Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga randonneur of worldtraveller 29 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koga randonneur of worldtraveller 29

Ik had zelf enkel nog maar koga genoemd andere merken waren voorstellen en waarschijnlijk hele goeie.
Kijk al 5 jaar naar een Randonneur maar dat wil niet zeggen dat andere fietsen van bijvoorbeeld Koga (lokaal) in mijn geval geen beter alternatief zijn.
Gaastra en idworx zijn ook in mijn regio verkrijgbaar ( idworx is echter boven mijn budget).

Een vakantiefiets moet van mij niet direkt een col kunnen beklimmen, reisduur max 2 week dus ga er niet mee naar Afrika trekken of vergelijkbare.
Moet er wel mee door de Ardennen geraken of een uitstapje naar Duitsland en moet stevig genoeg zijn voor mij + bagage.
Ik ga ook maar 2 keer per week fietsen, tijdens de week heb ik enkel tijd om 's avonds laat te gaan lopen of badmintonnen.

Waarom handelaar uit de buurt.
Als je zelf zelfstandig bent dan koop je in eigen streek :wink:
En ga je ook geen 15 km verder naar een andere dealer omdat ie 100 euro goedkoper is.
Heb je al overwogen om zelf een fiets samen te stellen. Ik kan me een draadje herinneren van Lasse die een mooie en degelijke Surly Long Haul Trucker opbouwde. Het is een manier om redelijk low-budget te werken en tegelijkertijd je fiets goed te leren kennen, wat altijd handig is voor onderweg als je panne krijgt.
Helder verhaal:)! Misschien is het handig om te vermelden wat je budget is? Dan weet je ook meteen hoe ver je kunt gaan met ABs idee hierboven, want dat is natuurlijk ook erg leuk!
ik snap niet dat hier zo dikwijls verteld word dat die koga's zo duur zijn...omdat ik in januari_februari mijn nieuwe fiets ga aankopen heb ik heel veel vergelijkend materiaal opgezocht van alle gekende merken....sorry dat ik de meeste ga tegenspreken maar ik vind de koga's best goed meevallen, zeker de randonneur soms zelfs goedkoper ...zoek maar eens op andere gekende merken, zelfde afmontage nemen....en je zal zien......
verder is koga ook overal te krijgen hier in vlaanderen en ook dat is een groot voordeel vind ik.....
netje schreef:Een vakantiefiets moet van mij niet direkt een col kunnen beklimmen, reisduur max 2 week dus ga er niet mee naar Afrika trekken of vergelijkbare.
Moet er wel mee door de Ardennen geraken of een uitstapje naar Duitsland en moet stevig genoeg zijn voor mij + bagage.
Hier maak je een stevige inschattingsfout.
Met een dag fietsen in de Ardennen (in bepaalde richtingen meer dan in andere) maak je net zoveel hoogtemeters als met een dag fietsen tegen Zwitserse Alpencols. De Ardennen zijn echter frustrerender.
Zie je in Zwitserland bij elke bocht aan het uitzicht hoeveel vordering je maakt en wordt de lucht steeds koeler, in de Ardennen fiets je vaak in een vochtig bos en zie je niks.
In Zwitserland kun je op de top in een restaurant terecht om uit te blazen en zit de klus voor die dag er op. In de Ardennen staat op de top zelden een bord dat je credits geeft. Wel mag je in een paar minuten omlaag zoeven, beneden is het weer warmer en vochtig en mag je het jasje voor de zoveelste keer die dag uitrekken om je daarna weer opnieuw op toeren te brengen.
De hellingen van Alpencols variëren, maar niet elke vijf minuten. In de Ardennen blijf je de hele dag schakelen en de steilste stukken kunnen heel steil zijn. 15% komt vaak voor terwijl dat voor een Alpencol bijzonder is.
Er wordt niet voor niets gezegd dat als je de Ardennen gepasseerd bent je de rest ook wel haalt.
Leon
Ik blijf me afvragen wat het gewicht van de beoogde bagage zal zijn.
De fiets zal slechts 2 keren per week gebruikt worden? Maar hij moet wel stevig zijn voor persoon + bagage?
Wat voor bagage hebben we het dan over? Gaat het om woon-werkverkeer? Gaat het om trektochten met volledige bepakking? Hoeveel kilogram zal die (kampeer)bepakking dan wegen? Misschien toch even het lijstje van Leon invullen uit het onderwerp "fietsadvies". Dat kan een hoop duidelijkheid scheppen.
De hoeveelheid bagage (kilo's) weet ik niet (weeg zelf al een goede 100kg), ben nog nooit met de fiets op reis geweest maximale duur reis zou dan ook maar 2 weken zijn en binnen Europa.
Anders reed ik puur voor de sport en plezier met een stijve carbon koersfiets vandaar dat ik vraag om een stijve fiets, gezien ik niet overweg kan met een stadsfiets met een slappe bracket (niet efficient genoeg als je anders gewoon bent).
Ik trap dan ook graag door en zal opnieuw met klikpedalen rijden zodat ik kan duwen en trekken.
Tevens ga ik een 4 tal keer per week badmintonnen of lopen zodoende maar de tijd om 2 of 3 maal per week te fietsen (na werk en dus geen woon werk of dergelijke)

Vervolg geen stad of koersfiets meer en zoek dus nu de beste invulling voor het ontstane gaatje.
Neem ook een mtb met extrawheel of aanhangwagen in overweging maar heb dit hier ter zijde gelaten gezien ik dan teveel van de topic zou kunnen afwijken?
Rob Haanstra schreef:Ik heb 13 maanden gefietst (alaska-colombia) op een koga globetraveller (de 28er) (met rohloff). Begon met 30 kilo bagage en 135 lichaamsgewicht en eindigde met 20 kilo bagage en 85 kilo lichaam. Onderweg geen spaak gebroken of enig ander probleem op een paar lekke banden na. Geweldig sterke fiets!
wow 50 kg afgevallen op 1 jaar tijd.....? heb jij wel gegeten onderweg ?
netje schreef:Hallo,

Even een kleine schets hoe ik ben en wat ik wil.

Na een paar jaar met verschillende koersfietsen gereden te hebben, geef ik op en ga voor een steviger alternatief.
Kader breuk + gebroken naven en spaken, in Vlaanderen hebben we dan ook erbarmelijke wegen en fietspaden.
Vervolgens besloten om een toer/trekfiets te kopen (heb nog een crossfiets).

Welk van beide randonneur of worldtraveller 29 is het stijfst?
Waarom Koga, lokaal verkrijgbaar.

Ik ben van de stevige soort (sportief) +- 110 kg.
1m84 met een binnenbeenlengte van 92cm.

51 cm bij de worldtraveller 29?
60 cm bij de Randonneur?

Alle advies is meer dan welkom.
wat is het geworden?