Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OV en fiets = Geen combinatie in Nederland - Forum Wereldfietser

OV en fiets = Geen combinatie in Nederland

Gisteren weer eens een tocht gemaakt met de fiets. Lekker 70km rond Kinderdijk gefietst. Genoten van de molens en de vele toeristen. Er waren grote groepen Italiaanse cycletours leden aanwezig die altijd in waren voor een praatje.

Het probleem was echter het openbaar vervoer. Om in Rotterdam te komen moest ik eerst met de trein. Eerst de fiets natuurlijk zo'n 40cm omhoog moeten tillen om hem de trein in te krijgen. Met 1 fietstas te doen maar als je meer mee hebt onmogelijk om in je eentje te doen. Er waren nauwelijks fietsplekken in de trein dus moest ik op een andere plek mijn fiets neerzetten. Niet een enorm probleem maar hij moest wel steeds vastgehouden worden.

Vervolgens kwam ik uit in Rotterdam. Fiets de trein uit laten stuiteren en op weg naar de uitgang. Daar kwam ik natuurlijk uit bij de poortjes..... Het stuur paste er net doorheen (1cm aan beide kanten). Maar dan pas je er zelf niet naast. Je moet hem er dus aan de pakjesdrager doorheen drukken. Met 2 voor en achtertassen past het niet. Er bleek later een breder poortje aan de zijkant te zijn maar die was bezet door bevoorrading.

Vervolgens richting de metro. Hier enkel dunne poortjes dus even persen. Er bleek ook een lift te zijn met een breder poortje... Dit poortje ging echter zo snel dicht dat je achterwiel in de weg zit :D Altijd leuk zo'n alarm dat dan afgaat. De grootste grap was echter dat de lift zo'n 30cm tekort is voor een fiets :P

In de metro zelf mogen per deur 2 fietsen mee. Dan sta je echter prachtig in de deuropening zodat niemand er meer langs kan :lol:

Een mooie dag fietsen maar het OV was toch wel een probleem. Het maakt het allemaal net wat minder fijn om op pad te zijn met de fiets. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Lennart-Tampico schreef:Gisteren weer eens een tocht gemaakt met de fiets. Lekker 70km rond Kinderdijk gefietst. Genoten van de molens en de vele toeristen. Er waren grote groepen Italiaanse cycletours leden aanwezig die altijd in waren voor een praatje.

Het probleem was echter het openbaar vervoer. Om in Rotterdam te komen moest ik eerst met de trein. Eerst de fiets natuurlijk zo'n 40cm omhoog moeten tillen om hem de trein in te krijgen. Met 1 fietstas te doen maar als je meer mee hebt onmogelijk om in je eentje te doen. Er waren nauwelijks fietsplekken in de trein dus moest ik op een andere plek mijn fiets neerzetten. Niet een enorm probleem maar hij moest wel steeds vastgehouden worden.

Vervolgens kwam ik uit in Rotterdam. Fiets de trein uit laten stuiteren en op weg naar de uitgang. Daar kwam ik natuurlijk uit bij de poortjes..... Het stuur paste er net doorheen (1cm aan beide kanten). Maar dan pas je er zelf niet naast. Je moet hem er dus aan de pakjesdrager doorheen drukken. Met 2 voor en achtertassen past het niet. Er bleek later een breder poortje aan de zijkant te zijn maar die was bezet door bevoorrading.

Vervolgens richting de metro. Hier enkel dunne poortjes dus even persen. Er bleek ook een lift te zijn met een breder poortje... Dit poortje ging echter zo snel dicht dat je achterwiel in de weg zit :D Altijd leuk zo'n alarm dat dan afgaat. De grootste grap was echter dat de lift zo'n 30cm tekort is voor een fiets :P

In de metro zelf mogen per deur 2 fietsen mee. Dan sta je echter prachtig in de deuropening zodat niemand er meer langs kan :lol:

Een mooie dag fietsen maar het OV was toch wel een probleem. Het maakt het allemaal net wat minder fijn om op pad te zijn met de fiets. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Je had natuurlijk pech dat het brede poortje bezet was. Ik heb geen ervaring met de fiets in de metro.
Hoeveel fietsen er in de trein kunnen, is afhankelijk van het materieel. De minste fietsplaatsen vind je in de koplopers, waar aan een kant van het treinstel de fietsplaatsen zijn weggehaald. De fiets moet even omhoog, maar wellicht is er iemand behulpzaam in de buurt.
Het meest geschikt zijn de nieuwe sprinters met een lage instap.
In de nieuw NS-concessie, die dit najaar door de Tweede Kamer wordt behandeld staat dat NS zich in de zomermaanden gaat inspannen om het aanbod aan fietsplaatsen in de trein beter af te stemmen op de vraag.
Lennart-Tampico schreef:In de metro zelf mogen per deur 2 fietsen mee. Dan sta je echter prachtig in de deuropening zodat niemand er meer langs kan :lol:
Achter de andere deuren, met het rolstoelsymbool, is prachtig plaats voor je fiets, daar sta je niemand in de weg en de weinige keren dat ik een fiets meeneem in de metro, ga ik dan ook daar staan. Mocht ik iemand met een rolstoel (of scootmobiel) aan zien komen, dan maak ik natuurlijk onmiddellijk plaats; er zijn gelukkig veel meer rolstoelplekken dan er ooit rolstoelen in de metro zijn.

En, inderdaad, altijd even kijken waar het brede poortje is; meestal uiterst links of rechts. :wink:

Overigens zijn ook mij alle OV-hindernissen een doorn in het oog. Je hebt het nog niet eens gehad over fietsgoten bij de trappen waar je met geen mogelijkheid gebruik van kan maken met een volbeladen fiets (of zelfs onbeladen fiets omdat de rijgoot zo dicht bij de wand zit dat er geen ruimte is voor je pedaal), bijvoorbeeld. :) Ik probeer het OV met de fiets dan ook zoveel mogelijk te vermijden, ook als ik een deel van de reis wel met de trein moet. Zo kan ik in mijn woonplaats op de trein stappen en dan na vijf minuten overstappen op R'dam CS, maar liever fiets ik daar in een half uur naartoe, scheelt weer een overstap.

Overigens meen ik dat Syntus en Veolia met treinen rijden waar je, gelijkvloers, zó inrijdt; ook fijn met rolkoffers, rollators, scootmobielen en rolstoelen!

Carl
Heb je gekeken naar de waterbus? Dan stap je op in Alblasserdam en wordt je pal naast de Erasmusbrug in Rotterdam weer afgezet. Ook nog eens veel leuker uitzicht dan vanuit de trein! :D
CorneK schreef:Heb je gekeken naar de waterbus? Dan stap je op in Alblasserdam en wordt je pal naast de Erasmusbrug in Rotterdam weer afgezet. Ook nog eens veel leuker uitzicht dan vanuit de trein! :D
Klopt! Die heb ik ook genomen. Moest daarvoor wel vanaf Steenwijk (kop van Overijssel) naar Rotterdam. Op de heenweg het centrum gemeden en dus de metro gepakt... Terug weg toch maar gewoon op de fiets gepakt door het centrum. Die boot is echt heel erg leuk. Was nu een grote groep Italiaanse cycletours fietsers aan boord die in waren voor een praatje.
Lennart-Tampico schreef:Klopt! Die heb ik ook genomen. Moest daarvoor wel vanaf Steenwijk (kop van Overijssel) naar Rotterdam. Op de heenweg het centrum gemeden en dus de metro gepakt... Terug weg toch maar gewoon op de fiets gepakt door het centrum. Die boot is echt heel erg leuk. Was nu een grote groep Italiaanse cycletours fietsers aan boord die in waren voor een praatje.
Ik heb als molenliefhebber de molens van Kinderdijk per fiets bezocht, het was een speciale dag dat alle molens daar werden opengesteld voor collega-molenaars uit heel Nederland. Je had station Rotterdam-Alexander moeten nemen, dit is het dichtstbijzijnde station om via Capelle a/d IJssel (met de bekende stormvloedkering) en de veerpont in Krimpen a/d Lek naar Kinderdijk te fietsen. Zonder kaart heel makkelijk.
Hier sta ik voor de molen Overwaard No. 2. De vangstok wijst omlaag, dat betekent dat de rem los zit en de wieken draaien. Het was wel een kouwe novemberdag in 2004....

Afbeelding