Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of niet met 2 voortassen fietsen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wel of niet met 2 voortassen fietsen?

De stabiliteit wordt - in negatieve zin - zeer sterk beïnvloed door massa die ver uitsteekt achter de achteras, zoals de blauwe rol op de fiets rechts boven aan deze pagina. Probeer dat dus te voorkomen. Neem liever een iets kleinere rol en leg die dwars op je drager. En hetzelfde geldt natuurlijk voor massa die uitsteekt vóór je vooras, zoals een stuurtas. Als je je zorgen maakt over de stabiliteit van je fiets, zou ik die als eerste thuis laten.

In het algemeen geldt: probeer zo min mogelijk gewicht mee te nemen en een zo groot mogelijk gedeelte van het gewicht tussen beide wielassen te plaatsen, zo dicht mogelijk tegen je zitbuis aan. Dan voelt je fiets het stabielst aan en loop je het minste risico dat hij gaat zwabberen.
alma schreef:De stabiliteit wordt - in negatieve zin - zeer sterk beïnvloed door massa die ver uitsteekt achter de achteras, zoals de blauwe rol op de fiets rechts boven aan deze pagina. Probeer dat dus te voorkomen. Neem liever een iets kleinere rol en leg die dwars op je drager.
Klopt. Bij het inpakken van de achtertassen, die op dat moment meestal al aan de fiets hangen. Stop ik zwaardere dingen, als het even kan, dan ook voorin en de lichte achterin. Pakketje slutelmateriaal: naar voren; rolletje tentfolie: achter, etc. etc. Bij de voortassen omgekeerd. Zware dingen in principe altijd dicht bij het hart van de fiets. De ene fiets is er wel veel gevoeliger voor dan de andere.
Als een fiets met voortassen slapper aanvoelt, helpt het mogelijk ook om voortassen steviger tegen de voordrager te bevestigen. Als de tasinhoud beweegt is dat meestal ongunstig.
Zelf heb ik er ervaring mee dat je voor een gewone vakantie van 3 weken (Noord-Frankrijk, België en Luxemburg in de zomer) met ongeveer 15 kg bagage wel alles bij je hebt wat je nodig hebt. In ons geval was dat op Gazelle Tourist Race semi-racefietsen. Wij hadden een Carl Denig Plutoniel-tent, niet super lichtgewicht en ook vrij zware slaapzakken. Dat werd verdeeld over voor- en achterdrager, 1/3 voor, 2/3 achter, omdat alles achterop inderdaad nare zwabber- en steigereffecten gaf bij deze lichte fietsjes met smalle bandjes. Bijkomend voordeel van de voortassen was dat het normaal wat nerveuze stuurgedrag nu een stuk neutraler werd.

Zoals Wim ook al aangeeft: op een wat robuustere stadsfiets, hybride of stevige vakantiefiets moet het allemaal achterop kunnen. Op mijn huidige Giant Tracker heb ik een paar keer met ruim 10 kg op de achterdrager rondgereden en dat gaat prima. Uiteraard voel je die extra kilo's maar het rij- en stuurgedrag van de fiets is hetzelfde, mede dankzij het stalen frame van licht oversized buizen (zwaar, want gewoon staal, maar wel strak)
Iedereen ontzettend bedankt voor de info. Een deel klinkt heel logisch en soms ook bekend, toch heb ik nu wel een beeld hoe ik het ga doen in de proefrit in Zuid Limburg.
Ik leen 2 voortassen, maar stop eerst alles in achtertassen/kanotas. Dan kan ik ook niet meer meenemen dan daar in past. Vervolgens ga ik de heuvels beklimmen/afdalen met alleen de achtertassen. De volgende dag verdeel ik het over 4 tassen en dan doe ik nog eens de heuvels. Zo moet ik toch ontdekken wat het prettigst fietst. Ik heb een stuurtas die heel ver voor mijn fiets uit steekt, dat kan niet anders omdat ik nog een oud vlinder stuur op de Koga heb. Misschien dat ik daar nog een andere oplossing voor moet zoeken, zou alleen niet weten hoe.
Anja
oplossing voor de stuurtas:
thuislaten of nog beter op mp. geen idee hoeveel fietskilomerst ik gemaakt heb. maar de teller staat nog op 0 met een stuurtas.
met voortassen is t makkelijk. 1 ervan wordt dan je handtas.
met achtertassen en een kanozak it t wat lastiger.

ik heb een aantal keer deze meegehad op vakantie ne jarenlang als enige tas gebruikt dwars op de drager op woonwerkverkeer:

http://drybags.com/mm5/merchant.mvc?Ses ... de=Duffels

dan gaat t nog dan is dat je handtas.
mar zo'nbovenlader is behoorlik onhandig , je zoekt je te pletter.

Een zadeltasje als handtas gaat ook wel. aallene is dan wat lastig boodschappen doen. oplossign is dan zo/n mini opvouwtasje . dan kan de je 100.000 palsitczakjes van de winkels ong een beetje ontlopen.

Ik zie graag plaatjes van je weekend limburg misschien heeft iemand dan nog een slimmer idee als wat je nu bedenkt.

geniet van je weekend limburg en de fietstocht naar compostella. hopelijk wordt de winter niet te winters:)
Vind een stuurtas toch wel heel handig, hij zou alleen wat dichter bij het hart van de fiets moeten liggen. En de tip om de kanotas over dwars te doen is ook heel bruikbaar. net als het inpakken, zware spullen het dichtst tegen de fiets aan/dicht bij het hart. heel logisch eigenlijk want een rugzak pak ik ook zo in.
ik heb nog even om te testen en spoor overal bruikbare info op.
Ik ben niet zo'n fotograaf maar ga mijn best doen om er een paar te maken. Geen idee hoe ik ze dan in dit forum geplaatst krijg maar dat los ik dan wel weer op. Nu maar hopen op mooi weer.
ik vind voortassen handig alleen al maar omdat ik mijn bagage niet hoef te proppen in de achtertassen

ik kan gerust zonder voortassen als ik echt wil , maar vind het leuk om al mijn tassen 2/3 gevuld te hebben, alles makkelijk vindbaar en ik kan gemakkelijk een brood of een fles wijn kwijt zonder alles te reorganiseren