Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaken vervangen - Forum Wereldfietser

spaken vervangen

hoi
ik ben hier nieuw, mijn reden dat ik hier registreerde is omdat ik problemen heb met mijn krantenfiets.
ik heb daar 4 spaken bij die zijn gebroken.
ik wil er niet mee naar de fietsenmaker eigenlijk want het is mijn krantenfiets maar.
kan iemand mij helpen en/of uitleggen hoe ik spaken erin kan zetten
vriendelijk groet
timothy

Hier de lessen van onze tech guru Marten Gerritsen.
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Wel even links in het menu kijken bij spaak vervangen. Veel plezier. Als je zuinig bent op het geld dat je met je krantenwijk verdient, kun je een mooie fietsvakantie doen. De kuiten heb je dan al.
Wim

ik heb daar al gekeken maar ik begreep het niet echt
ik zit met een ander probleem ook, mijn kettingkast zit in de weg, hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Eerlijk gezegd laat ik zoiets altijd door de fietsenmaker doen, want ik heb het druk. Ik neem aan dat het om een traditionele Hollandse stadsfiets gaat, en dat het probleem zich voordoet aan de rechterkant (waar het tandwiel en de ketting zitten). Dat is altijd de zwakste maar ook lastigste kant.
Kettingkast: de ene kettingkast is de andere niet, dus dat is moeilijk van een afstand te zeggen. Veel moderne hardplastic kettingkasten hebben achter een stuk dat je eruit kunt halen. Anders moet je maar wat puzzelen, ik kan het ook niet makkelijker zeggen.
Spaak. Allereerst moet je een spaak van de goede lengte hebben. Dat weet alleen de fietsenmaker (die er overigens zo vier nieuwe spaken in heeft zitten). Spaken steek je met de kant van de spaak waar de schroefdraad op zit door een van de gaten in de naaf. Kijk naar het patroon van om en om etc, en volg dat. Let ook op dat het andere einde met het omgebogen stukje vanaf de goede kant in de opening in de naaf gestoken is. Vervolgens steek je het stuk van de spaak met de schoefdraad erop in de zogeheten spaaknippel (dat is het meestal bronzen buisje dat in het gat in de velg zit. Dat buisje (die nippel) heeft aan de binnenkant schroefdraad. Door aan de buitenkant met een zogeheten spaaksleutel aan die nippel te draaien draai je de spaak naar binnen, de nippel in (helaas zijn er verschillende diktes in nippels, en dus ook in spaaksleutels. Gebruik de goeie maat, anders mol je de nippels). Daardoor komt de spaak steeds strakker te staan. Wees niet bang spaken strak te spannen, want daar worden ze sterker van. Als je de spaken ongelijk aanspant kun je de velg krom trekken (de velg blijft recht omdat de spaken om en om een andere kant uittrekken).
Zo duidelijker? Lees anders hierna Marten's stuk nog een keertje opnieuw door. Misschien dat je hem nu welsnapt. Lukt het nog niet: ga dan naar de fietsenmaker. Als je te lang wacht kan je wiel helemaal inzakken, en dat is veel duurder.
Wim

bedankt voor je hulp
denk dat het nu wel lukt
de reden daat ik hem niet naar de fietsenmaker breng is vanwege het geld, de fiets is helemaal afgeragd en ik moet er regelmatig aan sleutelen en ik heb geen zin om er geld in te steken.
de spaken heb ik al en de nippels die kan ik nog gebruiken, ik heb een spakenspanner is dat hetzelfde als een spaaksleutel?
iig hartelijk dank voor de hulp, morgen even kijken of ik het kan maken.

Wat jij een spakenspanner noemt is vast hetzelfde als wat ik een spaaksleutel noem. Ik snap ook wel dat je aan zo'n krantenfiets geen geld wilt besteden. Zelf heb ik tegenwoordig geen tijd meer om zoiets dan zelf te doen. Soms zou ik willen dat ik dat nog had.
Succes, en ga ook eens op vakantie fietsen.
Wim

iedereen bedankt voor de hulp

ik heb de spaken erin gekregen, moest wel eerst het wiel eruit halen want ik kon er absoluut niet bij, kettingkast zat in de weg, achterste deel eraf gehaalt maar toen zat het tandwiel nog in de weg dus toen maar het hele achterwiel eruit gehaalt.
tijdje aan prutse geweest met die spaken maar het is gelukt.
nou moet ik mijn fiets nog uitproberen.

Kijk, de aanhouder wint, Gefeliciteerd!!