@Renaat,
Bescheidenheid pas niet bij mij in dit soort discsussies over projecten, waar ook allerlei belangen spelen.
Het valt toch op de achterkant van een bierviltje na te rekenen dat die bijvoorbeeld 5000 - 6000 inwoners van kernen als Eksel en Hechtel weinig draagvlak leveren voor stations die ook nog van deze kernen afliggen. Dat is niet absurd, maar een realiteit.
Houthalen is wat groter, maar de nodale stedenbouwkundige structuur van deze deelgemeente lijkt niet erg op maat voor een station op afstand aan de zijkant. Een bus kan de bewoners veel dichter bij huis bedienen. Wat gaat de nieuwe spoorlijn betekenen voor de huidige busverbindingen tussen Houthalen en Hasselt?
Bij een doorgaande lijn tussen belangrijke begin- en eindpunten, kun je nog stellen dat de trein er toch rijdt en gemakkellijker haltes kunnen worden gerealiseerd om onderweg passagiers in en uit te laten stappen, maar Neerpelt stelt als eindbestemming ook niet veel voor.
Lijn 18 was ooit een doorgaande lijn tot Eindhoven, maar na een ingrijpende spoorvernieuwing met het nieuwe station in de jaren'50 was er geen plaats meer voor een aansluiting in de lichtstad.
Lightrail is een wijd begrip. Er is "voororientatie" verricht naar een sneltram of een trein. Men wil nu verder met een trein.
Opmerkelijk is dat men tussen Maastricht en Hasselt nu juist richting sneltram wil, terwijl een trein de hoofdsteden van beide Limburgen sneller kan verbinden.