Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geschikte cassette voor fietser die opziet tegen klimwerk? - Forum Wereldfietser

geschikte cassette voor fietser die opziet tegen klimwerk?

Deze fietser - ik wil haar niet beledigen - houdt van fietsreizen maar heeft verder een matige conditie en ziet op tegen klimwerk. Haar gemiddelde dagafstanden in Europa liggen tussen 50 en 60 km. Zij fietst op een Koga Sportsrtider Lady. De voorbladen zijn de gebruikelijke 44-32-22 en de cassette is 12-13-14-15-17-19-21-23-25. Volgens mij ligt daarbij de nadruk op de wat zwaardere verzetten en is er minder bereik en variatie voor het klimwerk voorhanden. Een betere cassette lijkt mij bijvoorbeeld de HG619s met de volgende spreiding: 12-14-16-18- 21-24-28-32-36. Wat is de mening van het forum hierover?
Bouw van Miche zelf een cassette beginnend bij 17 oid en oplopend tot 34 oid. Dan heb je toch kleine stapjes en kleine verzetten. En de grote verzetten gebruik je toch niet.
Ik vind die 12-36 een goed plan, en simpeler dan zelf iets samenstellen. Het schakelt ook beter. Met 22 voor en 36 achter heb je wel een heel licht verzet. Of je dan niet omvalt hangt van de stuurgeometrie af, en je stuurkunst. 25 als grootste is niet geschikt voor echt klimwerk.
De vraag is wel of de derailleur dit aan kan. Je zult de capaciteit van dat model moeten opzoeken, al kan er vaak meer dan Shimano voorzichtigheidshalve beweert. 36t is ook meer dan waarvoor de derailleur gemaakt zal zijn, maar met een helemaal ingedraaide of desnoods langere B bout gaat het vermoedelijk wel (hangt ook af van de geometrie van de hanger).
Hiernaast is het ook en zelfs vooral van belang niet teveel bagage te hebben (daar heb je hem weer...). Klimmen is vechten tegen de zwaartekracht, en minder gewicht maakt veel uit.
Wim
* Wat voor derailleur zit er op, en is zij bereid deze te vervangen mocht de slag te klein zijn voor een groter bereik?
* Ik ben het er niet mee eens dat je de grote verzetten niet gebruikt. Bij een lange afdaling kan het heel nuttig zijn om een klein beetje mee te trappen zodat je benen nog een beetje soepel zijn als je weer aan de volgende klim begint. Vooral fijn met koud weer in gebieden waar de klims elkaar snel opvolgen.
* Zelf samenstellen van cassette is idd een goed idee. Heb zelf een Marchisio, waarbij de grootste drie kransjes slechts twee tandjes verschillen.
* Als ze een gewone cassette wil, zou ik ook eens kijken naar de PG 990 of 980 van SRAM. Heb ik erg goede ervaringen mee, met name voor wat betreft de slijtvastheid. Beide zijn er tot 34 tands. Met een 22 tands granny kun je je afvragen of je nog groter moet gaan, op een gegeven moment wordt je snelheid toch te laag om rechtop te blijven.

Groetjes,

Walter
Ik had vorig jaar 42,32,22 voor en ging de hoogste bergen in (Alpen) Zwitserland en Frankrijk met bepakking 23 kilo startgewicht. Achter had ik grootste tandwiel 30. Dit jaar doe ik er toch voor de zekerheid een 32 grootste tandblad op omdat ik dit jaar meer bergen verwacht met wel pittige hellingen, Oostenrijk en ik het vorig jaar in het begin best pittig vond met een 30 tandblad. Later op de route ging het wel ok, maar het is altijd fijn als je zo licht mogelijk kunt trappen, als het te zwaar is ga je echt balen, ik iig wel. Veel succes en plezier! Als je opziet tegen klimwerk en nog in moet komen is 34 of 36 idd. wel handig als grootste tandwiel, dan moet idd. je achterderailleur dat wel kunnen verwerken, ivm de grotere hoogte van het grootste tandwiel. Derailleur met lange 'arm' nodig. De laagste snelheid waarop ik altijd nog kon fietsen, toen ik nog met computer fietste, was 6km per uur 8) en in de afdaling kneep ik bij 65 km per toch echt wel in de remmen. :roll:

Ik wil eigenlijk de best mogelijke kwaliteit, maar de cassette die ik heb is een Shimano HG41 maar helaas, kon geen betere kwaliteit krijgen maar het is ok genoeg voor een fietsvakantie iig en ook wel 2 en voor zit maar Alivio tandbladen op, heb nog oude vierkante as en kan geen betere kwaliteit krijgen voor vierkante assen. Ik doe er altijd wel HG91 ketting op of iig de duurste of beste. Assen en derailleurs doe ik altijd wel minimaal deore (xt) kwaliteit.
Ik kan me voorstellen dat je het bereik wat wilt vergroten, maar voor de variatie hoef je het niet te doen, ervan uitgaande dat ze geen haast heeft en gewoon een keer een (iets) te licht verzet kiest. Met het risico om anders om te vallen of dat lopen sneller is zou voor mij 30t wel groot genoeg zijn, zeker in combinatie met die 22t voor.
De Deore RD 590 (=9v) SGS (=lange kooi) derailleur schakelt standaard tot 36t. Kost ca. €30,00. Let op: geen 10v derailleur kopen, deze werken alleen met 10v shifters (kleinere schakelratio).
fud0 schreef:Ik wil eigenlijk de best mogelijke kwaliteit, maar de cassette die ik heb is een Shimano HG41 maar helaas, kon geen betere kwaliteit krijgen maar het is ok genoeg voor een fietsvakantie iig en ook wel 2 en voor zit maar Alivio tandbladen op, heb nog oude vierkante as en kan geen betere kwaliteit krijgen voor vierkante assen. Ik doe er altijd wel HG91 ketting op of iig de duurste of beste. Assen en derailleurs doe ik altijd wel minimaal deore (xt) kwaliteit.
Wil je JIS trapas en uitstekende kwaliteit?: Token. Misverstand: vierkante as is niet oud. Zowel de assen als de cranks worden nog steeds gemaakt en ook verbeterd. Token is Dura Ace kwaliteit. Holle as uiteraard.
Jarenlange eigen ervaring: of bij M-gineering of : http://www.bike-mailorder.de/Bike-Parts ... CroMo.html
Wim schreef:Hiernaast is het ook en zelfs vooral van belang niet teveel bagage te hebben (daar heb je hem weer...). Klimmen is vechten tegen de zwaartekracht, en minder gewicht maakt veel uit.
Wim
Dit kan ik volledig onderschrijven; ik verminderde mijn bagagegewicht van zo'n 15kg naar 13kg en zelfs die enkele kilo's maken een wereld van verschil. Het fietst veel lichter helling op, en het fietst veel veiliger en stabieler helling af. Stuurgedrag beter etc.
sjefke schreef:Wil je JIS trapas en uitstekende kwaliteit?: Token. Misverstand: vierkante as is niet oud. Zowel de assen als de cranks worden nog steeds gemaakt en ook verbeterd. Token is Dura Ace kwaliteit. Holle as uiteraard.
Jarenlange eigen ervaring: of bij M-gineering of : http://www.bike-mailorder.de/Bike-Parts ... CroMo.html
Nog wat opties als het goed moet zijn (met stalen as natuurlijk):

- http://www.whiteind.com/bottom-brackets.html
- https://www.philwood.com/products/bbhome.php