Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teasy One of Garmin eTrex 20? - Forum Wereldfietser

Teasy One of Garmin eTrex 20?

Ik kom er niet uit; kan iemand mij helpen bij mijn keuze voor een fietsnavigatiesysteem? Wat kan ik het best kiezen: de Teasy One of Garmin eTrex 20 of is er nog een ander (beter?) systeem? De Teasy en de Garmin zijn ongeveer even duur, maar welke zou de voorkeur moeten hebben? Ik ben niet onhandig met de computer, dus neem ik aan dat ik geen dure kaarten hoef te kopen, maar het kaartmateriaal via Google kan downloaden? Ik wil het systeem gebruiken voor fietstochten in Nederland, maar ook bij stedenbezoeken in het buitenland (om bijv. de auto terug te vinden...). Alvast dank!
henry1st schreef:Ik kom er niet uit; kan iemand mij helpen bij mijn keuze voor een fietsnavigatiesysteem? Wat kan ik het best kiezen: de Teasy One of Garmin eTrex 20 of is er nog een ander (beter?) systeem? De Teasy en de Garmin zijn ongeveer even duur, maar welke zou de voorkeur moeten hebben? Ik ben niet onhandig met de computer, dus neem ik aan dat ik geen dure kaarten hoef te kopen, maar het kaartmateriaal via Google kan downloaden? Ik wil het systeem gebruiken voor fietstochten in Nederland, maar ook bij stedenbezoeken in het buitenland (om bijv. de auto terug te vinden...). Alvast dank!
Waarom heb je je keuze in eerste instantie beperkt tot die twee? Jezelf verder inlezen in hóe kaartoverdracht werkt is absoluut een aanrader. Ik ken de Teasy One niet, maar de Etrex is niet bepaald een TomTom (die dergelijke navigatie overigens wel kán, en een hoop dingen meer).

Ik ben bevooroordeeld en zou sowieso voor een Garmin gaan, omdat ik daar inmiddels ruimschoots ervaring mee heb.
Dank! Ik kan je aanraden de enthousiaste reacties over de Teasy One via Google op te zoeken, vandaar mijn gepuzzel.
Zeker, zo ben ik op jullie forum beland!:)
Geen ervaring met de Teasy one, de etrex 20 heb ik zelf. Voor mij, kind van de computer generatie ;-), tamelijk intuïtief toestel. Gewoon de openfietsmap zip erop gesmeten en instellingen juist gezet.

Sindsdien probleemloze navigatie naar adressen, ook van Antwerpen naar Nieuwpoort bv. De kaart bevat niet alle doorgangen waardoor je, als je echt de omgeving goed kent, nog kan afkorten, maar algemeen is het zeker goed werkbaar. Batterij duur is ook erg aangenaam met +15 uur als zeer realistisch in mijn ervaringen.

Voor bezoeken aan het buitenland haal ik de relevante delen van openstreetmap af, ook dat werkt probleemloos en snel. Enige nadeel dat ik zie is dat de kaart met intervallen wordt geupdate waardoor bv aan een rondpunt de kaart wat achterloopt op je echte positie en het feit dat je moet bewegen om de richting juist te hebben, door het ontbreken van een kompas.
Belangrijkste verschillen van de Teasi One t.o.v. de Etrex: niet zelf kaarten erop zetten en geen losse batterijen. Oftewel: je bent volledig afhankelijk van stroom onderweg en van de landen die op de ingebouwde kaart staan. Voor een wereldfietser lijkt me dat niet handig, maar voor hotel-fietsvakanties in de voorziene landen lijkt het me voldoende.
Geen idee of er nog een prijsverschil zit tussen beide modellen, maar persoonlijk zou ik dan toch eerder voor de Etrex gaan. Kunnen gewone AA-(penlite-)batterijen in en zelf kaarten uitkiezen (zoals de uitstekende OpenFietsMap).
Dank! Is er toevallig ook nog een derde alternatief dat iemand weet?
Dakota 20, GPSMap 62-serie, Oregon-serie. Allen van Garmin. De Dakota 20 zou qua prijs nog in de buurt kunnen komen.
Ik kom er niet uit; kan iemand mij helpen bij mijn keuze voor een fietsnavigatiesysteem?
Daar herken ik mezelf in.
Alleen twijfel ik hard tussen een Dakota 20 en de Teasi.

Dakota, tel daar nog bij
-stuurhouder
-kaartmateriaal
-AA batterijen en lader voor wie dit nog niet heeft.

Bij de Teasi:
-in de doos: al wat je nodig hebt!
-zou een oplader via naafdynamo handig zijn voor wie lange dagtochten maakt.

De Teasi lijkt me heel gebruiksvriendelijk te zijn.
Wat je nodig hebt staat erop.
Minder mogelijkheden en poespas dan bij Garmin.

Hier: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=51579
kun je wat gebruikerservaringen lezen.

Wie buiten de 27 geïnstalleerde landen gaat, is beter af met Garmin.

Wat in de Teasi zijn (haar?) nadeel speelt is dat het enkel online te verkrijgen is (in Belgie toch), je kan het toestel niet proberen in "echte" winkel zoals Garmin.

mvg
benie schreef: Wat in de Teasi zijn (haar?) nadeel speelt is dat het enkel online te verkrijgen is (in Belgie toch), je kan het toestel niet proberen in "echte" winkel zoals Garmin.

mvg
De Teasi wordt ook geleverd via een grote rijwielgroothandel (Hartje) en zou dus maar zo bij fietsenmakers kunnen liggen
nvt
Hartje is Duits heb ik gemerkt na enig google zoekwerk, dus dat kan wel kloppen dat het toestel via hen bij de fm kan geraken.

Bedankt voor de review peterv.
Ik zoek enkel fietsnavigatie en fietscomputer. Cadans, hartslag, jacht en viskalender moet ik niet. Geocache: nog nooit gedaan.
Net daarom leek de Teasi me wel wat. Ook al omwille van de complete uitrusting voor schappelijke prijs.

Als men bij A-Rival oor heeft naar de verzuchtingen van de gebruikers, en zo een teasi two ontwikkelt zit het wel snor.
U had een toestel gekocht, maar omdat het niet voldeed teruggestuurd?

Bij Saturn heb ik de diverse Garmin's zoals Dakota, Oregon, Edge in mijn handen gehad.
Deze reageren wel vlot op het aanraakscherm.
Hoe het met de afleesbaarheid is in zonlicht is gesteld weet ik niet. Even meenemen naar buiten gaat niet want de toestellen waren nl vastgemaakt.
Ik denk dat ik eruit ben; het wordt de Teasi One, tenzij iemand weet of er binnen niet al te lange tijd een opvolger van de Teasi One uitkomt?

Iedereen erg bedankt voor alle reacties! :D
Ik denk dat ik eruit ben
ik nog niet...

Kijk eens op site http://www.a-rival.de/ bij updates kun je zien dat er regelmatig aan de firmware wordt gesleuteld.
Tevens krijg je zo kaartupdates.

Veel gps-plezier en laat eens weten hoe het toestel bevalt?

mvg
Ga ik doen!

Bij dezen dus. Nadat ik de Teasy One had aangeschaft, ben ik er mee gaan fietsen. Een doffe ellende; ik bleef maar rondjes rijden en kwam niet op mijn bestemming aan. Ik heb het apparaat teruggestuurd. De verkopers hebben het apparaat gereset en daarna werkt het prima; zeker naar de update van onlangs. Al met al ben ik een zeer tevreden gebruiker geworden!
Ik wil hier toch nog ff op ingaan, ook al bestaat dit topic al even :)

Recent heb ik dezelfde overweging gemaakt en ben in de positie geweest beide toestellen te kunnen proberen. Ik ben vakantiefietser en mountainbiker. Het is een Etrex 20 geworden.

Even kort mijn bevindingen:

Teasi
De Teasi is een prima ding. Vooral heel geschikt om kort in de buurt van waar je op dat moment bent een leuke ronde te rijden. Voor berekenen van MTB routes istie onverslaanbaar, geen enkele andere app of GPSr die ik ken weet zo goed de voorkeur aan MTB waardige paden te geven. Wat minder is, is dat vooruit plannen van routes die verder dan 200 km van je huidige locatie vrijwel onmogelijk is. Als je een langere fietsvakantieroute onderweg wilt bijstellen moet je haast je laptop meenemen. Ook het hoge energieverbruik (gecompenseerd door een flinke accu) is een zorgpunt voor vakantiefietsers. Verder vind ik het gesloten kaart format niet fijn, je hebt er geen controle over en bent volledig afhankelijk van Teasi. De software voor updates en kaarten is zeer verzorgd, heel makkelijk maar daardoor ook erg simpel qua features. Verder is de firmware minder hufterproof dan de Etrex, bij mij liep die bv compleet vast bij inlezen van een gpx bestand uit OSMand.

Etrex
Erg robuust en compact ding. Klein beeldscherm, dat verrassend goed af te lezen is. Groot voordeel hierbij is vrije kaartkeuze van OpenStreetmaps. Kies een kaart met goed contrast, en je hebt overdag niet eens backlight nodig. Op 2 AA batterijen kun je dan zo 30 uur non-stop navigeren en tracen. Routeren gaat minder mooi dan bij de teasi, vooral voor MTB (best met OpenMTBmaps) je moet vaak met extra waypoints de route de paden op "dwingen" die je rijden wilt en onderweg in de gaten houden of er geen leuke paadjes worden gemist. Met de Etrex heb je veel meer opties, ook om vooruit routes te plannen, tracks te maken of te wijzigen. Daarnaast bieden de diverse software tools van Garmin en JaVaWa ongeloofelijk veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om verschillende kaartvarianten (MTB, fiets, topo, watersport, etc) naast elkaar op de Etrex te gebruiken. Om de Etrex en al de tools te leren kennen en volledig te benutten ben je wel een paar avondjes bezig. De Etrex is in tegenstelling tot de Teasi voor bijna alle outdoor activiteiten geschikt.

Kortom: de Teasi voor als je rondjes gaat fietsen van hooguit +- 6 uur en meer met fietsen wilt bezig zijn dan met je GPS. De Etrex voor als je meer een expeditie type bent en een beetje computer minded bent.