Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspad lijn 18 wordt weer spoor - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietspad lijn 18 wordt weer spoor

Roald schreef:Dan komt mijn fietsroute naar http://www.terdolen.be/ in gevaar!! :wink:
Dat klopt wel Roald, maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Het gaat er om dat een fietsroute die aan bijna alle voorwaarden van een sublieme fietssnelweg voldoet en die bovendien toeristisch landschappelijk erg belangrijk is dreigt te worden opgeheven terwijl je overal elders geluiden hoort over het grote nut van fietssnelwegen.

Er is overigens ook verzet tegen het tracé van de tram door Maastricht: http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/c ... richt.aspx

Op http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=11302&start=0 lees ik dan men er ook aan denkt het fietspad Trois-Ponts - Malmedy weer tot spoor te maken.

Leon
Leon schreef:
Roald schreef:Dan komt mijn fietsroute naar http://www.terdolen.be/ in gevaar!! :wink:
Op http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=11302&start=0 lees ik dan men er ook aan denkt het fietspad Trois-Ponts - Malmedy weer tot spoor te maken.

Leon
Als men in Vlaanderen dergelijke wilde plannen lanceert, dan borrelen bij de Franstaligen automatisch onmiddellijk hersenspinselen op voor "compensatie".
Doet mij nog denken uit de tijd dat de Nederlandstalige Vrije Universiteit in Brussel een nieuw kopieerapparaat nodig had. Deze aanvraag werd gehonoreerd, maar tegelijkertijd ging ook een dergelijk apparaat naar de "Université Libre" in de hoofdstad der Belgen.
Korte samenvatting van de reactie van het kabinet van minister Crevits:

Het project is ons bekend, maar nog in onderzoek. (Er staat dus nog niets vast.)

Als de fietsweg terug spoorlijn wordt (onder welke vorm ook) dan moet De Lijn een alternatief zoeken voor deze fietsweg.

Renaat
Revanho schreef:Korte samenvatting van de reactie van het kabinet van minister Crevits:

Het project is ons bekend, maar nog in onderzoek. (Er staat dus nog niets vast.)

Als de fietsweg terug spoorlijn wordt (onder welke vorm ook) dan moet De Lijn een alternatief zoeken voor deze fietsweg.

Renaat
Even voor de niet-Vlamingen: de exploitatie van die trein zou dus niet in handen komen van de nationale spoorwegmaatschappij NMBS/SNCF, maar bij De Lijn.
De Lijn exploiteert de bussen en trams in heel Vlaanderen (in Wallonie is dit TEC en in Brussel is dat MIVB/STIB).
Een alternatief voor deze trein zou het verbeteren van de busverbindingen tussen Hasselt en het noorden van Belgisch-Limburg kunnen zijn. Gezien het beperkte potentieel aan passagiers en het feit dat woonkernen als Houthalen, Hechtel, Peer en Eksel van de voormalige spoorlijn af liggen, lijkt dit ook het meest logisch. Voor 187 miljoen geschatte aanlegkosten voor die trein kun je flink wat bussen laten rijden.

Wat is een "alternatief voor deze fietsweg?"
Hoe ruim ziet een opvolger van minister Crevits dit, die na de verkiezingen mogelijk uit de N-VA komt? De N-VA is verreweg de grootste partij in Vlaanderen.
bert sitters schreef: Even voor de niet-Vlamingen: de exploitatie van die trein zou dus niet in handen komen van de nationale spoorwegmaatschappij NMBS/SNCF, maar bij De Lijn.
De Lijn exploiteert de bussen en trams in heel Vlaanderen (in Wallonie is dit TEC en in Brussel is dat MIVB/STIB).
Een alternatief voor deze trein zou het verbeteren van de busverbindingen tussen Hasselt en het noorden van Belgisch-Limburg kunnen zijn. Gezien het beperkte potentieel aan passagiers en het feit dat woonkernen als Houthalen, Hechtel, Peer en Eksel van de voormalige spoorlijn af liggen, lijkt dit ook het meest logisch. Voor 187 miljoen geschatte aanlegkosten voor die trein kun je flink wat bussen laten rijden.
Het gaat hier om de aanleg van een Lightrail-systeem. Hoewel er nog geen beslissingen zijn genomen en ik het dossier niet goed genoeg ken om er echt over te oordelen, kan een lightrailsysteem het gat vullen tussen systemen met een volwaardige treinverbinding en systemen met tram of bus. Voor sommige verbindingen (afhankelijk van het reizigerspotentieel, de gewenste afstanden tussen haltes, ...) is een lightrailsysteem het meest zinvolle en is het niet een soort duur alternatief van de bus.

Ik weet hoe mobiliteitsbeslissingen in Vlaanderen soms tot stand komen, dus ik sluit ook niet uit dat men hier een verkeerde keuze maakt. Maar ik heb de indruk dat je op basis van heel weinig informatie wel denkt te weten hoe de vork exact aan de steel zit en hoe men de situatie daar aan moet pakken. Vind je dat zelf niet wat overmoedig en zou wat bescheidenheid daar niet op zijn plaats zijn?
Op basis van slechts enkele cijfers beslissen dat men hier echt beter voor een busverbinding had gekozen vind ik absurd.
bert sitters schreef: Wat is een "alternatief voor deze fietsweg?"
Hoe ruim ziet een opvolger van minister Crevits dit, die na de verkiezingen mogelijk uit de N-VA komt? De N-VA is verreweg de grootste partij in Vlaanderen.
Dat is inderdaad een vage verwoording. En natuurlijk is het goed om dit in het oog te houden, maar mijn vermoeden dat men zich wel degelijk bewust is van het gegeven dat daar een fietspad ligt dat niet zonder meer mag verdwijnen wordt wel bevestigd.

Renaat
@Renaat,
Bescheidenheid pas niet bij mij in dit soort discsussies over projecten, waar ook allerlei belangen spelen.
Het valt toch op de achterkant van een bierviltje na te rekenen dat die bijvoorbeeld 5000 - 6000 inwoners van kernen als Eksel en Hechtel weinig draagvlak leveren voor stations die ook nog van deze kernen afliggen. Dat is niet absurd, maar een realiteit.
Houthalen is wat groter, maar de nodale stedenbouwkundige structuur van deze deelgemeente lijkt niet erg op maat voor een station op afstand aan de zijkant. Een bus kan de bewoners veel dichter bij huis bedienen. Wat gaat de nieuwe spoorlijn betekenen voor de huidige busverbindingen tussen Houthalen en Hasselt?
Bij een doorgaande lijn tussen belangrijke begin- en eindpunten, kun je nog stellen dat de trein er toch rijdt en gemakkellijker haltes kunnen worden gerealiseerd om onderweg passagiers in en uit te laten stappen, maar Neerpelt stelt als eindbestemming ook niet veel voor.
Lijn 18 was ooit een doorgaande lijn tot Eindhoven, maar na een ingrijpende spoorvernieuwing met het nieuwe station in de jaren'50 was er geen plaats meer voor een aansluiting in de lichtstad.
Lightrail is een wijd begrip. Er is "voororientatie" verricht naar een sneltram of een trein. Men wil nu verder met een trein.
Opmerkelijk is dat men tussen Maastricht en Hasselt nu juist richting sneltram wil, terwijl een trein de hoofdsteden van beide Limburgen sneller kan verbinden.
Ik vind dat als je ergens tegen ageert je je bescheidenheid moet aanpassen aan die van degenen die de de besluiten er doorheen proberen te krijgen.
Ik ken de industriele stuctuur niet zo langs het lijntje, mogelijk is er ook nog vraag naar goederenvervoer door een logistiek dienstverlener of andere industrie?
De snelfietsverbinding noord-zuid richting Maastricht, het jaagpad langs het kanaal, is bij Bocholt ook onderbroken voor een bedrijventerrein.
Roald schreef:Ik ken de industriele stuctuur niet zo langs het lijntje, mogelijk is er ook nog vraag naar goederenvervoer door een logistiek dienstverlener of andere industrie?
De snelfietsverbinding noord-zuid richting Maastricht, het jaagpad langs het kanaal, is bij Bocholt ook onderbroken voor een bedrijventerrein.
Het moet een "light-railway" worden en dat is niet geschikt voor goederenvervoer.
bert sitters schreef:
Roald schreef:Ik ken de industriele stuctuur niet zo langs het lijntje, mogelijk is er ook nog vraag naar goederenvervoer door een logistiek dienstverlener of andere industrie?
De snelfietsverbinding noord-zuid richting Maastricht, het jaagpad langs het kanaal, is bij Bocholt ook onderbroken voor een bedrijventerrein.
Het moet een "light-railway" worden en dat is niet geschikt voor goederenvervoer.
Zij het dat het stukje van de light-railway van Hasselt naar Maastricht, dat tussen Lanaken en Maastricht ligt, al een paar jaar geleden al is opgeknapt speciaal ook voor het goederenvervoer tussen Maastricht en het industrieterrein van Lanaken.
Na de eerste trotse trein in 2011 (eerste-goederentrein-vertrekt-uit-lanaken) blijft het echter akelig stil op deze zo "belangrijke" goederenverbinding: Na-twee-jaar-nog-geen-treinen-in-Lanaken
Leon
Ik ben ook tegen het verwijderen van bijna elk fietspad, ik weet ook wel dat de N748 geen alternatief is, maar ben ik de enige die dit een saai fietspad vind? Lekker veilig, natuurlijk met uitzondering van al die keren dat je weer een weg over moet steken die voorrang heeft, maar verder heel ver gewoon rechtdoor ...
Leon schreef:
bert sitters schreef:
Roald schreef:Ik ken de industriele stuctuur niet zo langs het lijntje, mogelijk is er ook nog vraag naar goederenvervoer door een logistiek dienstverlener of andere industrie?
De snelfietsverbinding noord-zuid richting Maastricht, het jaagpad langs het kanaal, is bij Bocholt ook onderbroken voor een bedrijventerrein.
Het moet een "light-railway" worden en dat is niet geschikt voor goederenvervoer.
Zij het dat het stukje van de light-railway van Hasselt naar Maastricht, dat tussen Lanaken en Maastricht ligt, al een paar jaar geleden al is opgeknapt speciaal ook voor het goederenvervoer tussen Maastricht en het industrieterrein van Lanaken.
Na de eerste trotse trein in 2011 (eerste-goederentrein-vertrekt-uit-lanaken) blijft het echter akelig stil op deze zo "belangrijke" goederenverbinding: Na-twee-jaar-nog-geen-treinen-in-Lanaken
Leon
Men wil die sneltram tussen Maastricht en Hasselt toch over een ander tracé door de binnenstad van Maastricht (o.a. over de Wihelminabrug en de Boschstraat) laten gaan, hetgeen weer ten koste moet gaan van ruimte voor de fietser in Maastricht.
De goederentreinen naar Lanaken kunnen via de bestaande spoorbrug over de Maas.
Of heb ik het fout?
bert sitters schreef:Men wil die sneltram tussen Maastricht en Hasselt toch over een ander tracé door de binnenstad van Maastricht (o.a. over de Wihelminabrug en de Boschstraat) laten gaan, hetgeen weer ten koste moet gaan van ruimte voor de fietser in Maastricht.
De goederentreinen naar Lanaken kunnen via de bestaande spoorbrug over de Maas.
Of heb ik het fout?
De sneltram (eigenlijk een groot uitgevallen tram, men wil dubbele stellen gebruiken met een totale lengte van 75 meter) gaat idd vooralsnog door de binnenstad, de goederentrein gaat idd over de bestaande brug, maar beiden delen een stuk spoor vanaf de aanlanding van de noorderbrug tot aan het industrieterrein van Lanaken, de overlap is maar zo'n 4 à 5 km, maar is er wel degelijk.
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Men wil die sneltram tussen Maastricht en Hasselt toch over een ander tracé door de binnenstad van Maastricht (o.a. over de Wihelminabrug en de Boschstraat) laten gaan, hetgeen weer ten koste moet gaan van ruimte voor de fietser in Maastricht.
De goederentreinen naar Lanaken kunnen via de bestaande spoorbrug over de Maas.
Of heb ik het fout?
De sneltram (eigenlijk een groot uitgevallen tram, men wil dubbele stellen gebruiken met een totale lengte van 75 meter) gaat idd vooralsnog door de binnenstad, de goederentrein gaat idd over de bestaande brug, maar beiden delen een stuk spoor vanaf de aanlanding van de noorderbrug tot aan het industrieterrein van Lanaken, de overlap is maar zo'n 4 à 5 km, maar is er wel degelijk.
Leon
Die "overlap" is dan het het zoveelste twijfelpunt. Maar ja, als er toch geen goederentreinen rijden? Overigens heeft de "Vlaamse rekenkamer" ernstige twijfels over de onderbouwing van de Spartacustak tussen Hasselt en Maastricht. Zo zou het aantal te verwachten passagiers veel te optimistisch worden voorgespiegeld.
Van een journalist van Limburg Actueel in Hasselt vernam ik dat er grote kans is dat Hasselt - Maastricht langzaam in de doofpot gaat geraken. De financiele postitie van Belgisch-Limburg is aanzienlijk verslechterd. Verder gaat Maastricht culturele hoofdstad - met ook een serie events in Hasselt- niet door.
Ter compensatie lijkt men zich nu te concentreren op die trein op de voormalige spoorbaan naar Neerpelt, waar nu de "fietssnelweg" op ligt.
Fietsers, laten we ons als liefhebbers van deze fietsader, natuur, rust verenigen tegen het prestigeproject dat spartacus is. Geen tram, geen trein, maar gewoon alles laten zoals het is. Blijf van lijn 18 af! Deel je deze mening, zoek dan onze Facebook groep op en laten we samen een stem vormen tegen deze absurde onderneming!

http://www.facebook.com/groups/136416936471562/