Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: welke bandenmaat, 37-622 of 42-622? - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: welke bandenmaat, 37-622 of 42-622?

Wie kan me adviseren wat de beste bandenmaat is, 37-622 of 42-622, voor een randonneur die voornamelijk zal worden gebruikt voor woon-werkverkeer. Slechts een enkele keer zal die fiets worden gebruikt voor een vakantie met twee achtertassen.

Bedankt voor je reactie,

Jan
Lastig!
Maar breder is meer comfort door lucht vering.
Ik rij met conti travel contact 42-622.
Geven genoeg comfort en snelheid is ook geen probleem.
Overigens met de schuifmaat zijn ze maar 37mm breed :)
Omdat ik af en toe graag van het asfalt af ga ben ik geswitcht van 37 naar 42 mm. Het grootste verschil (wat ik merk) is het grotere draagvermogen bij losse ondergrond. Voor snelle woon-werk-ritten over asfalt zou ik kiezen voor 37 mm. Het is volgens mij belangrijker na te denken over wat voor type band: soepel en snel of stug met dikke antileklaag (zie eerdere discussies elders op dit forum).
De conclusie die ik trek uit de vele banden-topics op dit forum is dat grotere banden comfortabeler zijn dan de dunnere en dat ze lichter lopen als ze niet te stug zijn (behalve op strak asfalt).

Ik zou juist kiezen voor de 42mm band, omdat je aangeeft er ook wel eens mee op vakantie te willen. Voor woon-werk verkeer maakt de 5mm verschil niet zo veel uit, denk ik.

Handig om te weten: mijn 42mm banden passen nog net in alle fietsenrekken die ik tegenkom, breder kan een probleem worden.

Maar wat Bert zegt is denk ik het belangrijkste, het type band heeft meer invloed op je fietservaring dan de maat.
ErikB81 schreef:dat grotere banden comfortabeler zijn dan de dunnere en dat ze lichter lopen
... mits de bredere band op dezelfde luchtdruk is opgepompt als de dunnere!
Volgens mij is het zo: als ze met dezelfde luchtdruk zijn opgepompt lopen ze lichter en als ze met minder luchtdruk zijn opgepompt (wat kan omdat ze breder zijn) zijn ze comfortabeler. Dus: bij lagere snelheden en op ruwer terrein met een beetje minder lucht lopen ze wellicht lichter en comfortabeler.
Kijk wel ff wat er maximaal aan breedte en hoogte in je frame/spatbord past en houd er rekening mee dat niet alle banden ook opblazen tot de breedte van de spec zoals "slaapt" hierboven ook al aanhaalt. Om het nog erger te maken, verschillende modellen banden met dezelfde spec van dezelfde fabrikant, komen toch soms netto niet op dezelfde breedte uit, zucht.
Mijn 2 centen.
Op mijn GDMBR in 2007 reed ik op een, aan de start nieuwe, Maxxis band van 37 mm. Het loopvlak van die achterband was na zo'n 2200 km naar de vaantjes. Ik verving deze door een meegenomen Marathon XR 622-37 vouwband (voorzienigheid, stond in-the-middle-of-nowhere tussen de runderen op een prairie in Montana). Daar reed ik de maanden erna nog op en deze overleefde bovendien de 4-weekse tocht door de binnenlanden van IJsland. Tot zover de sterke kant van de XR.
Kort voor de volgende tocht, heb ik de achterband vervangen door eenzelfde type XR, maar dan in 42 mm. Ook dat is een stugge band, maar wat een wereld van verschil in comfort! De banden hield ik op de aanbevolen spanning (druk in hPa weet ik niet precies, maar hield me aan hetgeen op de wang stond).
Inmiddels rijdt ik op Marathon Extreme of Dureme en heb nog 1 XR in reserve (allen 42 mm). Het is dat ik dus ruim in mijn banden zit, en vind dat ik eerst die moet verslijten, anders zou ik graag eens de adviezen van o.a. Wim over Pasela's (ik refereer toch aan de juiste persoon?) of over Big Apples willen opvolgen.
Kortom, voor mij geldt op slecht wegdek, schelpenpaadjes e.d. altijd de breedste band die in je frame past. Wel zal ik in de toekomst de soepelste band erop leggen als ik in de bewoonde wereld blijf. De Marathon XR en equivalenten zijn toch merkbaar trager en stugger, met als enige voordeel de lange levensduur (in km) en mogelijk de lekbestendigheid. Maar met een beetje beleid en geen of weinig bagage is elke soepelere band een verbetering.
Bert van Sprang, ErikB81, Pedalero en OmeGerrit schrijven eigenlijk hetzelfde als ik, geloof ik: zo breed en zo soepel mogelijk geeft het meeste comfort.