door
PietV » vr 31 okt, 2014 07:57
Inge1 schreef:@ Piet heb je dat niet eten tijdens ritten opgebouwd? Ik merk dat ik op mijn ritjes van nu 30 km (powerbar of zo) het toch wel prettig vind om rond de 20 km iets te eten. Drinken doe ik genoeg - bidon is (zo goed als) leeg als ik weer thuis ben. Nu ben ik wel het fietsen aan het opbouwen en is de 30 km voor mij nu een mijlpaal.
Er zit voor mij wel een vorm van opbouw in. Tempo ervaring en traptechniek. Ik eet normaal 3x per dag, maar stap op elk moment van de dag op voor een rit tot 70 km of maximaal 3 uur fietsen, zonder voeding mee te nemen. Na zo’n rit kan ik weer eten. Bij langere ritten eet ik elk het uur wat. Ook na een maaltijd bij het begin. De “kachel” moet blijven branden.
Ik ben geen medicus, maar het schijnt te maken te hebben met het autonoom zenuwstelsel. Dat bestaat uit het sympathische deel en het parasympathische deel, ook wel bekend als het gaspedaal en de rem. Ik schijn te rijden op mijn parasympathische reflex – het rempedaal. Dat houdt het lijf rustig en de spijsvertering op peil.
Mijn inspanning ligt op een niveau waarop het te kort aan glucose via de spijsvertering, wordt aangevuld door 75% vetverbranding en 25% glycogeenverbranding. Zo blijf je prima op je iedeale gewicht. Op een normale dag rij ik, tot afstanden van 200 km, gemiddeld boven de 20 km/h, op mijn Avaghon S28 met Schwalbe Marathon XR banden.
Maar ik heb mijn grenzen nooit opgezocht. Ik denk dat ik prima brevet kan rijden.
Piet,
Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen.
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.