunnen willen weten over fietsen. Wat wij er toen van leerden was dat een tandem een goede manier is om met jongere (5-8/10 jaar) kinderen te fietsen. Al snel had ik toen de site van de Engelse tandembouwer Thorn gevonden - en er eentje besteld. We hadden besloten iets ongebruikelijks te doen, en hadden er een ongebruikelijke maar uiterst geschikte fiets bij gekocht. Engeland is echt wel een Mekka voor fietsliefhebbers.

Crank lengte is een voorbeeld van hoe het weer anders kan lopen. Mijn vrouw is heel klein, en toen we voor haar laatst een nieuwe fiets kochten wilde ik daar dus 160 mm cranks op hebben. Dat werden dure Specialites TA Vega cranks. Op de fiets van mijn dochter van tien zaten echter nog steeds cranks van 170 mm. Ik heb me toen maandenlang het ongans gezocht om ook voor haar 160 mm cranks te vinden, maar wel goedkoper. Uiteindelijk was het hier niet het web, maar Cycle Trend in Groningen die met 160 mm Truvativ cranks aankwamen. Hulde - er zijn ook goede winkels. Dat zijn nog steeds de enige goedkope 160 en 165 mm cranks die ik heb kunnen vinden - en dus geef ik die vondst door.

In Nederland is fietsen gelukkig zo gewoon, dat fietsenwinkels helaas vaak ook alleen maar gewone fietsen hebben. Wij zijn als gezin dingen gaan doen die helaas niet zo gewoon zijn, en waarvan de meeste kennissen beweerden dat het idioot was. We vonden het echter gewoon leuk, en geld voor iets anders hadden we even niet. Helaas kende ik niemand die het ook deed, en ben dus gewoon maar zelf naar informatie gaan zoeken. Als er iets is wat ik daarvan geleerd heb, dan is het wel dat er veel verschillende manieren zijn om te fietsen, en dus veel verschillende soorten fietsen. Je moet dus goed bedenken wie je bent en wat je als fietser doet. Wie naar de fietsenmaker gaat komt echter al gauw thuis met zo'n doorsnee moderne fiets: een hybride met 28 inch wielen, een alu frame, een gel zadel op een goedkope verende zadelpen en een verende voorvork die niet veert (bovendien krijgen pa en ma doorsnee in veel gevallen ook nog eens de verkeerde maat aangesmeerd). Dat zijn best leuke fietsen om op een zondagmiddag 30 km te fietsen, maar als je er echt mee op vakantie wilt, dan is er voor hetzelfde geld wel wat geschikters te koop. De meeste mensen hebben echter geen idee dat er ook andere fietsen bestaan, en omdat de doorsnee fietsenmaker hen dat niet vertelt (vermoedelijk omdat hij het zelf ook niet weet) worden echte vakantiefietsen zo weinig verkocht. Dus vertel ik maar dat er keus is. De informatie is heel makkelijk te vinden, zodra je voor jezelf hebt ontdekt dat je een vraag had. Dat laatste is wat de meeste mensen nog niet ontdekt hebben.

Maar bovenal: ik vind fietsen gewoon prachtige stukjes techniek, en hoewel ik professioneel niets met techniek te maken heb, geniet ik daarvan. Het is toch prachtig jongensspeelgoed?

Wim

Hoi Willem,

Haha, leuk te lezen dat je bij Bever goed geholpen bent. Wie weet heb ik je toen wel geholpen: in de begintijd van Bever in Groningen heb ik er gewerkt. Ik ga al sinds 1978 op fietsvakantie, dus dat was altijd een "fort" van me. Maar er waren ook andere collega's die al veel fietservaring hadden, dus wie weet.
Maar ach, misschien zijn we elkaar ook al wel, onwetend, tegengekomen bij Cafe Hammingh? :)

Groet, Matthijs

Het was vooral Dirk, maar ook de anderen waren goed bij de les, en enthousiast. Sinds we kinderen hebben zitten we niet veel meer in het cafe. Maar misschien ontmoeten we elkaar wel eens elders.
Wim

Hoi Willem

Yep, Dirk heeft veel gefietst. Maar er zijn, nog steeds, ook een paar anderen die heel wat kilometers op de fiets hebben gezeten.
Over fietsenzaken: ik ben eigenlijk altijd goed geholpen bij Dik aan de Korreweg, daar kom ik al jaren tot volle tevredenheid.

Groet, Matthijs

Willem Jongman schreef:
Crank lengte is een voorbeeld van hoe het weer anders kan lopen. Mijn vrouw is heel klein, en toen we voor haar laatst een nieuwe fiets kochten wilde ik daar dus 160 mm cranks op hebben. Dat werden dure Specialites TA Vega cranks. Op de fiets van mijn dochter van tien zaten echter nog steeds cranks van 170 mm. Ik heb me toen maandenlang het ongans gezocht om ook voor haar 160 mm cranks te vinden, maar wel goedkoper. Uiteindelijk was het hier niet het web, maar Cycle Trend in Groningen die met 160 mm Truvativ cranks aankwamen. Hulde - er zijn ook goede winkels. Dat zijn nog steeds de enige goedkope 160 en 165 mm cranks die ik heb kunnen vinden - en dus geef ik die vondst door.
Veel cranks hebben voldoende vlees om 20 mm of meer in te korten en van nieuwe draad te voorzien. Laatst nog een hele serie jeugdfietsjes aangepast waar allemaal 170 opzat. Een freesbank is daarbij wel handig, om het pedaalgat er recht in te krijgen