Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen uit de praktijk (zadels) - Forum Wereldfietser

Ervaringen uit de praktijk (zadels)

Op internet kan je zoveel informatie halen dat het je duizelt. Firma's kunnen mooie praatjes hebben en plaatjes maken, maar hoe is de praktijk? Na mijn Denemarken- en Vogezen trip en alle trainingsrondjes heb ik een aantal eigen ervaringen maar eens op een rijtje gezet. Dat betekent ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik vertel gewoon hoe ik een aantal zaken heb ervaren, zonder enige wetenschappelijke pretentie.

In mijn leven heb ik al verschillende zadels onder de zitbotjes gehad. In het verleden een RIH racefiets met een Brooks B17, verschillende stadsfietsen, waaronder Batavus en Gazelle, die geleverd worden met een standaard gel-zadel, een mountainbike met een body geometrie zadel en uiteindelijk op mijn Koga confidence achtereenvolgens een koga komforza gel zadel, een Brooks B17 pre aged en nu een Selle royal respiro moderate.

De RIH met Brooks B17 had ik in mijn 20-er jaren (1975-1985). Ik was een stuk slanker en dus lichter. Het zadel moest worden ingezeten, maar daarna was het een topzadel. Ik heb er uitstekende herinneringen aan. Helaas is mijn RIH gestolen.

Daarna verschillende stadsfietsen, want er moesten kinderzitjes aan kunnen hangen en hele zware boodschappentassen. Prima fietsen met gelzadels, prima voor dit soort doeleinden. Grotere tochten werden toch niet gemaakt.

Toen de kinderen allemaal de deur weer uit waren, wilde ik wel weer wat meer. Het werd een mountainbike achtige, de Specialized Sirrus met een Body Geometry Targa Sport zadel. Prima zadel, zowel bij de offroad tourtjes als een wat langere (± 50 km) afstand rijden ook over verharde weg.

Na mijn auto-ongeluk was deze niet echt handig meer door de hoeveelheid gebroken botten en kocht ik een Koga confidence met vlinderstuur en komforza zadel. Prima voor rondom het huis en wat kleinere stukjes. Maar toen ik eenmaal ging trainen voor de trip naar Denemarken kreeg ik steeds meer zadelpijn. Het gelzadel was gewoon te zacht.

Ik dacht aan mijn ervaringen met de Brooks en kocht een B17. De pre-aged versie, want die hoefde ik wat minder lang in te zitten. Nou het inzitten is even lastig en wat pijnlijk en het ging eigenlijk ook niet echt over, maar na 1500 km trainen durfde ik het wel aan om op dit zadel naar Denemarken te gaan. Wat heb ik daar spijt van gehad. Vreselijk zadelpijn gehad en 2 ontstekingen, mede veroorzaakt door de wat scherpere randen van het zadel. Oke ik ben inmiddels achterin de vijftig en wat zwaarder, maar mijn herinnering kwam totaal niet overeen met de werkelijkheid van nu. (Later lees ik op het forum dat het leer van de Brooks zadels nu veel dunner is, zou dat er mee te maken hebben?) Terug gekomen wilde ik eigenlijk van het zadel af.

Ik had een test gelezen van Hans van der Veeke over zadels en daar kwam de Selle royal respiro moderate goed uit en Hans had zijn Brooks zelfs voor deze vervangen. Na wat gegoogle en een gesprek met mijn fietsenmaker mocht ik deze uitproberen.
In de Vogezen heb ik 110 km per dag gereden zonder een centje pijn. Alle dagen achtereen geen pijn gevoeld. Ja je voelt wel dat je de vorige dag een goeie afstand gefietst hebt, maar dat is logisch. Dit is voor mij het zadel geworden. Het gaat niet meer van de fiets af en als ik mezelf nog een keer trakteer op een andere fiets, gaat dit zadel mee. Just my 2 cents.

Dit zijn dan de laatste 3, de komforza, B17 pre-aged en Selle op de fiets:
Afbeelding
Ik krijg mijn selle royal respiro moderate leren zadel vanavond. Ben benieuwd. Gekocht voor 72 euro inclusief verzenden.

Mario
Graag jouw ervaring erbij Mario :D
Heb net het zadel ontvangen en heb er even 15 min op gereden. Heb het gevoel als of ik op een hard kussen zit terwijl de B17 volkomen plat is.

Ik moet er natuurlijk aan wennen en ga de komende dagen een paar leuke fiets tochten maken om het zadel goed te testen.

Mijn eerste indruk is dat het B17 zadel na verloop van tijd naar je billen gaat staan als het goed is ingereden, terwijl het Selle royale respiro moderate zadel niet naar je billen gaat staan, het zit of niet. De komende tijd zal het leren.

Mario
waar heb je het besteld mario?Heb anders ook wel interesse een ander zadel aan te schaffen....
http://www.fietsweb.nl/selle-royal-zade ... mWqxPw_wcB

Ik heb er vandaag een paar uur op gefietst maar het is voor mij wel wennen. Misschien nog aar de juiste afstelling zoeken.

Mario
Dat was bij mij juist niet het geval. Dit was het eerste zadel wat gelijk goed zat. Waterpas begonnen en veel later de punt van het zadel een tandje van de getande schaal, waarmee je het zadel horizontaal kan afstellen, laten zakken. Het model wat ik heb is voor een sportievere houding.
Wat ik we mis bij dit soort vragen om wat voor soort fietser gaat het. Ik denk dat het nogal wat uitmaakt, welk type zadel het gaat worden. Welke snelheid of hoeveel druk zet je op de pedalen. Trap je 16 - 25 km/uur, misschien wil je nog wat sneller.
Ik ben benieuwd hoeveel jij weegt wimbas, want hoe een B17 er nog zo kan uitzien na 1500 km is mij een raadsel. (niet dat ik je niet geloof, dit is hoe een B17 er bij mij uitziet na 500 km: Afbeelding

Na goed 6 maanden (2 à 3000 km gok ik) bereikt het ding zijn permanente vorm waarbij de locatie van de zitbeentjes maar net boven de rails hangt. Maar, dat gezegd zijnde: ik ben geen lichte jongen en door het zweet wordt mijn zadel relatief vochtig wat misschien niet of minder gebeurt als je met broeken met zeem rijdt.
Nou, persoonlijke vragen hoor, want wat voor fietser ben ik en wat weeg ik? :D
Voor multiwgb en EnriceV

Ik weeg nu iets meer dan 90 kg, ben 1.77 lang en 59 jaar oud. Was vroeger een gewone fietser, heb wel een racefiets gehad toen ik jonger was en een mountainbike toen ik nog conditie bezat.

In 2008 een ernstig auto ongeluk gehad en in de lappenmand gesukkeld. Daarbovenop 2 infarcten en een frozen shoulder en ik was heel snel ver boven de 100 kg en kon niets meer. Als mw. wimbas naar het dorp wilde (nog geen 2 km) pakte ik de auto al want op de fiets haalde ik het nauwelijks.

Vorig jaar gaan trainen om weer te fietsen, inmiddels 9 cm buikomvang kwijt, heel veel kg al afgevallen, in een half jaar tijd 5 kg vet omgezet in spieren. Met wat ik nu ben en kan fiets ik nu weer met gemak een 80 tot 100 km per dag. Snelheid ligt een tijdlang boven de 20 km/u zonder bagage, maar zakt wel. Naar Denemarken met 22 kg bagage een gemiddelde van ongeveer 15 km/u, 10 dagen lang (met tegenwind.)

Ik vind mezelf geen snelle fietser en voel me geen klimmer. Stel mezelf steeds weer nieuwe doelen: grotere trainingsrondjes, meer km per dag, dit jaar nog rondje zuiderzee, volgend jaar zeker een grotere tocht (Rome?), nog meer afvallen en met nog meer gemak fietsen.

Daar hoort een goed zadel bij. Op de Brooks pre-aged heb ik echt 1500 km gereden en pijn geleden.
Vorige week in de Vogezen (heuvels) voor het eerst weer 2 x 110 km gereden zonder pijn.
Behalve naar het dorp fiets ik altijd met een broek met zeem of onderbroek met zeem.
Mooier kan ik het niet maken. :D
Ik ben 185 cm en weeg 93 kilo. Het zadel is een moderate dwz dat ik redelijk rechtop zit. Mijn leren brooks B17 ziet er nog redelijk gaaf uit.

mario
Over zadels zal je nooit uitgeschreven of gepraat raken. Op zolder liggen er wat. Een ding valt mij altijd weer op, de theorie dat je op je zitbotjes moet zitten zitten is niet op ieder merk van toepassing.
Ik zit op de Selle Respiro het juiste type kan ik niet zo snel achter komen. Weeg 70 kg en ik fiets over het algemeen rond de 25 km. Was hoger :wink: Fietsen wij samen waardoor de snelheid een stuk lager ligt is dit zadel ook goed te doen. Zouden wij samen fietsen, ik op de racefiets, dan wordt het lijden voor mij. Op de racefiets zit ik op een Max Flite van Selle, doe ik mijn ding dan zit dit zadel voor mij, de hele dag door, als de beste.
Mijn Selle Royal Respiro hangt alweer een geruime tijd aan de wilgen..
De doorluchting in het midden was inderdaad prettig, minder druk op de weke delen dan op de vertrouwde brooks. Echter die druk, tja die moet toch ergens anders opgevangen worden. Ik vond de randen van dit zadel dan ook onaangenaam hard. Het werd niks, we werden geen vriendjes. Zolder +1, of nee, kringloopwinkel na een aantal weken wachten op Marktplaats... 8)
Ik ga mijn selle royal respiro moderate zadel terug sturen morgen. Ik vind het toch geen prettig zadel. blijf toch maar op mijn B17 rijden.

mario
Daarom noem ik het ook ervaringen uit de praktijk, mijn praktijk wel te verstaan. Jammer dat het niet bij je paste, supermario. Succes met doorzoeken.