Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verhouding bandbreedte/velgbreedte - Forum Wereldfietser

Verhouding bandbreedte/velgbreedte

Ik heb de zoekfuctie gebruikt en vind nauwelijks onderwerpen over de ideale velgbedbreedte/bandbreedte. Wel veel onderwerpen over de maximale bandbreedte die past in frame en vork. Of dat alleen belankrijk is.

Schwalbe geeft aan dat ballonbanden geen problemen geven in smalle 17C en 19C velgen, maar voegt daar wel aan toe het gebruik van een bredere velg zinvol, omdat het de band extra stabiliseert. Men kan de bandenspanning iets meer reduceren zodat het fietsgedrag niet "zwabberig" wordt. Conclusie: Band “zwabberig”, oppompen tot het comfort is verdwenen.

Het lijkt wel, in de race om de lichte vakantiefiets, dat C19 de standaard is geworden. Uitgaande dat ideale bandbreedte 1,5 tot 2 maal de velgbedbreedte mag zijn, zal ik op mijn fiets, met 19C velgen, comfortabel en stabiel kunnen rijden op banden tussen de 28 en 37 mm breed. Als asfaltrijder b.v. een Panaracer Pasela 37-622. Ook in een afdaling.

De vraag waarom er zoveel “tractorbanden” worden geperst in C19 velgen, waarbij de wangen vlak bij de hieldraad strak over de velgrand worden getrokken en de band bij lange na niet aan de opgegeven breedte kan komen? Net Holle Bolle Gijs die met zijn bekkie tussen de schuifdeuren zit. Of is het een erfenis uit de ATB wereld?

En de velg is vaker de zwakkere schakel in het wiel dan de spaken. Een bredere velg maakt een wiel stabieler. Waarom geen 23 of 25 mm velgen voor een Big Apple?

Piet.
Omdat 19 mm volstaat? Ik heb met 19 mm velgen en 47 mm banden in ieder geval nergens last van. Stuurt fantastisch, ook in snelle afdalingen.
Van de zomer nog 56km per uur gereden op mijn 19mm cpx33 velgen met conti travel contact 42*700c op 5bar en 130kilo lading. En dat gaat prima!

Ik vraag mij ook af of het zwaberen bij de banden te maken heeft met de lengte breedte verhouding of dat het resonantie van het frame is wat getriggerd word door de combi van lading, persoon, gebruikte onderdelen.
PietV schreef:En de velg is vaker de zwakkere schakel in het wiel dan de spaken. Een bredere velg maakt een wiel stabieler. Waarom geen 23 of 25 mm velgen voor een Big Apple?

Piet.
Gezien de techniek zijn wielen met bredere velgen niet stabieler waarom zouden ze dan de velgen hoger maken.
Wielen en banden het is een groot compromie. Ook deze bepalen voor een groot deel het comfort op je fiets.
multiwgb schreef:Gezien de techniek zijn wielen met bredere velgen niet stabieler waarom zouden ze dan de velgen hoger maken. Wielen en banden het is een groot compromie. Ook deze bepalen voor een groot deel het comfort op je fiets.
Dat brede banden in een smalle velg een compromis is is bekend. Van Schwalbe mag je een 2.5" of 62 mm band in een 19 mm velgbed proppen. Maar of die band op 2,5 bar nog stabiel blijft in een snelle afdaling is afwachten.
Als de maximaal toelaatbare druk voor die band de band pas stabiel maakt, wat is dat de optimale verhouding bandbreedte/velgbedbreedte? Voor een fiets: Bandbreedte 1,5 tot 2x de velgbedbreedte?

Als Schwalbe schrijft dat een bredere velg meer stabiliteit geeft aan de band, wat dus een stabieler wiel oplevert, wie ben ik om dat tegen te spreken.

Piet.
PietV schreef:
multiwgb schreef:Gezien de techniek zijn wielen met bredere velgen niet stabieler waarom zouden ze dan de velgen hoger maken. Wielen en banden het is een groot compromie. Ook deze bepalen voor een groot deel het comfort op je fiets.
Dat brede banden in een smalle velg een compromis is is bekend. Van Schwalbe mag je een 2.5" of 62 mm band in een 19 mm velgbed proppen. Maar of die band op 2,5 bar nog stabiel blijft in een snelle afdaling is afwachten.
Als de maximaal toelaatbare druk voor die band de band pas stabiel maakt, wat is dat de optimale verhouding bandbreedte/velgbedbreedte? Voor een fiets: Bandbreedte 1,5 tot 2x de velgbedbreedte?

Als Schwalbe schrijft dat een bredere velg meer stabiliteit geeft aan de band, wat dus een stabieler wiel oplevert, wie ben ik om dat tegen te spreken.

Piet.
Ben het wel met je eens, de 19c velgbed mag wel wat breder. Die nieuwe All Rohler van Idworx heeft vast met rede een 3mm bredere velg.
Ik heb op mijn 26" trekpaard ook wel met 60mm gereden op 19c velgbed, bij voldoende bandendruk is dat geen probleem t.a.v. gezwabber, 85kmh in een afdaling, no problemo.

Laats over een veendijk gereden, gehobbel over grasland, dus besloten om wat lucht uit de banden te halen..... ipv 2,5bar op asfalt de luchtdruk laten dalen tot 1-1,5 bar. Dat reed opeens een stuk prettiger op een hobbelig grasdijk...... totdat ik weer op asfalt kwam en bijna het idee kreeg dat ik bij de eerste de beste bocht de band van mijn velg af dreigde te zwabberen. Snel de 2,35"BA's oppompen tot 2-2,5bar en weer vrolijk verder.

Kan me overigens nauwelijks voorstellen dat je dat gevoel van gezwabber niet hebt bij bredere velgen, veel zal ook afhangen van het totaalgewicht en de mate waarin je gaat hangen in de bochten.

Veiligheidshalve mogen 19c velgen wel wat breder worden, minimaal 23c ofzo. Wellicht geeft dat ook minder zijdelingse druk op het velgbed. Of dat problemen kan geven bij de remmen (heeft firmtech een minimale breedte nodig?), geen flauw idee.
Wimmert schreef:Van de zomer nog 56km per uur gereden op mijn 19mm cpx33 ....
56km/h is voor watjes ;) en voor de band is de inwendige velgbreedte van belang. Voor een CXP33 is die 13mm
.

En de vraag is niet of je heel beneden komt, de vraag is of het je in positieve zin zou opvallen als je een bredere velg zou monteren
AB schreef:Kan me overigens nauwelijks voorstellen dat je dat gevoel van gezwabber niet hebt bij bredere velgen, veel zal ook afhangen van het totaalgewicht en de mate waarin je gaat hangen in de bochten.
Dat lijkt mij ook wel ja. Ik heb dat zwabbergevoel ook wel eens op m'n racefiets gehad, met (toen nog) 25mm Schalbe Blizzard banden. Die bleken langzaam leeg te lopen (stekeltje...).

Op de rechte stukken had ik dat nog niet door, maar toen ik op redelijke snelheid een haakse bocht nam, leek het net alsof het wegdek glad was. De bocht direct erna (ook haaks) weer hetzelfde gevoel. Toen bleek dus de band langzaam leeg te lopen. Ik denk dat er nog wel 3 of 4 bar in zat, want ik voelde hobbels en kuilen in de weg nog niet doordringen tot aan de velg of zo. Maar ze konden al wel zoveel vervormen in (snel genomen) bochten, dat het niet meer veilig aanvoelde...

Dat zal met een relatief zachte, brede band niet anders zijn. En als ze dan op een smalle velg liggen, draagt dat misschien nog wel wat extra bij tot dat onveilige gevoel. Maar een relatief hard opgepompte brede band op een smalle velg, geeft niet zo maar dat zwabberengevoel. Daar is m.i. wel wat meer voor nodig...
Bredere velgen geven in mijn ervaring een heel merkbaar betere stabiliteit bij gebruik van brede banden. Harder oppompen helpt, maar is natuurlijk oncomfortabel, maar bovendien kunnen veel smalle velgen daar juist niet tegen.
Wim
m-gineering schreef:
Wimmert schreef:Van de zomer nog 56km per uur gereden op mijn 19mm cpx33 ....
56km/h is voor watjes ;) en voor de band is de inwendige velgbreedte van belang. Voor een CXP33 is die 13mm
.

En de vraag is niet of je heel beneden komt, de vraag is of het je in positieve zin zou opvallen als je een bredere velg zou monteren
nou dat ga ik vanzelf merken als mijn Santos er is :) maar of ik het merk geen idee. ik vraagmijn dan ook wel eens af wat psychologisch, meetbaar en kommacopuleren is ;)
Wimmert schreef:ik vraagmijn dan ook wel eens af wat psychologisch, meetbaar en kommacopuleren is
Het is niet psychologisch, het is volgens Schwalbe meetbaar en het heeft niets te maken met het samenvoegen van komma's.

Ik heb veel tweewielers gereden. Op de motor- en bromfiets maakte de juiste band (breedte) op de aanwezige velg het verschil. Als je er pas in een afdaling achter komt, kan dat ook het verschil maken. :cry:

Piet.
Ik heb nieuwe wielen nodig. Ik heb nu 35 mm Schwalbe Racers op mij 25 mm Mavic 319 liggen. Maar op een volgende fiets wil ik tot 50 mm banden kunnen monteren.

Een wat bredere velg lijkt me dan wel beter, vooral omdat ik met niet teveel druk wil rijden. Maar wordt dat dan niet te breed voor mijn huidige 35 mm?
Mavic 319 is 19mm breed en geen 25mm. Voor Big Apples van 50mm gebruik je gewoon 19 of 21mm brede velgen. Het gaat hier altijd over de binnenbreedte. Spanning tussen 2.0 en 3.0 bar. De tijd heeft echt niet stilgestaan, hoor. We leven al lang in de 21e eeuw!

De recente discussie over bredere velgen, en dan bedoel ik 2013 en 2014, speelt in de mountainbike wereld, omdat men met bandenspanning van 1,5 bar met hoge snelheid scherpe bochten wil maken en dan biedt een bredere velg voor de 57 en meer mm bredere banden een stabiele basis. Zo'n lage druk band zonder binnenband zou inderdaad eerder grip kunnen verliezen omdat het contaktoppervlak van de noppenband kleiner wordt onder deze extreme condities. Die omstandigheden bestaan niet op de weg.
Toch fietst ook met een Big Apple van 50 mm een bredere velg beter. Ryde komt daarom binnenkort met bredere velgen voor modernere brede banden. Zodra mijn Exal SP19 velgen versleten zijn komen er bredere velgen op.
Wim
Wim schreef:Toch fietst ook met een Big Apple van 50 mm een bredere velg beter. Ryde komt daarom binnenkort met bredere velgen voor modernere brede banden. Zodra mijn Exal SP19 velgen versleten zijn komen er bredere velgen op.
Wim
Die Ryde velgen zijn er toch al? Maar belangrijker: vertel ons eens gedetailleerd over je praktijkervaring?
Voor de duidelijkheid: ik rijd 28 inch. En als mijn Marathons niet echt hard zijn dan zwabber ik met regelmaat, dankzij mijn wat jeugdige rijstijl.

Wat zou de maximale breedte zijn voor die 35 mm Racers, die nu toch echt wel 34 breed meten op die Mavic 319?
Ik zit toevallig net een stukje hierover te lezen, en daar blijkt uit dat een bredere velg zorgt voor meer controle. (en betere aerodynamica) Kijk voor de volledige tekst eens op http://www.handgespaakt.nl/styled-23/index.html
bikelike schreef:Voor de duidelijkheid: ik rijd 28 inch. En als mijn Marathons niet echt hard zijn dan zwabber ik met regelmaat, dankzij mijn wat jeugdige rijstijl.

Wat zou de maximale breedte zijn voor die 35 mm Racers, die nu toch echt wel 34 breed meten op die Mavic 319?
Dat 35-622 banden op velgen vrijwel dezelfde breedtemaat hebben als aangegeven, betekent dat ze op een optimale velgmaat zitten, al zullen 21mm brede velgen hetzelfde effect hebben. Die banden zijn ontworpen voor die velgbreedte. Dat geldt ook voor de Big Apple, al zal die ook prima zitten op 23 of 25mm brede velgen.
En als ik de 35 Racers op een 25 mm velg zet?
35mm band op 25mm velg?: mijn inschatting is dat je dan meer rolweerstand zult hebben omdat het contactvlak breder wordt. De 25mm brede velgen zijn er nu net 1-2 jaar en voor zover ik weet alleen voor schijfremmen en de Marathon Racers zijn 5 jaar geleden ontworpen voor velgen die destijds gangbaar waren, hetgeen overigens bepaald is in de voorschriften van ETRTO.