LHTJoost schreef:jpost0760 schreef:Volgens mij is de werkelijke hoofdreden niet dat er nadelen aan het ligfietsen zitten (ja die zijn er wel), maar vooral omdat mensen kudde dieren zijn, die anderen in de kudde graag volgen.
Citaat is representatief voor de gemiddelde reactie van ligfietsers die stuk voor stuk denken dat ze de enigen zijn die nadenken over de keuzes die ze maken. Blijkt nog het meest uit het woord "bukfiets" dat echt niet door "ons kuddedieren" bedacht is.
Leuke fietsen die ligfietsen!
Dat is niet wat ik bedoel.
Die mensen kiezen wel bewust voor een racefiets, mtb, ebike, ..., maar niet voor een ligfiets of 'gewone' fiets.
Een voorbeeld. Op mijn werk is een fietsgroepje ontstaan, met als doel eens in de maand samen te fietsen en eind van de zomer de Ventoux te beklimmen.
Nu hebben mijn collega's bijna allemaal een nieuwe fiets uitgekozen, maar niet een, op ikzelf na, heeft ook maar 1 seconde overwogen een ligfiets te nemen. En dat komt volgens mij doordat mensen elkaar graag kopiëren en ook graag bij een groep willen horen.
Oftewel, ze kiezen een gewone (race)fiets. Lekker veilig, lekker makkelijk (want op elke straathoek verkrijgbaar) en je past mooi in het groepje.
Daar is niets mis mee, maar het heeft nagenoeg niets te maken met de zogenaamde werkelijke nadelen van een ligfiets, behalve dat je ze bijna nergens kan kopen.
Vervolgens denken ze wel na over het merk, welke groep erop moet, wielsetje, kleding, enz. Kortom, ze denken heus na over een fiets.
Vervolgens komt men wel in aanraking met het fenomeen ligfiets. Op een feestje, bij het verkeerslicht war een ligfietser staat te wachten, op een forum, ...
Pas dan gaat men echt nadenken waarom ze geen ligfiets hebben gekozen. En dan worden er ineens allemaal nadelen verzonnen, of vooroordelen herhaald, waarvan elke ligfietser weet dat ze niet of slechts gedeeltelijk waar zijn.
We zien dat hier in dit topic ook weer.
Vervolgens worden die vooroordelen door andere weer overgenomen en ook door mensen die wellicht wel een ligfiets overwegen. Sommigen zullen daardoor misschien dan niet meer een ligfiets kiezen.
Er zullen vast mensen zijn die wel een goede overweging hebben gemaakt, maar over het algemeen worden alleen de vooroordelen genoemd als reden waarom men niet ligfietst. De oorzaak daarvan, ligt naar mijn mening, bij het 'kudde gedrag' (elkaar kopiëren, niet willen opvallen) en het feit dat er weinig ligfietsshops zijn. Dit zorgt er vervolgens voor dat anderen deze nadelen weer overnemen en vervolgens ook niet voor een ligfiets kiezen.
Overigens is het elkaar kopiëren heel nuttig. Stel je voor dat we bij elk dingetje weer zelf het wiel zouden moeten uitvinden. Iedereen, ook ligfietsers, doen dit. Bijna iedere ligfietser rijdt tegenwoordig ook op een massa product, al zijn het kleine series. Slechts in een heel enkel geval bouwt zelf iemand zijn fiets (of laat bouwen) naar zijn eigen ontwerp. En zelfs dan worden er zaken 'zomaar' overgenomen, omdat je ze eerder gezien hebt bij anderen.