door
Georg » di 01 apr, 2014 07:59
Wat je verder ook van autorijden vindt, het is in NL welzeker een 'melkkoe' in de zin dat het extreem duur gemaakt wordt. Dat een treinritje desondanks ook heel duur is verbaasd me dan wel weer. Of toch niet.
De NLse situatie bewijst ook dat ondanks dat het veel geld kost, de meeste mensen gewoon blijven rijden. Ik hoop (en verwacht) dat er snel werk gemaakt gaat worden van andere dan fossiele brandstoffen voor de auto. Ondanks het feit dat een verbrandingsmotor een prachtige uitvinding is en een fraai geluid maakt (als liefhebber), ben ik de overlast van uitlaatgassen zowel in mijn positie van automobilist als van fietser helemaal zat. Zie ook het smogprobleem dat zich met name in de landen ten zuiden van ons laat gelden, met hun overwegend dieselverkeer. Diesel moet er zsm uit wat mij betreft. Vreemd dat die brandstof zo wordt bevoordeeld qua accijnzen. Juist voor veelrijders is er geen andere keus dan diesel te tanken.
Overigens ben ik opgegroeid in een automobiel gezin, ik denk dus wel dat dat bepalend is voor het feit of kinderen een auto als vanzelfsprekend ervaren, zo is dat met mij in ieder geval wel gegaan. Natuurlijk is zonder auto ook mogelijk, maar afhankelijk van je situatie en verplaatsingsbehoefte is een auto vrijwel altijd handiger, comfortabeler en veel sneller.
De opmerking van Aart Veldhuizen over de link met het militarisme ontgaat me enigszins.
Opvallend is wel, maar dat staat m.i. los van het fenomeen automobiel, dat het 'militaire' sinds een jaar of 10-15 weer helemaal terug is, en 'in' om zo te zeggen.
Dat was in de jaren 80 wel anders.
Toch stonden er toen ook al files.