Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dynamo - Usb manieren. - Forum Wereldfietser

Dynamo - Usb manieren.

EDIT zie laatste post.

Goed, ik wil dus mijn Edge 800 opladen.
Dit kan natuurlijk op verschillende manieren.
Is de Usb-Werk de beste oplossing? Dan kan ik er eventueel nog een usb lamp op aansluiten mocht ik een lamp willen.
Een e-werk is een beetje overkill, niet? Aangezien ik het alleen als usb oplader gebruik.

Gegroet,

Ik zal binnenkort in het bezit zijn van de Canyon roadlite AL 7.0. Ik ga deze fiets voornamelijk gebruiken voor lange afstanden, en hopelijk ook fietsvakanties. Ik wil daar deze lamp met usb aansluiting bij kopen, of toch de E-werk
- Kan ik die lamp gemakkelijk monteren op de Canyon?

Om deze lamp van stroom te voorzien wil ik daar deze SON 28 naafdynamo, of waarschijnlijk beter SonDelux(?) bij kopen.

Kan ik een wielset met die dynamohub ergens kant en klaar kopen, of ga ik met de dynamo hub naar mijn lbs? Of zou ik ik dit bij een wielbouwer(?) laten doen. Bijvoorbeeld bij http://www.bikeboosting.nl/index.php ik heb gehoord dat dit een van de beste in z'n vak is. Dit betekent wel dat ik dan mijn eigen naaf & dynamonaaf moet aanleveren.

Op de Canyon zitten standaard 20-spaaks wielen. Het lijkt me slim om 32-spaaks wielen te kopen.

Ik heb echt geen idee hoe ik een wielset uit moet zoeken, en voor welke prijs ik een sterke maar lichte set heb.

Tips zijn welkom, alvast bedankt.
Dat is een mooie fiets, maar voor vakantiegebruik toch niet echt geschikt. Van hotel naar hotel kan nog net, maar meer kan er toch niet op. Maar goed, dat is een andere discussie. Als je een naafdynamo wilt dan is de SON de beste. Koop het model voor 28 inch als je er ook gadgets als een gps of telefoon mee wilt opladen, of een model voor 20 inch wielen als het alleen voor het licht is. De nieuwe modellen (SONdelux en SON 28 zijn lichter en hebben een fractie minder weerstand dan de oude. M-gineering heeft oude modellen in de opruiming. Hij is ook een van de beste wielbouwers, en een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld bikeboosting (die is idioot duur en niet beter).
Wim
Niet geschikt als vakantiefietsen? Er zijn toch genoeg mensen die met hun racefiets op vakantie gaan. Met een aantal revelate design tassen moet het lukken toch..?
Dit misverstand is al vaker langsgekomen. Je hoeft inderdaad geen loeizware fiets te hebben, maar een moderne koersfiets is toch echt weinig geschikt. Deze heeft geen oogjes op de achterpadden, er passen geen bredere banden dan iets van 25 mm op, en geen spatborden, het verzet is te zwaar om met bagage stevig te klimmen, de wielen zijn met zo weinig spaken te zwak, en het frame is oncomfortabel en vermoedelijk met bagage niet heel stabiel.
Als je iets dergelijks wilt hebben, maar dan veel beter geschikt dan moet je denken aan bijvoorbeeld een Thorn audax. Zulke klassieke brevetfietsen hebben een net wat steviger frame, er passen bredere banden met spatborden op, en ze rijden ook met bagage een stuk rustiger. De Surly Crosscheck is nog weer iets bruikbaarder omdat er nog weer wat bredere banden op passen. Bredere banden zijn een must omdat ze meer draagvermogen hebben, meer grip geven op bospaadjes etc en veel comfortabeler zijn.
Wim
Oogjes op de achterpadden zijn niet nodig met revelate tassen.
28mm banden passen er in ieder geval op.
Geen spatborden heb ik geen probleem mee.
Oncomfortabel is het niet.
Als je voornamelijk op asfalt blijft en frametassen gebruikt dan kan het best, je moet echter wel ultralichtgewicht gaan want zonder achterdrager ben je beperkt in de hoeveelheid die je mee kunt nemen.

De sondelux is geschikt als je alleen verlichting wil hebben, son28neu is de keuze als je verlichting én usb gadgets wil opladen. Je kunt een naafdynamo ook achterwege laten en voor losse led-lampjes gaan, zeker aangezien je tijdens fietsvakanties toch niet vaak bij nacht zult fietsen? Je kunt dan een Li-Lon accu meenemen en die op 220 bijladen zo nodig.

Grootste probleem wat ik zie is je verzet, met 34x28 zul je met wat extra ballast snel in de problemen raken bij serieuze stijgingspercentages...

Heb eventueel nog wel een onverwoestbaar handgespaakt achterwiel voor je:

- 105 naafje, 130mm
- 36 dt swiss competition double butted spaken
- rigida dp18 velg (geschikt t/m +/- 25mm-28mm, breder past waarschijnlijk toch niet)
Mij lijkt juist het hebben van een dynamo zorgen voor een niet-stress altijd maar op zoek zijn naar een oplaad mogelijkheid..
Ik heb zelf ook een Canyon (AL) en ben daar in 2007 eens mee door de Alpen gefietst met een fietskarretje (extrawheel) met goedkope mavic ksyrium wielen inclusief flink wat bagage als een zware tent, slaapzak, etc. Dat gaf alleen in de afdaling een keer een hels probleem, zware shim met een bijna fatale afloop. Gelukkig de fiets tot stoppen weten te brengen en de bagage anders verdeeld en rustiger afgedaald. KLimmen was pittig, omdat ik zelf zwaar ben en de lichtste versnelling toen 34-27 was.

Nu zijn we 2014 en Ultegra heeft 11speed met een 11-32 cassette. Tenten zijn in lichtgewicht te krijgen en middels bikepacken (Revelate Design frame/stuur/zadeltassen) heb je geen dragers en zijtassen rond je wielen meer nodig (lichter/aerodynamischer). Bovendien zijn er racewielen die vanuit de fabriek super gespaakt zijn (Campa wielen: Shamal/Eurius/Zonda). Je zou inderdaad ook bij M-gineering een paar goede wielen kunnen laten spaken met Son Dynamo.. doe dan gelijk ook een nieuw achterwiel, staat wel zo mooi twee gelijke wielen..... Met een USB-Werk kun je dan je GPS en batterijen voeden. Wat je ook kunt doen is zonder dynamo op stap en gewoon zo nu en dan onderweg je batterijen opladen (gaat met een normale 3100mah lader veel sneller dan met een 0,5A USB-Werk lader). Even een uurtje bij de macdonalds/camping en je batterijen voor je Philips Saferide 80lux zitten weer vol. Spatborden kun je verkrijgen bij SKS (raceblade long). Banden zouden nog net in 28mm moeten kunnen (Conti GP4S). Ligstuurtje (Syntace C3) erbij en je vliegt de wereld rond.
Hoe duur die wielen worden?, bij Ernie Frieke (bikeboosting) twee keer zoveel. Bovendien spaakt hij alleen wielen waarvan hij alle componenten zelf levert. Als je daar in de buurt een goede wielvlechter en advies zoekt: Bikeshop in Nijnsel, vraag naar Joost.
Frieke is idioot duur en zonde van het geld. Zoals gezegd, m-gineering is veel goedkoper, en minstens even goed, zo niet beter.
Nu nog even over het bagagevolume. Zolang we het hebben over ultralight kamperen ipv hotels dan kan het echt niet minder dan met iets van 25 liter, en dat is echt heel ambitieus. Ik zie niet in hoe je dat makkelijk met frametassen kunt doen. De grootste frametas is niet meer dan de helft hiervan (en waar laat je dan je bidons?). De makkelijkste klassieke manier is met een grote zadeltas zoals de Carradice Camper Longflap.
Je kunt inderdaad soms nog wat bredere banden monteren, en dat zou ik zeker doen. Voor spatborden zou ik mijn neus niet ophalen - langdurige regen is echt heel naar, en de modder is erg slecht voor je aandrijving. SKS Raceblades zijn niet geweldig, maar beter dan niets. Een lichter verzet is nog wel mogelijk: 32t moet wel lukken, maar het blijft beperkt ten opzichte van wat je met bagage eigenlijk nodig hebt.
Wim
Kristof Allegaert (winnaar van de transcontinental race) rijdt 3000 km op 7 dagen met zo'n canyon. Ja, lichtgewicht, maar ook door regen en wind en 's nachts. Het is niet de standaard vakantiefiets, maar als JevL niet de standaard vakantiefietser is, lijkt er me geen probleem te zijn :-).

Sondelux of een shutterprecision:http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/verkoo ... ng_nl.html
De PV8 of de SD8 (als het enkel voor verlichting is, volstaat de sd8 waarschijnlijk.
Voor fietsen met kampeeruitrusting gaat het inderdaad krap worden, met relevate tassen gaat dat alleen lukken als je flink investeert in lichtgewicht spullen.

Ga je echter voor meerdaagse tochten met B&B, Hostel en/of Hotelovernachtingen dan heb je voldoende aan een relevate viscacha zadeltas, een frametas en evt een toptube tasje. De bidons vervang je door een camelbak waar gelijk waardevolle spullen in gaan. Je stuur kun je uiteraard ook nog volhangen.
Ik ga toch al bijna 20 jaar volledig bepakt op weg met oude racefietsen en dragertjes die geimproviseerd gemonteerd zijn. Als je rekening houdt met de beperkingen, kan er best veel. Qua licht heeft op mijn vakanties altijd een hema-ledje vlstaan om gezien te worden. In de winter/nacht zou dat uiteraard anders zijn.
Goed, ik wil dus mijn Edge 800 opladen.
Dit kan natuurlijk op verschillende manieren.
Is de Usb-Werk de beste oplossing? Dan kan ik er eventueel nog een usb lamp op aansluiten mocht ik een lamp willen.
Een e-werk is een beetje overkill, niet? Aangezien ik het alleen als usb oplader gebruik.
Direct uit de dynamo komt 6v wisselstroom met ongeveer 3 watt. Daar kun je een Led lamp als de Edelux2 goed mee bedienen.

Na je transformator, e-werk of iets anders, blijft daar maar 5v met max 1 Ampere van over, meer mag je niet over een USB bus trekken. Van een USB lamp wordt je dus niet vrolijk. Vandaar dat men een lamp parallel aan de transformator aansluit en niet na de transformator.

De goedkoopste transformator is dus het beste als je verder alleen maar je Edge 800 wil opladen. De Kemo lader van 2 tientjes is je vriend.
http://www.wattgeizer.com/products/de/D ... -KEMO.html

Heb je meteen extra geld in het spaarpotje voor wielen van Ernie ;)
De Kemo is erg goedkoop en erg compact en licht. Echter ook kwetsbaar (hard plastic) en bij lage en hogere snelheden doet hij het niet. Na een te hoge snelheid hield hij er bij mij mee op. Het kan natuurlijk zijn dat ze inmiddels iets verbeterd hebben.
..of je overspannings beveiliging aansluiten die bij de dynamo zit :)

De KEMO M172 en de opvolger de M172N gaat tot max 70V en daar ga je wel eens overheen tijdens een heftige afdaling.

Die B&M Werk transformatoren hebben deze beveiliging ingebouwd.
willem12 schreef:Na je transformator, e-werk of iets anders, blijft daar maar 5v met max 1 Ampere van over, meer mag je niet over een USB bus trekken.
Dit is niet geheel correct. De standaard voor USB 2.0 is 5v en 500 mA, en 1 A op een charging port. Echter is het voor sommige devices noodzakelijk dat dit overtrokken wordt, gezien de fabrikant zich niet heeft gehouden aan de USB 2.0 standaard.

Een bekend voorbeeld hiervan is de first generation iPad welk kwam met een 10 Watt USB power adapter. Deze verzorgde de iPad van de benodigde 5.1 volt, 2.1 A (10.7 Watt) om te kunnen blijven functioneren tijdens laden. Werd dit niet geboden, dan viel het ding op een gegeven moment uit gezien de batterij niet met voldoende snelheid geladen werd.

Ook USB lampen zijn overigens bekende voorbeelden van devices welk zich niet aan de standaard houden.



Om gelijk een stukje van de modernste standaard mee te nemen. USB 3.1 kan overweg met 5V 2 A, 10 Watt tot 20 V 5 A, 100 Watt. Waarbij we bij veel komende devices met USB 3.1 meer stroom mogen leveren, maar tegelijkertijd ook aan een USB-werk mogelijk niet langer voldoende zullen hebben. Uiteraard zal het lastig worden om enkel op fiets kracht al deze USB 3.1 opties uiteindelijk te doen voorzien.

Met de geleverde 5 Watt kan de 10 Watt namelijk niet voorzien worden. De E-werk biedt daarin helaas ook weinig toegevoegde waarde, gezien met de max aan 1.5 A er 7 V benodigt zou zijn om het correcte aantal Watts te behalen. De kans is dan ook groot dat met name voor wat betreft smartphones indien laden terwijl je rijdt wenselijk is, er overgestapt zal moeten gaan worden naar een USB 3.1 compatible charger.

Afhankelijk van hoe frequent je de komende jaren een USB-werk verwacht te gebruiken, is het dan mogelijk ook voordeliger om simpelweg een power bank aan te schaffen voor een paar tientjes ter overbrugging.
De Kemo die Willem voor 2 tientjes aanraadt is het oude type en excl 15 euro verzendkosten. Ik heb onlangs het nieuwere model de M172N aangeschaft voor €35 incl. verzendkosten: https://www.technik-und-elektronik.de/k ... 67724.html
Deze schijnt efficiënter te zijn, je kan er een losse USB kabel op aansluiten (het oude model had een vaste kabel?) en ook de vormgeving is verbeterd. Meer dan een los micro usb kabeltje werd er niet bij geleverd dus overige bedrading zal je zelf moeten regelen.

Nu weet ik niet of jouw Edge 800 ook gaat piepen bij stilstand als mijn Oregon (popup scherm dat het apparaat binnen 30 sec wordt uitgeschakeld indien niet op een bevestigingstoets wordt gedrukt) wat erg irritant is. Om dat te voorkomen moet je nog een bufferaccu er tussen plaatsen. Niet iedere powerbank kan echter stroom afgeven terwijl die opgeladen wordt (dat ding van de ANWB kan dat dus niet) maar gelukkig had ik nog een 1000mAh lipo accu die dat wel kon.
Even terug naar Edge 800 met USB 2.?

Lees dit even:
https://forums.garmin.com/showthread.ph ... -use/page3

Garmin heeft pas later bedacht dat men wil opladen tijdens gebruik en dus kunnen de eerste generaties daar niet tegen, of gaan spontaan resetten als de stroom even wegvalt. De USB werk heeft daarvoor een bufferaccu, zodat je Edge niet reset als je stil staat voor stoplicht.

Test dus eerst jouw Edge 800. Kan hij wel opgeladen worden tijdens het navigeren? Neem hiervoor een usb kabel met powerbank. Op andere fora staan verhalen dat wel lukt, maar ik zou dan voor de zekerheid een oplossing nemen met bufferaccu.

Advies voor de Kemo is dus ingetrokken :) tenzij je weer een aparte buffer accu ertussen wil plaatsen, wat ik zelf wel doe want dan heb ik met een usb-led lichtje weer verlichting tijdens bivakkeren.

Sterkte !!