Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank: laden tijdens gebruik. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Powerbank: laden tijdens gebruik.

Deze is top en heeft 15000 Mah. http://www.pdashop.nl/product/498469/ca ... 0-mah.html

En gewoon af en toe lekker opladen op de camping :)
Raar dat hier zo vaak wordt gesproken over degelijke powerbanks maar deze nog nooit is voorgekomen:

De Xiaomi Power Bank, 10400 mAh. Is te krijgen voor minder dan 25$, verzending inclusief. Ik bespaar jullie alle reviews e.d., ga er maar van uit dat het een degelijk apparaat is, die zijn capaciteit waarmaakt.

oa hier:

http://www.tinydeal.com/xiaomi-10400mah ... 24058.html

http://www.dx.com/p/xiaomi-10400mah-usb ... GN8SPmG-gE

Tip: koop hem in combinatie met zo eentje:

http://www.tinydeal.com/genuine-xiaomi- ... 40066.html
Maar kunnen ze ook (zie topictitel) laden tijdens gebruik?
Of ze stroom door kunnen geven tijdens het laden zal je echt zelf moeten testen.

Mijn Chinese 5000mAh doet het met een truuk, misschien ook nuttig voor anderen aangezien het mij niets zou verbazen als 99% van deze dingen dezelfde schakeling gebruiken: Eerst de powerbank verbinden met Garmin/Telefoon, daarna de powerbank aanzetten en als laatste de 5V stroom kabel aansluiten en powerbank gaan opladen.
Aangezien de capaciteit en gewicht van een goede powerbank, de opladen is een overbodige optie.
Direct cijfers.
Met 500g Lipo batarijen kan je naar istambul fietsen en terug. Prijs 60..120euro. Ik ben handig en ik heb zelf een powerbank met Panasonic 4x18650B batarijen gemakt voor 30 euro.
http://www.nkon.nl/rechargeable/18650-s ... 00mah.html

Tegenstanders
- Son dynamo xxx graam …..xxxEuro, xx jaar.
- Shimano
Conclusie
Een moderne een goede Li powerbank wint makkelijk in technische gedeelte
Positive
- prijs
- gewicht
- meer fietsplezier, zelf in de camping of even in het bos heb je noog genoeg power.
- duurzaamheid – 1000 oplaad cyclus vs Son garantie.
Negatieve
- Niet proven technologie bij de wereldfieters.
- Li baterij markt heeft geen focus in fiets niche. Dus geen fiets specifie products, dealers, en last but not at least marketing. Tel maar op hoeveel marketining brainwashed fieters hebben een Idworks, Santos, rohloh, Gates riem andrijving etc.
- Er is veel Chinees rommel in de Li ion batterijen markt. Een originele LG,Samsung en Panasonic is een goede basis. Jammer genoeg er zij ook nep LGs,Samsungs en Panasonics.
- Geen infrastructuur – weinig fietsenmakers hebben verstand van elektrotechniek en nog minder van elektronica.
miro schreef:Aangezien de capaciteit en gewicht van een goede powerbank, de opladen is een overbodige optie.
Laden tijdens gebruik is misschien een overbodige optie, maar opladen toch zeer zeker niet. Je zult anders een flinke powerbank mee dienen te nemen op een reis om het zonder opladen uit te kunnen houden gedurende meerdere weken.

Wat daarin handig is, zal afhangen van hoe de reis eruit ziet. Indien je overnacht in hotels, hostels, pensions, b&b's, etc. dan zal enkel een powerbank en gedurende de nacht opladen voldoende zijn. Kampeer je, dan wordt het vak al een stuk omslachtiger om op te laden. Wildkampeer je, dan zul je toch echt een eigen voorziening bij moeten hebben om op te laden.

Ook daarin is laden tijdens gebruik zeker niet nodig. Je kunt prima volledig laden terwijl je device tijdelijk in batterij modus fungeert. Zorg er alleen voor dat je begint met laden zodra je device nog op volle batterij zit, en niet ook al bijna leeg is.
Eens
Powerbank+charger lijk me de gouden midden weg :-)
ik volg de reacties over de powerbank met interesse. Maar ik ben a technisch dus alle technische details zijn niet aan mij besteed. Maar als ik het goed begrijp, laad ik al fietsende mijn naafdynamo op. Niet alle energie wordt verbruikt door de verlichting op mijn fiets die zowiezo in de vakantie (= zomer, lang licht) niet wordt gebruikt. De energie die niet gebruikt wordt, kan ik dus via een kabel aansluiten op een powerbank die dan wordt opgeladen. Deze powerbank kan ik dan weer gebruikten om mijn mobile op te laden. Klopt dat?
Ik heb alleen een mobile bij me geen GPS, e-reader, tablet oid maar de accu van de mobile wil ik wel opgeladen houden. Afgelopen zomer twee weken gefietst door Noord Duitsland, Groningen en Friesland en met af en toe opladen in toiletgebouwen is het te doen. Maar ik wil volgend jaar langer weg en naar het buitenland dus weet ik niet of ik de mobile dan opgeladen kan houden. Ik zet hem onderweg uit, gaat alleen om 's avonds email checken, contact met het thuisfront.
En gewoon googlen op powerbank om er een te vinden?

Mariette
marik48 schreef:ik volg de reacties over de powerbank met interesse. Maar ik ben a technisch dus alle technische details zijn niet aan mij besteed. Maar als ik het goed begrijp, laad ik al fietsende mijn naafdynamo op. Niet alle energie wordt verbruikt door de verlichting op mijn fiets die zowiezo in de vakantie (= zomer, lang licht) niet wordt gebruikt. De energie die niet gebruikt wordt, kan ik dus via een kabel aansluiten op een powerbank die dan wordt opgeladen. Deze powerbank kan ik dan weer gebruikten om mijn mobile op te laden. Klopt dat?
Ja dat klopt

Ik heb alleen een mobile bij me geen GPS, e-reader, tablet oid maar de accu van de mobile wil ik wel opgeladen houden. Afgelopen zomer twee weken gefietst door Noord Duitsland, Groningen en Friesland en met af en toe opladen in toiletgebouwen is het te doen. Maar ik wil volgend jaar langer weg en naar het buitenland dus weet ik niet of ik de mobile dan opgeladen kan houden. Ik zet hem onderweg uit, gaat alleen om 's avonds email checken, contact met het thuisfront.
En gewoon googlen op powerbank om er een te vinden?
Ja je kunt inderdaad gewoon Googlen om een powerbank te vinden. Zelf heb ik mijn powerbank hier gekocht. https://www.opladervooronderweg.nl

Mariette
De wereld van de powerbank is een beetje duister. Veel Chinese klonen die gebruik maken van dubieuze batterijen. Jammer maar helaas.

Je hebt eigenlijk drie mogelijkheden:
- Je koop een hele grote powerbank, 10000 Mah of meer en die laad je eens in de drie a vier dagen op bij een camping/hotel/restaurant. Hoef je ook geen transformator te kopen om van je dynamo 5v te maken. Zie antwoord van Miro hierboven. Veel capaciteit, in een keer klaar.
- Je wilt tijdens het fietsen de powerbank opladen en pas na het fietsen de telefoon/tablet laden. Dan volstaat elke powerbank. Amazon is je vriend.
- Je wilt tegelijkertijd je powerbank laden en je telefoon/gps laden. Lekker handig maar niet energie zuinig, behoorlijk inefficient, maar alles is continue "afgetopt". Dan moet je een powerbank kopen die beide kan. Een goed merk is Limefuel, die kunnen dit: " All current Limefuel battery circuit designs include pass-through charging capabilities."

Als je op Amazon naar "Rugged Powerbank" of "water resistant Powerbank" zoekt dan heb je keuze genoeg. Anker en Limefuel zijn betrouwbare merken. Andere merken geven vaak optimistische waarden op.

@Marit,
Je dynamo genereert meestal 6V wisselstroom waar je verlichting op werkt. Met een transformator zoals de Forumslader maak je daar dan weer 5v gelijkspanning mee. Je sluit de powerbank niet direct op de dynamo aan :)
@Pennenman, in je eerste post op dit forum maak je al een fikse vergissing: je laadt geen naafdynamo op. De naafdynamo genereert stroom, die je vervolgens kunt gebruiken om iets van stroom te voorzien en/of om op te laden.

Maar welkom, trouwens;)!
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, kom hier terecht omdat ik mijn elektriciteitscentrale wil upgraden. Jaren terug maakte ik voor mijn fietsvakanties de volgende contraptie:

Opwekken/opslaan van elektrische energie:
- SON naafdynamo,
- 6V loodaccu, 3Ah,
- lader op basis van 4 shottky diodes, condensator en (verliesarme) schakelende spanningsregelaar.

Gebruik van elektrische energie:
- de contraptie heeft een 9V-uitgang voor de GPSMAP 60Cx, op basis van dit ding. De plug voor de Garmin was ooit hier te koop, maar het lijkt erop dat pFranc ermee gestopt is.
- ook is er een 6V uitgang. Daarmee kan ik 's avond in het tentje mijn Nokia gsm opladen. Ook kan ik een 6V ladertje voor penlights aansluiten.
- natuurlijk zit er ook een ontlaadbeveiliging in, zodat de accu niet te diep wordt ontladen.

Alles past in een RVS metalen bus voor koffiepads, en die gaat in een bidonhouder. Aansluitingen met waterdichte connectoren. Alles werkt tadeloos, maar is inmiddels achterhaald:
- mijn huidige GPSMAP 62st werkt niet op 9V, en heeft een andere connector (mini USB). De USB connector wil ik niet gebruiken op de fiets, i.v.m. het mogelijk niet waterdicht zijn,
- mijn smartphone laadt niet op 6V,
- loodaccu-technologie is wel achterhaald voor dit soort toepassing.

Ik heb inmiddels in huis een Romoss 10400mAh Universal Cellphone Portable External Battery, voor minder dan €15 gekocht via eBay (komt voor die prijs netjes thuis, uit China, die 10400 mAh vertrouw ik niet helemaal!). Heeft 2 USB-uitgangen om te kunnen laden. Dit ding past in dezelfde koffiepadbus.

Ik denk aan de volgende oplossing:
- SON dynamo, vier Schottky-Diodes met Elco erachter, bijvoorbeeld 4700µF/16V. Overspanningsbeveiliging met ca. 5,5V zener, geplakt op thermoswitch. USB-laadingang van de powerbank direct op de Elco
- als er gefietst wordt, loopt de spanning op de elco op totdat de powerbank gaat laden. Hopelijk ontstaat dan een situatie dat de powerbank in laad-modus blijft met de stroom die wordt aangeboden.
- is de powerbank vol, dan wordt de stroom via de zener geleid, deze wordt heet waardoor de thermoswitch de SON afschakelt.

Zou kunnen werken, toch? Als de Powerbank dit kan handelen.

Groet,
Ronald
Vandaag een proefrit gemaakt. Ik heb een SON 28 Klassik in een 26" wiel. Bij ca. 10 km/u wordt de Powerbank al met ca. 350 mA geladen. Dat loopt dan op tot ongeveer een half Ampère bij 15 km/u, om vervolgens nauwelijks toe te nemen. Ook bij 25 km/u is het maar marginaal hoger. Al die tijd is de spanning rond 0,4V. Dat is de spanning die de Powerbank aangeboden moet krijgen, anders gaat-ie niet laden. Dus, op een dagje fietsen moet ik ca. 3-4Ah in de Powerbank kunnen krijgen.
Ronald