Met 1 liter spiritus doe ik 7 tot 10 dagen. Ik kook vrijwel elke dag mijn eigen potje en ben evenmin zuinig in het maken van heet water voor een mokje koffie of thee of een soepje bij de lunch. Misschien dat je voor 2 personen als richtlijn een dag of 5 à 6 kunt aanhouden.jasmon schreef:Hoe lang doe je eigenlijk ongeveer met de inhoud van zo'n fles ( even alle "afhankelijk van", weggelaten, die begrijp ik wel) is de 1 liter misschien teveel. een 0.5 zou dan ook kunnen in een verstelbare bidonhouder? de 1 liter is misschien toch handiger omdat de meeste brandstof in 1 liter verpakkingen in het schap staat.
liever laat ik brandstof buiten de tas, tenzij jullie zeggen geen probleem.
Op kortere tochten (lang weekeinde bijv.) heb ik een halveliterfles bij me (koop dan onderweg toch geen extra brandstof), maar als ik langer wegga heb ik een voorkeur voor de grotere van 1 liter. Meestentijds koop ik op de dag dat de brandstof dreigt op te raken nieuwe. Eénliterverpakkingen zijn in ons deel van Europa het meest gangbaar en die giet ik over in de Trangiafles. Het restant gebruik ik om die avond mee te koken, blijft er wat over dan geef ik het weg of giet het weg. Of gebruik het om er warm water voor de afwas mee te maken.
Als zijsprongetje: de in de VS verkrijgbare ethanol bij DHZ-zaken als Home Depot e.d. is wat het navullen van de grote Trangiafles betreft briljant. De verpakking heeft een inhoud van 1 quart, wat zo'n 946 ml is. Paste vrijwel altijd!
De halveliterfles gaat in mijn fietstas. Alcohol verdampt snel en een eventueel in de tuit achtergebleven druppel spiritus met Bitrex (de bittere stof die het ondrinkbaar maakt) is al na enkele minuten weg. Spiritus stinkt niet of nauwelijks en verspreidt geen penetrante geur zoals (auto)benzine. Soms steek ik zelfs kleding in de tas waarin ook de brandstoffles zit en heb nimmer vreemde geurtjes kunnen ontwaren.