Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rest van Nederland ontdekt ook de natuurkampeerterreinen - Forum Wereldfietser

Rest van Nederland ontdekt ook de natuurkampeerterreinen

Dank voor de link. Eigenlijk vind ik het oorspronkelijke bericht van de NOS, waar nu.nl wel netjes aan refereert, veel informatiever. Het heeft ook nog wat audiofragmenten.
Daarentegen biedt het forum nujij.nl van nu.nl hilarisch vermaak. Het bereikt zelden het niveau van borrelpraat, laat staan dat het dat overstijgt.
Ik vond het ook al (veel te) druk worden op sommige natuurkampeerterreinen!

De laatste jaren heb ik daardoor ook al het nodige meegemaakt, met name op terreinen waar geen toezicht is (zoals bij Staatsbosbeheer):

- kindertentjes worden op het trekkersveld neergezet omdat de ouders er dan minder last van hebben
- auto's worden 's avonds op het terrein naast de caravan/tent geparkeerd omdat men bang is voor inbraak
- groepen jongeren komen met kratjes bier en BBQ's een nachtje staan op het trekkersveld (en die zijn echt niet komen wandelen of op de fiets)
- trekkersveld wordt gebruikt door langkampeerders omdat de reguliere (waar je langer daar 1-2 dagen mag staan) plekken vol zijn (ik ben wel eens een caravan op het trekkersveld tegengekomen)

Nope, ben niet blij met die groei :(
Het voordeel van hypes is dat het hypes zijn :wink:
Smitty schreef:Ik vond het ook al (veel te) druk worden op sommige natuurkampeerterreinen!

De laatste jaren heb ik daardoor ook al het nodige meegemaakt, met name op terreinen waar geen toezicht is (zoals bij Staatsbosbeheer):

[...]

Nope, ben niet blij met die groei :(
Pleit je nu voor invoering van een kampeerbewijs? :-)
Zou kunnen, maar een kampeerpaspoort ( http://books.google.nl/books?id=1V6y3EK ... rt&f=false ) lijkt me voor dit soort terreinen het enig juiste toelatingsbewijs. Misschien dat ik dat van mij nog kan verlengen ....
arnob schreef:Zou kunnen, maar een kampeerpaspoort ( url ingekort ) lijkt me voor dit soort terreinen het enig juiste toelatingsbewijs. Misschien dat ik dat van mij nog kan verlengen ....
Ja, dat is waar ik eigenlijk op doelde. Dank! In 1970 had ik de kleuterschoolleeftijd nog niet bereikt, dus vergeef me mijn onwetendheid.

Arno, weet je toevallig ook wanneer dat soort proeven van bekwaamheid zijn afgeschaft? Ik ben wel benieuwd wanneer deze vorm van betutteling, want dat was het toch, is gestaakt?
Ofschoon, nu ik het opschrijf, bedenk ik dat ik mij deerlijk kan vergissen: het kan natuurlijk ook gewoon educatie/opvoeding zijn geweest.
Ach, we kunnen niet allemaal Jonge Wereldfietsers zijn :)
@aardvark: officieel is een en ander afgeschaft in 1974. Overigens gaf het kampeerpaspoort ook recht om vrij te kamperen, buiten de kampeerplaatsen. Een aardig, kort overzicht: http://www.gahetna.nl/actueel/nieuws/20 ... uitenspoor.
De proefkampeerweekeinden waren overigens heel gezellig en leerzaam. Het had wel iets van een bijeenkomst van Wereldfietsers: iedereen had in ieder geval een gedeeld enthousiasme.
@Arno
Dat is inderdaad een leuke introductie. Die informatiebron had ik niet zonder je welwillende hulp gevonden.
En jammer van het vrije kamperen. Het hernieuwd invoeren van zo'n bewijs van bekwaamheid om te mogen wildkamperen (zo interpreteer ik 'vrij kamperen') zou voor mij de enige rechtvaardiging zijn ... maar volgens mij is de tijdsgeest nog altijd even anti-autoritair ("dat bepaal ik zelf wel").
aardvark schreef:
Pleit je nu voor invoering van een kampeerbewijs? :-)
Kampeerbewijs :shock: Wat meer toezicht misschien, hoewel ik daar een hekel aan heb. Maar soms kan het niet anders :?

Sommige terreinen hebben een kampwaard, die een oogje in het zeil houdt. En daar loopt alles naar mijn ervaring altijd prima.

Misschien een Natuurkampeerterreinen 2.0:
- alleen tentjes
- geen elektra
- geen wifi

(maar dat zal wellicht geen gunstig verdienmodel opleveren, kwantiteit gaat voor kwaliteit)
Allemaal dan maar lid worden van het NTKC :wink:
of weer terug naar verenigingen. Waar je mag staan als je lid bent en de regels erkend. Gevaar is alleen dat je lid moet worden van 30 verenigingen om rond te fietsen en te kamperen :(

Als straks de crisis over is dan zal dit probleem zich ook wel weer oplossen en iedereen aan de all you can vreet vakantie gaan.
Smitty schreef: Kampeerbewijs :shock: Wat meer toezicht misschien, hoewel ik daar een hekel aan heb. Maar soms kan het niet anders :?

Sommige terreinen hebben een kampwaard, die een oogje in het zeil houdt. En daar loopt alles naar mijn ervaring altijd prima.

Misschien een Natuurkampeerterreinen 2.0:
- alleen tentjes
- geen elektra
- geen wifi

(maar dat zal wellicht geen gunstig verdienmodel opleveren)
Toezicht? Ja, het oog van de meester dwingt. Net zoals het niet anoniem kunnen zijn.

Als ik een terreintje vooraf selecteer, dan is het ontbreken van elektra-voorzieningen altijd een pré. Ofschoon ik daarmee in de nationale parken in de USA ook wel aardig op de koffie kwam bij nukkige RV-ers. Ik ben ooit 's nachts gewekt door een vader die zijn enorm luidruchtige generator aanzwengelde omdat zijn kinderen niet konden slapen van het lage-spanning-waarschuwingspiepje van de accu's van zijn noodstroomvoorziening. Zij sliepen door achter een dikke wand isolatie, ik heb vanaf 4 uur wakker gelegen in mijn dubbeldakstentje totdat zij, gelukkig, vroeg vertrokken (tegen half acht, waar de kampregels absolute stilte voorschreven tussen 22h00 en 8h00). Desgevraagd bleek later dat ik niet de enige was met een verstoorde nachtrust en dat een ranger er werk van zou maken. Ik heb maar een extra kop koffie gedronken bij het ontbijt en de daarop volgende dagtocht wat ingekort.
Een andere goed criterium zijn aparte parkeerplaatsen voor auto's, dat helpt ook bij de selectie van het publiek dat er heengaat. En de allerbeste is onbereikbaarheid met alle ander vervoer anders dan te voet, te fiets of te paard. Alhoewel ik ook in zulke situaties ben geconfronteerd met crossmotorfietsen ...
Ach ja, alles is te wijten aan de hoge bevolkingsdruk, met mensen die allemaal wat anders verwachten van hun kampeerplekje.
Slaapt schreef:of weer terug naar verenigingen. Waar je mag staan als je lid bent en de regels erkend. Gevaar is alleen dat je lid moet worden van 30 verenigingen om rond te fietsen en te kamperen :(

Als straks de crisis over is dan zal dit probleem zich ook wel weer oplossen en iedereen aan de all you can vreet vakantie gaan.
Nou, als de Wereldfietser, de SVR, de NTKC, de Vereniging Vrienden van de Voetveren, Vrienden op de Fiets, aangevuld met de VEKABO, Natuurkampeerterreinen en Staatsbosbeheer (en dan mis ik er vast een paar, ik draag ze alle een warm hart toe) een soort van overkoepelend lidmaatschap weten aan te bieden tegen betaling van enkele euro's per maand, dan ben ik je man. Ik vind het nu al te versnipperd, en jij suggereert het ontstaan van nog meer verenigingen (boehoe! waar is het jankend emoticon?).
Nee ik wil dat juist niet zie mijn hangende mond smilie!
Ik bedoelde het meer als alternatief voor het kampeer examen.
IN het verleden en nu nog zijn er inderdaad te veel eilandjes.
Veel te ingewikkeld allemaal.

Maar inderdaad laat ze eens samenwerken.

Neem als voorbeeld naturisten. Ik kan met de NL kaart overal terecht in Europa!
aardvark schreef:
Slaapt schreef:of weer terug naar verenigingen. Waar je mag staan als je lid bent en de regels erkend. Gevaar is alleen dat je lid moet worden van 30 verenigingen om rond te fietsen en te kamperen :(

Nou, als de Wereldfietser, de SRV, de NTKC, de Vereniging Vrienden van de Voetveren, Vrienden op de Fiets, aangevuld met de VEKABO, Natuurkampeerterreinen en Staatsbosbeheer (en dan mis ik er vast een paar, ik draag ze alle een warm hart toe) een soort van overkoepelend lidmaatschap weten aan te bieden tegen betaling van enkele euro's per maand, dan ben ik je man. Ik vind het nu al te versnipperd, en jij suggereert het ontstaan van nog meer verenigingen (boehoe! waar is het jankend emoticon?).
Het probleem is echter wel dat het tegengaan van de versnippering het echter ook erg gemakkelijk maakt om voor iedereen zo'n generiek lidmaatschap voor enkele euro's per maand aan te gaan, vergelijkbaar met het bezitten van bijv. een ACSI Camping Card of ANWB CKE om op die manier goedkopere tarieven te trekken.

Een kleinere vereniging met minder locaties kan dan mogelijk juist gunstiger zijn indien rust hoog in het vaandel staat.
Stef, daar heb je wel een punt. Ik was niet helemaal duidelijk. Het zou geen vrijblijvend lidmaatschap mogen zijn, maar eerder iets als het kampeerpaspoort. Opdat je niet anoniem de beest uit kunt hangen zonder consequenties voor je ongepaste gedrag.
Het is moeilijk een tussenweg te vinden, dat realiseer ik me wel. Ik schreef over moelijk te bereiken plekken als selectiecriterium, maar zelfs de top van de Mount Everest is een afvalberg geworden.

Ofschoon ik moeite heb met vooraf betalen om vervolgens daarna korting te krijgen, en dat voornamelijk vanwege de veelheid aan organisaties, begint een lidmaatschap van de NTKC wel aantrekkelijk te worden. Ik weet niet wat hun toekomstplannen zijn, maar als er meer terreintjes in de nu nog spaarzaam bedeelde regio's bijkomen ... zou ik spontaan lid kunnen worden.

Beter nog zou het zijn als de diverse organisaties op basis van wederkerigheid elkaars lidmaatschap & 'verklaring van goed gedrag' (iets anders dan de door de overheid verstrekte 'verklaring omtrent het gedrag') zouden erkennen. Dan mogen de kortingen wat mij betreft achterwege blijven.
Het bestuur van de Wereldfietser heeft aangekondigd meer gezamenlijke activiteiten te willen ondernemen met NTKC en Natuurkampeerterreinen.

Wellicht kunnen dan ook de problemen op sommige Staatsbosbeheerterreinen aangekaart worden. Lijkt echt hoe de verantwoordelijke boswachter zijn taken invult. Gewoon een paar keer een ronde maken over het terrein kan geen kwaad.
Trekkersveld is trekkersveld. Automobielen moeten op het parkeerterrein. Feestjes bouw je op discocampings. En anders gewoon vertrekken en natuurkampeerkaart innemen!
bert sitters schreef:Het bestuur van de Wereldfietser heeft aangekondigd meer gezamenlijke activiteiten te willen ondernemen met NTKC en Natuurkampeerterreinen.
[...]
En anders gewoon vertrekken en natuurkampeerkaart innemen!
Alle lof voor die samenwerking! Ik zag ook vandaag voor 't eerst de lidmaatschapscombinatie met de Europafietsers voor 2015; opnieuw een goed initiatief.

Over het innemen van de kaart: handhaven lijkt me vanzelfsprekend maar het gaat m.i. vooral om de pakkans. Die moet zo hoog liggen dat niemand nog op de gedachte komt om de alleszins redelijke regels van hoffelijke omgang met elkaar te overtreden (mag ik geloven in utopieën?).