Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-vrije fietsers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

GPS-vrije fietsers

De plaatselijke bevolking is vaak heel nieuwsgierig naar die rare telefoon die op je stuur zit :D , heb al dikwijls aan omstanders uitgelegd hoe een GPS werkt, laatst nog in Oeganda.
Peter
heb niet alle posts gelezen maar in zijn algemeenheid is een discussie over wel of niet GPS of wel of niet een kaart niet een heel heilzame discussie.

Wat gebruiken wij?
GPS
Kaart
Weg vragen
'Het landschap voelen', op gevoel rijden
enz

GPS is een mooie toevoeging, de weg vragen gaat vaak nog sneller en is nog leuk ook.

Wij hebben de houding dat we elk middel willen gebruiken om naar een mooie bestemming te rijden of door een mooi landschap te kunnen fietsen. Of dat nou elektronisch is of niet.
Zie overigens dat de kleinste weggetjes nu niet meer op de kaart of GPS staat maar op Google maps.
Nog steeds GPS vrije fietser hier.
Gebruiken vrijwel altijd kaarten of beschreven routes.
Het lijkt mij dat het gebruik van GPS of kaarten sterk leeftijd gebonden is.
Wij ,oude l.....n. Zijn nog van de kaart :shock: :D
nee hoor de "oude garde" hier gebruikt veel liever de gps dan de kaart....vroeger genoeg met de kaart gefietst, ben ik even blij dat er nu gps bestaat......
Het ligt er aan waar ik fiets (of loop). Op plaatsen waar er veel wegen zijn, zoals hier in west Europa, is het lekker makkelijk en snel om met GPS te werken. Bij fietsen in landen met amper wegen, zoals Australië, is een kaart en kilometerteller voldoende.
Loop ik hoog in de bergen of diep in het hoge noorden, dan is navigatie met alleen een kaart voldoende. Loop ik door een dichtbegroeid gebied, dan is gps wel fijn. Maar loop of fiets je door de woestijn, dan durf ik het ook wel met kaart en kompas.

Van de andere kant moet ik wel zeggen dat kaart en kompas altijd meegaan, want die doen het altijd, in tegenstelling tot gps.
Marco Meijerink schreef: Zie overigens dat de kleinste weggetjes nu niet meer op de kaart of GPS staat maar op Google maps.
Vind zelf Googlemaps voor kleine weggetjes waardeloos, tenminste waar ik ronddwaal.
Kijk bv naar het gebied bij het Zweedse plaatsje Kvikkjokk. Googlemaps laat daar een witte plek zien terwijl bv hitta.se wandel/fietspaden, berghoogtes, rivier/bergnamen, windshelters etc aangeeft. Lantmateriet.se is nog beter, heerlijk om bij weg te dromen.
pompompom schreef: Van de andere kant moet ik wel zeggen dat kaart en kompas altijd meegaan, want die doen het altijd, in tegenstelling tot gps.
Moet je wel een kompas hebben die een breed temperatuur/drukbereik heeft. Door vorst kan nl de vloeistof in het kompas 'krimpen', er onstaat dan een luchtbel waardoor het wijzertje niet meer lekker draait en het kompas niet meer nauwkeurig is. Zo ook op hoogtes en onder water (luchtdruk).
En verdwalen bij -20C of als duiker in een vaargeul omhoog komen kan levens kosten.

Verder helemaal eens met Pompommm.
Zelf gebruik ik papieren en online-kaarten, kompas, info op fora (vooral voor het vinden van windshelters) en een gps. Ligt eraan hoe, waar en wanneer ik ga.
Met alleen een gps kom je bv in verlaten wintergebieden niet ver, waarschijnlijk eindig je ergens bevroren op een ijsvlakte. Ook is ie dan niet echt handig (dikke handschoenen/kleine knopjes, vorst/batterijen, een ijslaagje op het scherm).
Ook in berggebieden zijn goede kaarten en een kompas onontbeerlijk.

In de kano is daarentegen een papieren kaart weer erg onhandig, vooral als het waait. :D Tis ook te hopen dat de gps die ik heb wel tegen zeewater kan en ook dat ie het overleeft als hij aan een touwtje onder water wordt meegesleurd. Nog steeds niet getest, durf namelijk niet zo goed, tis een dure grap als hij daarna niet meer aan wilt. :(
Ik ben 43 jaar, heb een GPS maar gebruik hem bijna nooit. Dus eigenlijk wel een GPS vrije fietser... :P

De enige keer dag ik hem pak is wanneer is zo ontzettend verdwaald ben dat
zelfs informatie van de inwoners van dat land me ook niet meer kunnen helpen.. ha ha ha.

Groet,
TW
Een (redelijk lang, vertaald) citaat uit een erg aardig boek over de ontwikkeling van kaartmateriaal en het gebruik ervan:
Tegenwoordig kijken we naar kaarten op ons dashboard of onze telefoon, we kijken minder om ons heen. Het is nu mogelijk honderden kilometers - naar de andere kant van het land of zelfs van een continent te gaan zonder enig idee te hebben hoe we daar zijn gekomen. Een overwinning voor satellietnavigatie, een verlies voor geografie, geschiedenis, navigatie, menselijke interactie en het gevoel te zijn verbonden met de wereld om ons heen.
(Simon Garfield. On the map; why the world looks the way it does. London, Profile books, 2013)
Ik weet het, en toch fiets ik bijna immer met een track op mijn GPS. Een track die ik overigens zelden geheel volg.
Mijn GPS heeft een mooi knopje, er staat : "Uit" op ;-)
In de kano is daarentegen een papieren kaart weer erg onhandig, vooral als het waait. :D Tis ook te hopen dat de gps die ik heb wel tegen zeewater kan en ook dat ie het overleeft als hij aan een touwtje onder water wordt meegesleurd. Nog steeds niet getest, durf namelijk niet zo goed, tis een dure grap als hij daarna niet meer aan wilt. :(
Het water van de Botnische golf is heel licht brak, dus dat valt wel mee :D
hester b. schreef:Het water van de Botnische golf is heel licht brak, dus dat valt wel mee :D
Leuk bedacht maar ik blijf toch bang! :D

en even een offtopic vraagje: is er hier toevallig iemand die zijn gps wel eens zwemles heeft gegeven (en dan het liefst een garmin 62s)?

Oja :idea: @Lennart weet dit misschien, ga hem gelijk een pb sturen!
De 62 ziet er robuster uit als mn edge 705, ze hebben gezelfde keuring. ipx7

mn egde heeft zwemles in zoet en zoutwater gehad. Tot nu toe blijft hij slecht drijven, maar gelukkig wat hij altijd vast of was ik snel genoeg. Hij leeft nog steeds.

op de fiets ben ik meestal nog van kaart richtingsgevoel en zo en af en toe de gps erbij.

1 uitzondering is Marrokko, daar is opensourcemap en googlemaps een stuk beter op de hoogte dan enige kaart die ik heb kunnen vinden.

huiswerk loont dan minder avontuurlijk zo lijkt het. Als je bijna een dag op ene karrespoor naar boven aan fietsen/zeulen bent is het erg fijn dat je weet dat het ergens uitkomt waar je verder kan.
De papieren kaart die een fietsmaat van me bij had in Marokko, bracht ons op een spoor wat volgens die kaart een heus pad moest zijn. 24 uur en een aantal wadi's later kwamen we bij een dorpje waar de enige Franssprekende (een leraar) ons er van verzekerde dat de rest van het 'pad' hetzelfde was als het niemandsland waar we vandaan kwamen.

Sindsdien vertrouw ik papieren kaarten minder dan de GPS, maar van de andere kant houden die fietsmaat en ik júíst van dit soort belevenissen. :D
lennart schreef:De 62 ziet er robuster uit als mn edge 705, ze hebben gezelfde keuring. ipx7
mn egde heeft zwemles in zoet en zoutwater gehad. Tot nu toe blijft hij slecht drijven, maar gelukkig zat hij altijd vast of was ik snel genoeg. Hij leeft nog steeds.
Bedankt Lennart en Johnny!
Weer wat geleerd over IPX-code: IPX5 is sproeidicht, 6 waterbestendig, 7 dompeldicht en 8 is waterdicht.
En dat youtube filmpje zegt meer dan genoeg. Laat de golven nu maar komen!
Ik heb t idee dat de asfalteermachines overuren maken in Marrokko. Wat op de kaart een zandpad lijkt, is inmiddels vaak een asfaltweg. De leuke karresporen staan er helemaal niet op. Ik rij ook graag op onverharde wegen, daar ga iik voor naar Marrokko.

@yopie geen dank. Ik zag zo gauw geen makkelijk punt voor een touwtje aan de 62. Misshicn is een hoejse een handig iets. kosten een 10 houden t meeste water tegen en zorgen dat je de gps goed cvast kan leggen.
Vb:
http://kanoshop.nl/venom-waterdichte-te ... 15669.html
Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de gps-vrij fietser die wèl gebruik maakt van de computer voor het maken c.q. downloaden van routes.

Ik bedoel:
a. het programma basecamp is voor iedereen gratis te downloaden
b. zelfde geldt voor de open fiets map
c. en vervolgens zijn er nog zo'n 2 miljoen routes te downloaden; die je desgewenst nog kunt aanpassen en naar eigen hand zetten
d. vanuit basecamp kun je, als je de fietsmap gebruikt, prima kaarten afdrukken, waarbij je bovendien zelf de schaal kunt instellen etc.

Voordeel van eea is ondermeer de actualiteit van de kaarten, want, zeker in Benelux en Duitsland: er is geen papieren kaart actueler dan de open fietsmap.
Bovendien heb je wat extra mogelijkheden als het tevoren bekijken van je route in google earth etc.

Zeker: je zult wel even de software onder de knie moeten krijgen. Desalniettemin verbaas ik me er toch wat over dat je zelden niet-gps fietsers hoort die tòch deze mogelijkheden gebruiken.

Mogelijk komt dat laatste ook doordat je, als je eenmaal zo ver bent, tòch ook nog die laatste stap maakt en een gps aanschaft.

En evident heeft een papieren kaart ook belangrijke voordelen; al was het maar dat je meer overzicht hebt. Toch zie ik relatief zelden dat een gps-rijder ook een papieren kaart bij zich heeft c.q. de route ook heeft uitgeprint.

Voordeel van dat laatste is dat de kaart op het scherm exact gelijk is aan de papieren kaart. Ook al rij je 'je neus achterna' heb je daarmee een hulpmiddel om snel te zien waar je je bevindt; ook op de papieren kaart.

Mijn vraag dus:
- heb je als niet gps-rijder in de gaten dat je al die mogelijkheden op de pc ook zonder gps kunt gebruiken?
- zo ja: in hoeverre werk je daarmee?
- en omgekeerd: hoeveel gps-rijders gebruiken de mogelijkheid kaarten uit te printen?
MrGPS schreef: Mijn vraag dus:
- heb je als niet gps-rijder in de gaten dat je al die mogelijkheden op de pc ook zonder gps kunt gebruiken?
Ik heb de indruk dat bovenstaande vraag ook voor vele gps bezitters geldt :wink:
lennart schreef: @yopie geen dank. Ik zag zo gauw geen makkelijk punt voor een touwtje aan de 62. Misshicn is een hoesje een handig iets. kosten een 10 houden t meeste water tegen en zorgen dat je de gps goed vast kan leggen.
Vb: http://kanoshop.nl/venom-waterdichte-te ... 15669.html
Lennart, de 62s heeft een gleufje voor een touwtje maar voor m'n mobieltje zou zo'n handig zakje wel fijn zijn. Goede tip, thanks.
MrGPS schreef: En evident heeft een papieren kaart ook belangrijke voordelen; al was het maar dat je meer overzicht hebt. Toch zie ik relatief zelden dat een gps-rijder ook een papieren kaart bij zich heeft c.q. de route ook heeft uitgeprint.
...
- en omgekeerd: hoeveel gps-rijders gebruiken de mogelijkheid kaarten uit te printen?
Hier heb je er zo een. Ik gebruik de gps om de vooraf geplande route te volgen en onderweg campings e.d. te vinden. Daarnaast heb ik altijd een papieren kaart voor het overzicht inderdaad en voor het geval ik van de geplande route af wil/moet wijken (dat gebeurt geregeld). Soms word je gedwongen om een (dure en zware) deelkaart te kopen voor een klein rotstukje. Dat ontbrekende deel print ik dan vaak uit. Afgelopen jaar heb ik voor de laatste paar honderd km. naar de Noordkaap met een tekenprogramma zelf een kaart in elkaar geflanst met alleen de meest relevante info, dat werkte in het dunbevolkte en wegen-arme Lapland ook prima, maar zo'n zelfgeprint blaadje slijt en vervaagt wel heel snel.
GPS is wat mij betreft een prima aanvulling op, maar geen complete vervanging van de papieren kaart.