Ik ben deze zomer van onze voordeur naar de Alpen gefietst, en vanuit Andermatt op ??n dag zowel de Gothard als de Furkapas gedaan. (aanraders trouwens). Dan naar Zurich gefietst en met Nightline (de Pegasusverbinding) tot in Keulen en dan huiswaarts.
Die Nightline gaat niet tot Andermatt, h?. Je kan wel een binnenlandse treinverbinding nemen naar Andermatt, waarschijnlijk moet je dan overstappen. Fiets op trein is in Zwitserland geen enkel probleem. Je kan ook gewoon fietsen van Zurich naar Andermatt, goed te doen in afstand (ca. 140 km). Reken hier echter wel best 2 dagen voor, toch gezien het feit dat het het begin is van je tocht en vooral de richting dat je beoogt : van Zurich naar het Vierwoudstedenmeer is relatief vlak, maar de volgende (en laatste) ca. 35 km stijg je vanuit Ersfeld een 1000 m tot in Andermatt. Mooie klim, gaandeweg ook steeds meer motards (die de Gothardpas boven de tunnel verkiezen). Maar ook een goede voorbereiding voor het vertrek, want me dunkt moet je vanuit Andermatt toch de Oberalppass over om de Reinroute te volgen.
Boven in Andermatt heb je een camping pal naast de hoofdweg, toch vrij rustig, ik sliep er recht onder de telefriek. Ook heel wat kamers met ontbijt of hotellekes in Andermatt.
De route is inderdaad ??n van de 9 fietsroutes, ik heb de noord-zuidroute grotendeels gevolgd. Bewegwijzering en type weg is inderdaad dik in orde ! Kan zeker aan het niveau van bij jullie in Nederland tippen.
Als het over het parcours gaat is een eigen kaart voldoende, het is niet echt nodig om die boekjes van de velostichting te kopen gezien de goede bewegwijzering. Op het internet staat de route ook in grote lijnen, je kan dan op je eigen kaart die route grosso modo overnemen. Als je veel toeristisch plant onderweg, of hotels wil nemen, is het boekje wel een aanrader.
Veel plezier