Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus rack en Bob-Yak ibex - Forum Wereldfietser

Tubus rack en Bob-Yak ibex

Hallo wereldfietsers!

Ik heb een klein probleem en hoop hier een simpele oplossing te vinden.

Koga randonneur met een (ik denk origineel) tubus achterdrager .
Ik vermoed een Logo-classic.
Alleszins is de aanhechting ter hoogte van de wielas in combinatie met een bob-yak-ibex 28 inch vork niet helemaal ideaal.
De steunen voor de zijtassen , komen onderaan in aanraking met de bob-yak. Niet in alle rijomstandigheden maar te vaak naar mijn persoonlijke mening.
Het zijn de onderste horizontale versteviging armen die met een bocht naar achter lopen om zo de ortlieb tassen te bevestigen.

Nu kan ik als oplossing een nieuw rack aanschaffen , moeten ook geschikt zijn voor ortlieb draagtassen. dewelke maximaal achteruit moeten geplaatst kunnen worden omdat ik er anders met mn hielen tegenaan zit.

Maar ik overweeg om de bevestiging onderaan ter hoogte van de wielas met een metalen plaatje (of iets dergelijks) een twee tal cm te verhogen.

Mijn vraag: heeft iemand met dergelijk probleem een oplossing gevonden?
Heeft iemand zijn rack ooit op deze manier een beetje hoger kunnen bevestigen.
Ik heb ortlieb tassen ( classic ) QR1 denk ik alweer...
Andere oplossingen?

Welk type rack gebruiken jullie
Alvast dank voor jullie reactie!

Danny
Danny, Tubus heeft metalen plaatjes http://www.tubus.com/product.php?xn=35 in zijn assortiment om de drager iets hoger te bevestigen, misschien dat dat een idee is. Anders de drager tijdens de trip verwijderen, anders neem je misschien wel te veel mee, of wordt je in verleiding gebracht dat te doen.
Hallo Peter,

Moet lukken dat ik het artikel gevonden heb ( na dat ik dit bericht had gepost)
Ik was zelf op het idee gekomen om 'iets' met dergelijke plaatjes te maken.
Maar bij deze zal ik deze eens bestellen en uitproberen.
Het zal de kost niet zijn in vergelijk met een nieuw rack.
En, ik heb het zeker nodig.
De bob-Yak is enkel om mijn fotografisch materiaal mee te vervoeren.

Het ding rijdt prettig, doch , diegene die zeggen dat je het niet merkt achter je fiets...
Wel deze hebben er volgens mij niet echt mee gereden. Na 85 km deze middag was mn pijp echt wel uit. En dan spreken we over fietsknooppunten in Vlaanderen.
Het rijgedrag is top, maar de extra balast , volgt niet vanzelf.
Als ik Eurovelo 1 wil rijden zal ik aardig wat mogen bij trainen.
Peter hartelijk dank voor je reactie.
Veel trapplezier en een fijne vakantie.
Danny
Daniël, vraag eerst eens aan je fietsenmaker of hij ze niet heeft liggen, ik denk dat de verzendkosten de waarde ervan overschrijden.

Het grote voordeel van vakantie is dat alleen de einddatum vaststaat, je bent daarin dus vrij om te kiezen hoever je fietst. Een rondje vanuit huis legt je de beperking op dat je ook weer naar huis moet. Dat plus dat de luchtvochtigheid nogal hoog was gisteren kan ervoor zorgen dat je eerder leeg bent.

Daarnaast zou ik toch eens kijken naar de fotoapparatuur, als je zoveel meesleept wordt het lastig keuzes te maken (welke camera met welke lens zal ik nu eens pakken) en is 85km per dag al een hele prestatie.

Mijn vakantie zit er overigens al weer een maand op. :cry:
Hoi Peter,

Ik heb de fietsenmaker een mail gestuurd. Even afwachten dus.
Wat het fotoapparatuur betreft, tja ik ga fotograferen en neem hiervoor de fiets.
Dus ik ga niet fietsen en neem foto's. Het is hoe je het bekijkt. Al weet ik wel dat ik keuzes zal moeten maken. (maar niet te veel).
Mijn vakantie? Wel das een moeilijke. Als freelance fotograaf moet ik natuurlijk zorgen voor brod op de plank maar heb ik (of neem ik) de luxe om zelf een beetje het werkritme te bepalen. De voorgaande jaren hebben de opdrachtgevers dit gedaan. Nu tracht ik dit zelf een beetje te sturen, of althans , dat neem ik me voor.
Alleszins beetje bij beetje kom ik met mn uitrusting in orde. Dus volgend jaar wil ik er echt tegenaan.
IJsland staat op het programma, Schotland, OostEuropa... dat is zo'n beetje de wish list.
Maar of dat het haalbaar is zien we wel.
Bedankt voor je respons.
Ik had ook op mijn tandem het probleem dat de dissel van de Bob-Yak bij het rijden door een put tegen de tubus drager kwam. Ik heb het opgelost door de draagarmen voor de tassen gedeeltelijk weg te zagen/slijpen. De draagarmen worden nu alleen nog aan de bovenzijde gesteund maar het vervoer van tassen van ca. 5 kg geeft geen problemen. Bijkomend voordeel is enige gewichtsbesparing.
Helaas lukt het me niet om een foto bij te plaatsen via kopiëren met de rechter muisknop maar misschien is hier een andere methode voor?
Beetje off topic - alhoewel niet helemaal :wink: . Maar ben erg benieuwd wat je aan camera spullen meeneemt. Ben zelf een amateur fotograaf vandaar de belangstelling. Voor mezelf ga ik proberen (althans dat is voor nu het plan) alles wat ik aan camera spullen meeneem in een stuurtas te passen (ergens in 2015). In het verleden nam ik een cameratas mee (grote) en plaatste die op de bagage drager. Nadeel was dat die niet waterdicht was maar een hoes van Agu verhielp dat toen.
Inge,
Heb je even tijd? :D
Mail je me even persoonlijk?
info@b2b-photography.be
Tijd genoeg :) - voordeel van docent te zijn en dit jaar niet met vakantie te kunnen. Zal je zo een pb sturen.
Gerard M schreef:Ik had ook op mijn tandem het probleem dat de dissel van de Bob-Yak bij het rijden door een put tegen de tubus drager kwam. Ik heb het opgelost door de draagarmen voor de tassen gedeeltelijk weg te zagen/slijpen. De draagarmen worden nu alleen nog aan de bovenzijde gesteund maar het vervoer van tassen van ca. 5 kg geeft geen problemen. Bijkomend voordeel is enige gewichtsbesparing.
Helaas lukt het me niet om een foto bij te plaatsen via kopiëren met de rechter muisknop maar misschien is hier een andere methode voor?
Het probleem van de Yak en de Tubusdrager (Cosmo, Logo, Cargo) komt in elk geval bij Santostandems voor omdat het montageoog voor de achterdrager (te) laag zit. Het wordt nog erger als de achterdrager niet strak tegen het frame gemonteerd kan worden. Dat is het geval als - zoals bij onze tandem - de schijfremklauw in de weg zit. De drager moet dan middels een busje verder van het frame afstaan zodat hij nog meer in de weg zit.

Onze oplossing is tweeledig: de 'rolletjes' voor de Yak-beugel zijn aangepast en we hebben een Racktime-drager waar de tasafhouder niet in de weg zit. De rolletjes zijn asymmetrisch. Ik heb ze losgehaald, gezorgd dat de smalle kant buiten zit en er onderlegringen onder gemonteerd. Samen met een heel kleine beetje 'vijlwerk' aan de onderpoten van de drager past het allemaal precies. En na drie fietsvakanties werkt het allemaal nog prima. De aseindjes lijkt een fractie krom te worden maar het zit allemaal nog prima in elkaar.

Foto's kun je plaatsen indien deze al op internet staan. Dat kunnen dus bestaande foto's van derden zijn of eigen foto's die je op zoiets als een Picasa-pagina of je eigen website hebt staan (zoals onderstaande foto's).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi opgelost. Heb zelf eveneens al extra rondellen geplaatst.
Ik herbekijk mijn montage aan de hand van deze info.

Ik hou je op de hoogte
Thanks
Danny
Gisteren heb ik mijn tubus verlengstukjes ontvangen. Een wereld van verschil.
Probleem lijkt opgelost. Vandaag zullen we het eens aan een praktijktest onderwerpen.
Fijne zondag en veel trapgenot
Danny