Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterband met spikes alleen op voorwiel? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Winterband met spikes alleen op voorwiel?

Rijden jullie eigenlijk de hele winter op de (non studded) winterbanden.

Of leggen jullie deze er echt alleen onder wanneer er kans op sneeuw/vorst is? Ik vind het een beetje lastig om dit te bepalen, zeker met schommelende apparaturen. Het is steeds vaker ook in de winter >10 graden.
Nee, ze maken mij teveel herrie om daar de hele winter mee te fietsen (naast de overmatige spike slijtage).

ik heb daarom 3 sets velgen met daarop verschillende banden. :? Daarmee kan ik op het allerlaatste moment bepalen wat de meest geschikte setting is.....
De Topcontact Winter II's gaan er rond deze tijd op, en gaan er in het voorjaar weer af. Ook als het niet sneeuwt hebben deze banden immers voordelen. Ze hebben wat meer profiel dan mijn zomerbanden (fijn als er winterse rommel op de weg ligt), en het rubber blijft soepeler als de temperatuur daalt. Daardoor zijn ze bij lage temperaturen relatief snel en comfortabel vergeleken met gewone banden, en hebben ze ook als er geen sneeuw ligt meer grip.
nobbiomatic schreef:Nee, ze maken mij teveel herrie om daar de hele winter mee te fietsen (naast de overmatige spike slijtage).

ik heb daarom 3 sets velgen met daarop verschillende banden. :? Daarmee kan ik op het allerlaatste moment bepalen wat de meest geschikte setting is.....

Nee, ik bedoelde de winterband zonder spikes. Die maken weinig extra herrie lijkt mij.
De afgelopen winter hebben mijn wielen met spikes alleen maar ongebruikt in de schuur gestaan (jammer v.w.b. het niet kunnen schaatsen). Daarentegen de paar winters daarvoor (waaronder een winter dat ik overwoog een skibril aan te schaffen om naar het werk te fietsen) heb ik enkele keren (vaak maar kort inderdaad) profiijt gehad van mijn Schwalbe winterbanden (met spikes). Zie ook elders in het forum mijn ervaringen met die banden. Ik zou in die omstandigheden waar ik aan terugdenk niet vertrouwen op (winter)banden zonder spikes. Maar ik ben dan ook min of meer afhankelijk van mijn fiets voor vervoer van en naar het werk, en fiets door polders, en over fietspaden die in het vergeethoekje liggen van de strooiers.... En het steeds wielen wisselen is dan noodzakelijk en niet ideaal, maar ja dat heb je in Nederland met zijn gematigde zeeklimaat.
Wim schreef:De Topcontact Winter II's gaan er rond deze tijd op.
Ik was ze van plan om ze afgelopen week er op te leggen, maar het blijft maar boven de 10graden. Het blijft warm voor de tijd van het jaar.
Heb ook nog gewoon de noppenbanden op de fiets...en na twee dagen voluit regenen heb ik ze meer nodig dan spikes....alles is een grote blubberbende, slippin' and slidin' zullen we maar zeggen. 8)
Wat anderen al zeggen over: De Topcontact Winter II's

Zodra temperatuur onder de 7graden gaat gooi ik ze er onder.
Ze zijn veel beter je merkt het echt!
Slaapt schreef:Wat anderen al zeggen over: De Topcontact Winter II's

Zodra temperatuur onder de 7graden gaat gooi ik ze er onder.
Ze zijn veel beter je merkt het echt!
Dan maar hopen dat het deze winter nog consequent maximum temperaturen beneden de 7 graden komen. :roll:
Dat wordt een uitdaging ja!
ik zit nog heerlijk op vrij dunne fietskleding op het moment te fietsen!
(wel fijn)
Niet de maximumtemperatuur is relevant, maar de temperatuur als je ze gebruikt, bijvoorbeeld 's morgens vroeg. Ik weet niet hoe koud het nu in Nederland is, maar ik schat dat het 's morgens best al onder de 7 graden is, net als 's avond om een uur of zes.
Wim schreef:Niet de maximumtemperatuur is relevant, maar de temperatuur als je ze gebruikt, bijvoorbeeld 's morgens vroeg. Ik weet niet hoe koud het nu in Nederland is, maar ik schat dat het 's morgens best al onder de 7 graden is, net als 's avond om een uur of zes.
Toen ik naar huis fietste was het nog 12 graden. Nu is het buiten nog steeds bijna 10 graden. Naar ik begreep slijten winterbanden door hun rubbersamenstelling erg snel wanneer je ze met deze temperaturen rijdt.
het zal niet op 3 graden aan komen als het gaat om slijtage...
Vanochtend heb ik de continental winterbanden gemonteerd en er een stukje van zo'n 20 km mee gefietst.

Ik vind de rolweerstand gevoelsmatig (ik meet het niet) toch wel behoorlijk tegen vallen eerlijk gezegd. Maar ze voelen wel zeker qua grip in de modder.
Voor mijn gevoel zijn ze vergelijkbaar met een gewone touring/stads band als de Schwalbe Marathon. Dat is niet heel snel, maar ook niet heel langzaam. Ze worden net als alle banden in gebruik nog wel wat soepeler, en in vergelijking zeker als de temperatuur echt zakt en gewone banden stug worden.