Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse of Reitsma? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Benjaminse of Reitsma?

ReinoudN schreef:Ik ben ook nog aan het twijfelen. Ik neig naar Benjaminse, maar:

Ergens heb ik gelezen dat Reitsma vlak langs de Stelvio-pas komt. Lijkt me mooi om die te fietsen, maar dan zonder bagage. Meer als daguitstapje dus. Weet iemand hoe dicht hij er langs komt en of er een camping in de buurt is vanwaar je deze beklimming (en terug) kunt doen?
De Reitsma route komt inderdaad er vlak langs. In Glurns, iets voor de afslag naar de Stelvio is een camping te vinden.

Over Reitsma versus Benjaminse ben ik in het Benjaminse camp te vinden.
Reitsma volgt te veel de gemakkelijke paden, ook als dit langs grote (drukke) wegen loopt; je fietst wel vielig maar leuk is het niet altijd. Benjaminse zoekt meer het avontuur op, af en toe een onverhard paadje, een oversteekje met een voetveer met grote stroming in zwitserland etc.
Beide routes zijn dus ook voor andere type fietsers.
Het lijkt trouwens wel alsof het over een andere Benjaminse gaat, ik vind de kaartjes van Benjaminse juist erg duidelijk (meer detail) en ruim voldoende toeristische informatie :D
Beste medefietsers,

Wat een discussies! Stap (voorbereid, ook op wat tegenslagen) op de fiets en geniet!!
Ik ben vorig jaar in mijn eentje naar Assisi gefietst. Liep niet altijd van een leien dakje, maar wat heb ik genoten! Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië: prachtig en wat een leuke en hulpvaardige mensen kom je tegen.

Mijn advies? Benjaminse, Reitsma.....whatever: geniet!!!!
Paramount schreef:
alfredhog schreef:Nog even een update in deze al lang lopende discussie. M'n vriendin en ik zijn net terug van onze fietstocht naar Rome (racetandem, gekampeerd). We hebben de route van Benjamins gevolgd (niet via de Po-vlakte, maar via Brescia, Mantova, Modena) en vonden het zinvol om een paar van onze ervaringen te delen.

Tot nu toe hadden we veel ervaring met de gidsjes uitgegeven door Pirola, en ik moet zeggen, die zijn wel een aantal klassen beter dan wat Benjaminse uitgeeft. Toegegeven, de route van Benjaminse is fraai. Maar helaas lijkt hij ervan uit te gaan, dat je op een mountainbike zonder bepakking rijdt...

In de voorbereiding had ik de GPS-tracks al zo bewerkt dat ik de evident onfietsbare trajecten vervangen had door verharde varianten, maar uiteindelijk bleek dit toch nog niet voldoende (toppunt was een werkelijk volledig onfietsbaar bospad langs het Lago di Vico, wat volgens Benjaminse "onverhard, maar uitstekend fietsbaar" moest zijn....).
Verder zijn de kaartjes in de gidsjes van een slechte kwaliteit (veel nuttige info ontbreekt, zoals plaatsen langs de route en zijwegen). Eigenlijk kun je stellen dat je de route nauwelijks kunt fietsen zonder GPS.
Wat heel storend is, is het ontbreken van een gedetailleerd hoogte-profiel. Benjaminse trekt het profiel glad, zodat dit nauwelijks bruikbaar is. Dit merk je vooral in Italië, waarin je heel wat moet klimmen, terwijl dit absoluut niet duidelijk is uit de kaartjes.

Jammer is ook, dat Benjaminse maar marginale toeristische info geeft (in plaats daarvan wel veel persoonlijke bespiegelingen...). Voor ons toch altijd een belangrijke reden om gidsjes te kopen (Pirola doet hier een uitstekende job!).

Kortom, volgend jaar nemen we Reitsma's route, naar Venetië :D
Laat ik nu eind augustus de Ben jamin's route in Europa gaan fietsen
Gedeeltelijk Midden Europa en ook van Trieste naar Salzburg
Ik word er niet vrolijk van ......
Géén zorgen!
Ik heb in juni de Alpe Adria gedaan: van Salzburg van de Adriatische kust. Werkelijke een prachtige en veelzijdige route. Niet zwaar! Paul Benjaminse volgt voor een belangrijk deel deze bewegwijzerde route, maar Benjaminse zou Benjaminse niet zijn als hij een aantal nog leukere varianten had gevonden. Paul Benjaminse is daar echt een ware meester in. En daarin is Paul uitstekend geslaagd. Laat jouw fietshumeur niet bederven door de uitlatingen van één persoon op dit forum en oordeel zelf! Je zult er zeker géén spijt van krijgen!
Even voor alle duidelijkheid: ik heb, dacht ik, toch prominent gemeld dat we de route van Benjaminse als een fraaie route hebben ervaren. Als mensen uit mijn reactie iets anders opmaken, dan is dat niet mijn bedoeling geweest.

Wat volgens mij wel gezegd mag worden, is dat het traject van Benjaminse geregeld voert over slecht fietsbare paden tot onfietsbare (zoals het door mij genoemde pad langs het Lago di Vico). Dus inderdaad, zoals ook Aart Veldhuizen en anderen melden, wees voorbereid en monteer als je frame het toestaat big apples of andere zeer brede banden. Met behoedzaam fietsen lukt het dan wel om schadevrij te fietsen.
Ook met onze tandem (met Marathon Dureme uitgerust) is het gelukt om zonder enig fietsprobleem in Rome te arriveren.

En tenslotte: geniet van de tocht, als het weer het toestaat :wink:
Ook wij gaan weer Benjaminsen. Na De Rivieraroute en Andalusie gaan we Salzburg-Venetie, Velo8 tot Split en terug via de midden Europa route. Ik ervaar het als een luxe gebruik te maken zijn routes. Lekker op de GPS, tijdens pauzes bijlezen in het boekje. Eventuele campings staan aangegeven, fietsenwinkels, hoogteprofielen.
Kortom lekker doortrappen en genieten.
Reinder schreef:Ook wij gaan weer Benjaminsen. Na De Rivieraroute en Andalusie gaan we Salzburg-Venetie, Velo8 tot Split en terug via de midden Europa route.
Een mooi plan, klinkt als een prachtige reis. Maar volgens mij is de Velo8 voorbij Koper nog niet (helemaal) gerealiseerd. Vorig jaar was er nog weinig Velo te bekennen en op de site van Eurovelo staat hij als nog niet gerealiseerd.
Laat dat je vooral niet weerhouden. Je kunt prima naar Split fietsen, ook zonder de Eurovelo, maar zorg voor een plan B zodat je niet terechtkomt op de grote wegen langs de kust als het fietspad er nog niet ligt.
Dank voor de tip, ik ga een check doen via google earth.
De boot Split Rijeka wordt ws ook onderdeel van de reis.
Reinder schreef:Dank voor de tip, ik ga een check doen via google earth.
De boot Split Rijeka wordt ws ook onderdeel van de reis.
De fiets mag niet mee op die veerboot (vorig jaar althans niet). Het lijkt nu misschien of ik je wil ontmoedigen, maar dat is zeker niet de bedoeling. We hebben vorig jaar prima over een aantal eilanden en een rustig stuk kust gefietst naar Split. Dat kan prima en op alle andere veerboten was de fiets mee geen probleem.
Op de booking site voor de nachtboot kan ik kiezen tussen auto, camper, motor, en ...fiets!
Ik ga er vanuit dat het kan. Hij vaart alleen op donder en zondag.
Maar we gaan off topic.
Benjaminse gaat (nog)niet verder dan Istrie :lol:
M&A schreef:
ReinoudN schreef:Ik ben ook nog aan het twijfelen. Ik neig naar Benjaminse, maar:

Ergens heb ik gelezen dat Reitsma vlak langs de Stelvio-pas komt. Lijkt me mooi om die te fietsen, maar dan zonder bagage. Meer als daguitstapje dus. Weet iemand hoe dicht hij er langs komt en of er een camping in de buurt is vanwaar je deze beklimming (en terug) kunt doen?
De Reitsma route komt inderdaad er vlak langs. In Glurns, iets voor de afslag naar de Stelvio is een camping te vinden.
Dank je M&A!
Paramount schreef:
alfredhog schreef:Nog even een update in deze al lang lopende discussie. M'n vriendin en ik zijn net terug van onze fietstocht naar Rome (racetandem, gekampeerd). We hebben de route van Benjamins gevolgd (niet via de Po-vlakte, maar via Brescia, Mantova, Modena) en vonden het zinvol om een paar van onze ervaringen te delen.

Tot nu toe hadden we veel ervaring met de gidsjes uitgegeven door Pirola, en ik moet zeggen, die zijn wel een aantal klassen beter dan wat Benjaminse uitgeeft. Toegegeven, de route van Benjaminse is fraai. Maar helaas lijkt hij ervan uit te gaan, dat je op een mountainbike zonder bepakking rijdt...

In de voorbereiding had ik de GPS-tracks al zo bewerkt dat ik de evident onfietsbare trajecten vervangen had door verharde varianten, maar uiteindelijk bleek dit toch nog niet voldoende (toppunt was een werkelijk volledig onfietsbaar bospad langs het Lago di Vico, wat volgens Benjaminse "onverhard, maar uitstekend fietsbaar" moest zijn....).
Verder zijn de kaartjes in de gidsjes van een slechte kwaliteit (veel nuttige info ontbreekt, zoals plaatsen langs de route en zijwegen). Eigenlijk kun je stellen dat je de route nauwelijks kunt fietsen zonder GPS.
Wat heel storend is, is het ontbreken van een gedetailleerd hoogte-profiel. Benjaminse trekt het profiel glad, zodat dit nauwelijks bruikbaar is. Dit merk je vooral in Italië, waarin je heel wat moet klimmen, terwijl dit absoluut niet duidelijk is uit de kaartjes.

Jammer is ook, dat Benjaminse maar marginale toeristische info geeft (in plaats daarvan wel veel persoonlijke bespiegelingen...). Voor ons toch altijd een belangrijke reden om gidsjes te kopen (Pirola doet hier een uitstekende job!).

Kortom, volgend jaar nemen we Reitsma's route, naar Venetië :D
Laat ik nu eind augustus de Ben jamin's route in Europa gaan fietsen
Gedeeltelijk Midden Europa en ook van Trieste naar Salzburg
Ik word er niet vrolijk van ......
Inmiddels weer een paar weken thuis van mijn fietsvakantie,Ivm verbouwing thuis moet ik vandaag thuis blijven ,dus even tijd om wat meer te schrijven hier.
Na de Bodensee-Koningsseeradweg ben ik vanaf Bad Reichenhall vertrokken naar Villach via de route van Benjamins.Bekend stuk voor mij tot Lend (Tauernradweg)
Daarna richting de trein in Bockstein,Heerlijke afdaling naar Oberveilach.
Verder richting Spittal en iets verder in Paternion erg leuke overnachting op echt melkveebedrijf.Door naar Villach en Arnoldstein en de grens over in Italie.
de Prachtige Alpe Adriaweg gevolgd tot Cornino.
Werkelijk een heerlijk fietspad om te fietsen
Van Cornino door een prachtig gebied met veel wijngaarden naar Slovenie.
Trieste heb ik niet bezocht maar ben door gefietst naar Kozina.
Vandaar de prachtigste dag (vond ik) naar Porec in Kroatië gefietst.
Maar wat was Porec toeristisch.
Daarvandaan met de bus naar Portoroz (ook erg toeristisch).
Verder weer door Slovenie naar Skofja Loka,
Even naar Ljubljana gefietst en weer terug richting Kranjska Gora.
Weer even terug naar Italie en verder naar Oostenrijk(Villach)
daarvan de saaie Drauradweg gevolgd naar Lavamund
Verder door naar het noorden tot Selzthal en toen weer terug naar Salzurg
Ik was zeer te spreken over de boekjes van Benjaminse,Er staan wat kleine foutjes in maar dat mag de pret niet drukken
Ik heb 14 dagen (mede door het mooie weer) heerlijk gefietst en genoten van het vele wat ik gezien heb
Steeds overnacht op boerderijen of goedkope hotels die er meestal in overvloed zijn
Ik kijk al uit naar volgend jaar en hoop weer op goede boekjes om zo weer 14 dagen rond te fietsen ergens in Europa
Tips en ideeen van harte welkom
Want zonder goede boekjes zou het niet zo goed zijn gegaan