Hoi John,
Dank voor het compliment. Al die kennis is heel makkelijk op het internet te vinden. Het verbaast me altijd weer dat mensen daar zo weinig gebruik van maken. Ik had vroeger veel gefietst, zonder er nu heel erg over na te denken. Dat veranderde toen ruim tien jaar geleden onze prachtige amerikaanse slee aan puin werd gereden op de snelweg. We hadden geen geld voor een nieuwe omdat we net een huis hadden laten bouwen. Kort daarop werd onze eerste geboren, en moesten we bedenken hoe we als gezinnetje zonder auto op vakantie konden. Onze oplossing was kamperen op de fiets, eerst heel bescheiden in Nederland.
We kochten in die eerste jaren een bagagekar, een nieuwe tent, en een betere fiets voor mijn vrouw. Al doende ontdek je dat je je buiten de enveloppe van het normale aan het begeven bent, en dat vrijwel niemand je nog veel kan vertellen hoe je dit kunt doen, en al helemaal geen fietsenwinkel in de buurt (Bever in Groningen was nog de beste praatpaal - hun service en kennis van zaken was werkelijk heel goed). Dus ga je eens wat zoeken op het internet. Daarbij heb ik twee voordelen. Het eerste is dat ik door mijn vak goed naar informatie kan zoeken. Het tweede is dat ik doordat ik jaren in Engeland en de VS gewoond heb eigenlijk automatisch ook op Engelse en Amerikaanse sites zoek. Daar wonen zoveel meer mensen dan in Nederland dat er allicht meer informatie te vinden is. Bij toeval begon dat proces overigens via de site van onze eigen onvolprezen Marten Gerritsen. Daar ontdekte ik een link naar de enorme site van de Amerikaanse fietsguru Sheldon Brown:
www.sheldonbrown.com , met heel veel over fietsen met kinderen, en heel veel over al het andere dat je zou kunnen willen weten over fietsen. Wat wij er toen van leerden was dat een tandem een goede manier is om met jongere (5-8/10 jaar) kinderen te fietsen. Al snel had ik toen de site van de Engelse tandembouwer Thorn gevonden - en er eentje besteld. We hadden besloten iets ongebruikelijks te doen, en hadden er een ongebruikelijke maar uiterst geschikte fiets bij gekocht. Engeland is echt wel een Mekka voor fietsliefhebbers.
Crank lengte is een voorbeeld van hoe het weer anders kan lopen. Mijn vrouw is heel klein, en toen we voor haar laatst een nieuwe fiets kochten wilde ik daar dus 160 mm cranks op hebben. Dat werden dure Specialites TA Vega cranks. Op de fiets van mijn dochter van tien zaten echter nog steeds cranks van 170 mm. Ik heb me toen maandenlang het ongans gezocht om ook voor haar 160 mm cranks te vinden, maar wel goedkoper. Uiteindelijk was het hier niet het web, maar Cycle Trend in Groningen die met 160 mm Truvativ cranks aankwamen. Hulde - er zijn ook goede winkels. Dat zijn nog steeds de enige goedkope 160 en 165 mm cranks die ik heb kunnen vinden - en dus geef ik die vondst door.
In Nederland is fietsen gelukkig zo gewoon, dat fietsenwinkels helaas vaak ook alleen maar gewone fietsen hebben. Wij zijn als gezin dingen gaan doen die helaas niet zo gewoon zijn, en waarvan de meeste kennissen beweerden dat het idioot was. We vonden het echter gewoon leuk, en geld voor iets anders hadden we even niet. Helaas kende ik niemand die het ook deed, en ben dus gewoon maar zelf naar informatie gaan zoeken. Als er iets is wat ik daarvan geleerd heb, dan is het wel dat er veel verschillende manieren zijn om te fietsen, en dus veel verschillende soorten fietsen. Je moet dus goed bedenken wie je bent en wat je als fietser doet. Wie naar de fietsenmaker gaat komt echter al gauw thuis met zo'n doorsnee moderne fiets: een hybride met 28 inch wielen, een alu frame, een gel zadel op een goedkope verende zadelpen en een verende voorvork die niet veert (bovendien krijgen pa en ma doorsnee in veel gevallen ook nog eens de verkeerde maat aangesmeerd). Dat zijn best leuke fietsen om op een zondagmiddag 30 km te fietsen, maar als je er echt mee op vakantie wilt, dan is er voor hetzelfde geld wel wat geschikters te koop. De meeste mensen hebben echter geen idee dat er ook andere fietsen bestaan, en omdat de doorsnee fietsenmaker hen dat niet vertelt (vermoedelijk omdat hij het zelf ook niet weet) worden echte vakantiefietsen zo weinig verkocht. Dus vertel ik maar dat er keus is. De informatie is heel makkelijk te vinden, zodra je voor jezelf hebt ontdekt dat je een vraag had. Dat laatste is wat de meeste mensen nog niet ontdekt hebben.
Maar bovenal: ik vind fietsen gewoon prachtige stukjes techniek, en hoewel ik professioneel niets met techniek te maken heb, geniet ik daarvan. Het is toch prachtig jongensspeelgoed?
Wim