Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly Ogre - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly Ogre

@ AB

wat is dat voor een tasje op de bovenbuis?
jasmon schreef:@ AB

wat is dat voor een tasje op de bovenbuis?

AB is even fietsen. Het is een revelate designs gastank
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1030

gr patrick
Pat schreef: AB is even fietsen.
Hoe raad je het? :D Was inderdaad weer even aan het bewegen/trappelen/liggen op de fiets.

Afbeelding
Garmin is grappig, je staat stil en je metertje geeft 3,6kmh aan :shock:

Oordeel 1: 28mm GP4S bandje op 8 bar fietst sneller dan 50mm BigBen op 4 bar (zeker afgezet tegen de harde wind, nu windkracht 4, vorige keer windkracht 2 a 3).

Oordeel 2: 28mm bandje op 8 bar hoort thuis op een lichte fiets (racefiets/randonneur) en hoort niet thuis op een dikke zware stalen 29'er..... het fietste op zich wel rap, snijdt beter door de wind dan die 50mm big bens (wat nou druppeleffect)(en door de hoge druk weliswaar geen tweede snakebite), maar echt lekker comfortabel/vertrouwd snijden door de bochten of afsnijden door een stukje gras doet het ook niet. Dus tip, laat de 28mm GP4S over voor het snelle werk op een lichte fiets (met smalle velgjes) en koop eventueel 35mm Schwalbe Kojaks of Marathon Racers voor snel asfaltwerk op een bredebandenfiets.

Oordeel 3: ligstuurtje zit goed, maar atb stuurtje veel te dichtbij (en dus rechtop-oma-houding), zal dus nog zoeken moeten naar juiste stuurpenlengte (wie weet toch weer die gestapelde variant: lange pen atb stuur, korte pen ligstuur)
Pat schreef:
jasmon schreef:@ AB

wat is dat voor een tasje op de bovenbuis?
AB is even fietsen. Het is een revelate designs gastank
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1030
Goedkoper is om revelate producten in Zwitserland te bestellen. Verzendkosten zijn hoger dus je moet even rekenen, maar als je meer spullen wil kopen is het een overweging om verderop te kijken.
http://veloista.com/marke/revelate-designs/
Deel XIII

Afbeelding
Ogre in randonneurmodus met ligstuur nu ietsje hoger dan zadel, erg comfortabel, zo kan ik met mijn buikvet lekker diep ademen. Het ligstuur staat dus weer ietsje hoger en op kortere afstand van het zadel in vergelijking met vorige keer toen het ligstuur rechtstreeks op het atb-stuur was gemonteerd. Wellicht het gevolg van de lange bovenbuis. Bij een racefiets is de bovenbuis korter en de racebocht langer en dieper. De steunpunten (de remhendels) liggen bij een racefiets verder weg (ondanks de kortere bovenbuis) dan bij deze trekkingfiets met langere bovenbuis en recht atb-stuur. Een ligstuur op een racebocht op een racefiets gaat dus wel, een ligstuur op atb-stuur op trekkingfiets gaat niet (althans bij mij).

Afbeelding
Toegevoegd zijn dus de 35mm kojakbanden, een normale cassette (met 1 tandje oplopend) en een simpel achterlichtje.

Afbeelding
Gisteravond bij relatief windvrije omstandigheden deze 35mm kojakbanden even getest op 6 bar. Van mijn vaste trainingsrondje een tijdritje gemaakt met de eerste 5km door het drukke verkeer even geskipt. Ondanks dat een lager gemiddelde dan de vorige keer: 59,1km in 33,6 gemiddeld versus vorige keer op 28mm GP4S bandjes (met meer wind) 62,5km in 34,4 gemiddeld. Conclusie: 28mm op 8 bar rijdt sneller dan 35mm op 6 bar. Weten we dat ook weer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Komend weekend staat een atb-rit op het programma, dus tijd voor een wielwissel en een kleine poetsbeurt. Als poetsen niet je hobby is, wat moet je dan met een fiets?

Afbeelding
Reservebandje mee.

Afbeelding
Banden op spanning (tussen 2 en 3 bar), Schwalbe Racing Ralph, 57mm.

Afbeelding
Paar drupjes olie erop (pedros syn lube), al crankdraaiend aanbrengen op de onder- en bovenkant van de ketting.

Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens goed rondraaien zodat de olie ietwat in de ketting kan kruipen en daarna zo goed mogelijk droog poetsen met een katoenen doek om het overtollige olie zoveel mogelijk te verwijderen.

Afbeelding
Ogre in atb-modus (kabelboom en achterlicht verwijderd), klaar en racen maar.
Ik heb ook nog een fiets die gepoest mag worden! :lol:
AB schreef:Conclusie: 28mm op 8 bar rijdt sneller dan 35mm op 6 bar. Weten we dat ook weer.
Ja zo makkelijk kom je er niet vanaf hoor! Volgens mij ben je gewoon wat luier in de winter ;)
(ik heb laatst ook een bandentest gedaan: een schwalbe durano 28mm op 2 bar rijdt even comfortabel als een pasela tourguard 28mm op 6 bar...)
urje schreef:
AB schreef:Conclusie: 28mm op 8 bar rijdt sneller dan 35mm op 6 bar. Weten we dat ook weer.
Ja zo makkelijk kom je er niet vanaf hoor! Volgens mij ben je gewoon wat luier in de winter ;)
(ik heb laatst ook een bandentest gedaan: een schwalbe durano 28mm op 2 bar rijdt even comfortabel als een pasela tourguard 28mm op 6 bar...)
Heb veel meegemaakt bij de commando's, maar 28mm bij 2 bar?? 6 bar is voor mij ook al veel te laag, subiet snakebites.
Ter info, 57mm Racing Ralphs, 33km a gemiddeld 29,0km per uur.
Tja ik vond het ook onzin, maar de drukmeter bij Breet vond dat het zo was. 1.96 zelfs, maar ik zou hem eerder geloven als ie 3 bar ofzo had gezegd. In de voorband trouwens, achter heb ik wat meer druk, zodat ze op gevoel even veel stuiteren. Lek rijden heb ik nog niet gedaan, maar ik ben dan ook een pondje lichter dan jij ;) Feit is dat m'n banden nu een stuk harder zijn, maar nog net zo soepel rollen over klinkers. Ander feit is dat ik eens een pomp met drukmeter moet kopen, zodat ik zie wat ik doe.

Maar dan toch nog even on topic: prachtig hoeveel aandacht je besteedt aan (het ombouwen van) deze Surly. Met zoveel foto's heb ik bijna het idee dat ik hem beter ken dan m'n eigen fietsen...
Mega topic bump alert.

Mooi om gezien en gelezen te hebben, hoe is de huidige setup en bevalt de fiets na x aantal jaren? :D
PimvandenHeuvel schreef:Ik heb ook nog een fiets die gepoest mag worden! :lol:
+2 :-)
Volgens mij heeft ie uiteindelijk de ogre laten staan en een idworx gepakt/gekocht