Ving het ook niet als aanval op, en hoop dat dat wederkerig is .Anders schreef:Dank voor je toelichting, Stef. Mijn opmerking was niet bedoeld als aanval overigens, maar het is een van de hoofdredenen dat ik niet met muziek fiets.
Zoals destijds beschreven is, wordt de maximale geluidsproductie van auto's nog steeds verder gereduceerd. En deze geluidsproductie is vaak de productie zoals bepaald op 25 ft afstand bij 65 mph. Historisch gezien werd dit in de referentie boekjes op waarden als 77 dB gezet.Anders schreef:Auto's zullen overigens nooit echt stil worden, daar zal het Europees parlement wel een stokje voor steken. Let wel: boven de 30km/uur zouden de banden genoeg geluid maken en zou toegevoegd geluid niet nodig zijn - maar die banden hoor je met oortjes in natuurlijk niet.
Dit wordt al verder verlaagd tot 68 dB. De geluidsproductie bij lagere snelheden is echter nog verder beperkt. Diverse nieuwe auto's liggen bij een snelheid van ca. 50 km/u nu al onder de 50 dB. Mede door extra stille banden, en het huidige stille asfalt. Een kabbelend beekje met 50 dB overstemt al snel het geluid van de aankomende auto. Binnen steden met veel omgevingsgeluid waarbij al snel een continue 60 dB aanwezig is wordt zo'n auto eveneens een stuk slechter waarneembaar.
Overigens blijft het nog maar de vraag of de verplichte geluidsproductie bij lagere snelheden daar veel verandering in gaat brengen. Ik vermoed dat door veel gelobby vanuit de auto industrie de geluiden hierbij dusdanig laag zullen zijn dat het wezenlijk geen verschil zal geven.
En de mentaliteit van het horen van gevaar steeds meer zal moeten gaan wijken voor het zien van gevaar in het verkeer.