Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Je wil geen batterij met een batterij laden, da's zeer bijzonder inefficiënt.eindgebruiker schreef:Hij hoeft toch ook niet vol?
Ik weet niet waar jouw cijfers vandaan komen, maar ik kan met de combinatie: een Son naafdynamo, een Ixon IQ-lamp van BM en de Ride and Charge van BM in ongeveer 6 uur met een gemiddelde snelheid van 18 á 19 km/u vier NiMH-batterijen van 2100 mAh opladen.marcelwingelaar schreef:Ik zie dat dit app een capiciteit heeft van 5.400mAh,
Je moet je zelf even afvragen hoeveel je dynamo kan leveren, stel hij levert bij,
25Kmh maar 500mAh dan zou je dus 108 uur op deze snelheid moeten fietsen om hem compleet te laden,
108 uur maal 25km/h is 2700 KM
Wie niet wil rekenen moet voelenPeter M schreef:Interessant al die rekenkundige beschouwingen.
Maar volstrekt oninteressant voor mij.Peter
Waarvan akte.willem12 schreef:Ik denk dat menigeen gewoon die naafdynamo ziet draaien en en die 6v/3W als gratis stroom ziet die naar behoeven gebruikt kan worden. Gratis geld. Of dat dan inefficient is doet er niet zo toe, de zekerheid dat je altijd alles vol geladen hebt is belangrijker.
Ik ben blij dat u die vraag steltDe tovenaar schreef:Hoe werkt dat trouwens bij een naafdynamo? Wat ik wel heb gemerkt dat er aanmerkelijk meer weerstand is als de lamp aanstaat, het wiel maakt aanzienlijk minder omwentelingen met de lamp aan als ik er een draai aangeef.
Da's helder Frank, bedankt! Ga het tzt eens testen met wat powerbanks en gps-en Tussen de koplamp en de Kemo omvormer merkte ik al een groot verschil.frank bueters schreef:Een grote accupack met daaraan een GPS werkt zo inefficiënt dat je de kortsluitsituatie aardig zult benaderen. Maakt niet uit of de accupack vooraf is geladen of niet.
Frank
Het blijkt behoorlijk lastig om de stroom uit de naafdynamo te meten. Bij Son schijnen ze er een opstelling voor te hebben gemaakt met rijen lampjes die één voor één of in groepen kunnen worden in- en uit geschakeld (info van Marten).De tovenaar schreef:Hier nog wat schattingen/metingen uit de praktijk.
Met een Shimano naafdynamo, Kemo M172N naafdynamo en Garmin Monterra met 7,4W lipo accu kom ik ruw geschat op 1,25 W/h bruto energie bij een gemiddelde snelheid van 18 km/u. Dat is dus veel minder dan de 4W die wordt opgegeven (5Vx800mAh=4W).
De Monterra kan je direct aansluiten op de omvormer, je hoort alleen een piepje als er niets wordt opgeladen. NiMH AA's kunnen er ook in, die kan die echter niet opladen.lukeotto schreef:Als je een Garmin gps gebruikt die ook zelf batterijen kan laden(Monterra,Edge, en Oregon 600 met accupack) Ben je wel weer accu's met accu's aan het laden, en dan zou ik die optie uitschakelen(als dat kan).
Hypothese: als de Oregon 600 zich aan de dynamo/lader gedraagt als een USB apparaat dat niet zelf kan opladen dan zou het zo kunnen zijn dat het apparaat onderscheid maakt tussen netstroom waarmee hij eerst de interne batterijen laadt en stroom uit een accu oid waarmee hij de eigen batterijen passeert en de beschikbare stroom direct doorgeeft aan het GPS gedeelte. Dat zou 'm dan bijzonder geschikt maken om aan te sluiten op een externe accu, i.e. accupack /hypotheseDe tovenaar schreef:De Monterra kan je direct aansluiten op de omvormer, je hoort alleen een piepje als er niets wordt opgeladen. NiMH AA's kunnen er ook in, die kan die echter niet opladen.
De Oregon 600 kan alleen de AA's opladen als er een accupack in zit, deze accupack is echter makkelijk zelf te maken mbv 2AA's en een plastic stripje die een schakelaartje indrukt. Met of zonder accupack, op de Oregon krijgt je altijd een hinderlijk scherm (apparaat schakelt uit na 30s zonder bevestiging om aan te blijven) zodat een bufferaccu gewenst is.
Ik had zelf altijd begrepen dat het overzetten van energie naar de gps garmin een energieverlies teweeg brengt van 20%. Dit kan natuurlijk van de omstandigheden afhangen en de kwaliteit van de powerbank. Veel mensen houden hier in de berekening geen rekening mee, waardoor ze denken dat de power bank niet correct functioneerdt of een lagere capaciteit heeft dan beschreven. Dit is dus niet het geval.frank bueters schreef:Maar hij gaat 'm toch never nooit niet vol krijgen Er is sowieso een verlies van ca 30% door die extra keer laden.De tovenaar schreef:Volgens mij overdrijf je een beetje, 5400/500=10,8
Frank