Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opletten met medicate (in Georgië) - Forum Wereldfietser

Opletten met medicate (in Georgië)

Wat hier toegelaten is, kan elders illegaal zijn: http://www.knack.be/nieuws/ondertussen/ ... 9879.html
maak het maar mee he, een pilleke tegen de kopijn en ge kunt het gaan uitleggen op de rechtbank.....tja
Als ik de commentaren onder dat artikel goed lees is het niet zomaar een gewoon pilleke tegen de koppijn, maar toch, het zal je overkomen. Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat het risico is van een pufje in the handbagage, een dokter/apotheek-verklaring zou dan uitkomst moeten bieden.
OmeGerrit schreef:Als ik de commentaren onder dat artikel goed lees is het niet zomaar een gewoon pilleke tegen de koppijn, maar toch, het zal je overkomen.
Het is geen licht middel, maar ook zeker geen heel zware of heel verslavende pijnstiller. Codeïne kan wel gebruikt worden als grondstof voor de aanmaak van Krokodil, maar met de hoeveelheid codeïne in zo'n pijnstiller kan je vermoed ik weinig aanvangen. De reactie van de overheid lijkt me in ieder geval zwaar overdreven en als men iedereen met een pijnstiller met codeïne voor de rechtbank gaat laten komen, dan moet Georgië denk ik een mooi aantal extra rechters te werk stellen :)

Renaat
Codeine is een opiaat en voor opiaten gelden bijzondere regels. Niet zomaar mee op reis gaan dus.
Dit is geen nieuws voor de Wereldreiziger. Er zijn meerdere landen waar je niet alle medicijnen zomaar mee mag nemen. Vooral met bepaalde pijnstillers, naalden, spuiten en slaapmiddelen is het opletten. Oman/Iran/Kazachstan enzv. Gebruik je medicijnen op reis? Neem dan een medicijnen paspoort mee. Hierop staat wat je bij je hebt en waarom je deze middelen gebruikt. Deze kan je zo krijgen bij je apotheek.
+1
Een medicijnenpaspoort is zeker aan te bevelen, maar volgens onze Rijksoverheid (NL, link: Farmatec) voor geneesmiddelen die opiaten bevatten onvoldoende: voor meenemen daarvan naar Georgië is een "medische verklaring voor Apostillelanden" nodig.
Wij hebben altijd een medicatie paspoort bij ons maar geen ervaring met opiaten.
Ik heb er ook altijd 1 bij me - en heb wel opiaten er tussen zitten doch mag er vanuit gaan dat eenieder die een land bezoekt zich van te voren op de hoogte stelt m.b.t. de eisen rondom medicatie
Erg zuur. Ben benieuwd hoe het is afgelopen.

Maar.... codeïne staat inderdaad op de lijst van met opiaten, waarvoor aanvullende regels gelden. Als reiziger doe je er goed aan je in dit soort formaliteiten te verdiepen. Toch merk je zelfs op een forum als dit dat er soms heel snel wordt geroepen: zorg gewoon voor een medicijn-paspoort. Terwijl dat voor opiaten over het algemeen NIET voldoende is. Voor Schengen-landen heb je Schengen-verklaring nodig, voor niet-Schengen-landen kan het per land verschillen, zie website Farmatec.

De twee Francaises kwamen in de problemen in Georgië, maar hadden dat in Turkije ook al kunnen komen: ook in dat land heb je een speciale verklaring nodig.

Het kost soms wel veel tijd (en geld) om het goed te regelen. Voor Oeganda moesten we bijvoorbeeld persoonlijk naar de ambassade in Brussel voor de juiste stempels en handtekeningen. Maar meestal zijn een of twee brieven naar Den Haag (en betaling van 20 euro) genoeg. En we doen het iedere keer toch maar; in sommige landen ga je levenslang achter de tralies als je verdacht wordt van drugs-smokkel.
Sandra de G. schreef:Als reiziger doe je er goed aan je in dit soort formaliteiten te verdiepen. Toch merk je zelfs op een forum als dit dat er soms heel snel wordt geroepen: zorg gewoon voor een medicijn-paspoort. Terwijl dat voor opiaten over het algemeen NIET voldoende is. Voor Schengen-landen heb je Schengen-verklaring nodig, voor niet-Schengen-landen kan het per land verschillen, zie website Farmatec.
Beste Sandra - Als degene in kwestie een medicatie paspoort had aangevraagd dan had haar apotheker haar waarschijnlijk ook ingelicht over het feit dat opiaten niet toegelaten zijn in bepaalde .... Bovendien geeft 'de door jouw benaamde roeper :roll: ' van het medicatie paspoort ook aan dat ze zelf geen ervaring heeft met opiaten ....
Voel je niet persoonlijk aangesproken Blanche! Het was geen kritiek op jou, sorry als het zo is overgekomen.

Ik hoor en lees denk ik gewoon iets te vaak dat er nogal makkelijk over wordt gedaan. Soms zelfs vergezeld van het advies om niets te regelen 'want dat had ik ook niet en we hebben nog nooit problemen gehad'.
Onze ervaring is inmiddels dat zelfs artsen (die opiaten voorschrijven) en apothekers niet precies weten wat er nodig is voor een buitenlandse reis :|.

Ik hoop dat de affaire met de Franse dames - hoe vervelend die voor hen ook is/was (?) - in ieder geval leidt tot meer bewustzijn en kennis onder reizigers, zodat anderen dit bespaard blijft.
Ik vond het zeer waardevolle informatie want als je geen medicijnen gebruikt, haal je ook geen medicijnpaspoort maar wellicht heb je qua zelfzorgmiddelen wel paracetamol/codeine bij je, argeloos in de toilettas gestopt.

Misschien iets voor de FietsVakantieWiki?
Codeïne kun je niet meer zorgeloos in je tas stoppen daar dat alleen nog maar op recept verkrijgbaar is. Paracetamol met koffiene daarentegen kun je zonder recept bij de apotheek halen.
Blanche schreef:Dit is geen nieuws voor de Wereldreiziger. Er zijn meerdere landen waar je niet alle medicijnen zomaar mee mag nemen. Vooral met bepaalde pijnstillers, naalden, spuiten en slaapmiddelen is het opletten. Oman/Iran/Kazachstan enzv. Gebruik je medicijnen op reis? Neem dan een medicijnen paspoort mee. Hierop staat wat je bij je hebt en waarom je deze middelen gebruikt. Deze kan je zo krijgen bij je apotheek.
Ik denk dat deze tip nog een extra waarde krijgt als je om wat voor reden ook in een ziekenhuis belandt en je door de taalbarriëre niet duidelijk kan maken welke medicijnen je gebruikt.