Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis Rome, Schwalbe marathon plus - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsreis Rome, Schwalbe marathon plus

Is het niet lastig om op een band te fietsen met zo'n verschillend profiel op loopvlak en zijkant? Ik bedoel, als je schuin de bocht neemt rijd je ineens op de 'noppen'?
Toen ik dit weekend vlak voor vertrek mijn banden oppompte ontdekte ik dat de wang van de Pasela op het achterwiel begon te scheuren (het klassieke Pasela probleem). Snel een Travelcontact van de plank gepakt, maar lekker rijden is anders. De band is stug, en als je de fiets schuin legt in de bocht ligt hij niet lekker.
En heb ik eens een keer een tractorband op mijn fiets, krijg ik een heuse lekke band. Ja echt. Zondagavond vroeg iemand al of ik mijn banden altijd zo zacht oppompte, maar toen ik maandagavond van het station naar huis fietste was de achterband inderdaad knap zacht geworden. Er zal dus wel ergens een klein lek in zitten. Kortom wat mij betreft terug naar de Pasela.
Wim
Ik rijd ook op die travelcontacts.

- die noppen op de zijkant hebben me nog niet gestoord, maar ik ben dan ook niet de stoutste in de bochten.
- elders op dit forum (of is het de wiki) staat als tip bij het afdalen of bochten nemen in het algemeen dat je best je lichaam 'legt' in de bochten zodat je fiets zo verticaal mogelijk blijft rijden (waar / niet waar ?)
- op gepolierde propere asfalt/beton zie ik (subjectief) geen voordeel van noppen.
- op een reële weg vermoed ik intuïtief dat de nopje meer 'bijten' in de kleine putjes die er steeds wel zijn. Ook vermoed ik dat deze noppen dan eerder door een laagje modder-of-ander-vuil-op-asfalt zoals zoveel voorkomt, zullen prikken en toch nog voor meer houvast zullen zorgen dan een gladde band.
- ik vermoed ook een voordeel bij het schuin oprijden van een rand (stel je voor 't gemak een rail voor): een band met noppen op de zijkant zal - denk ik - gewilliger omhoog gaan, het obstakel op, t.o.v. een gladde band die liever zal uitglijden op die rand
- ik hoop met deze noppen in bvb nat gras, modder, e.d. meer tractie te hebben.
- dit zal wel niet de meest lichtlopende band zijn.

Maar dit zijn dus allemaal eigen vermoedens, intuïtie en zo, waarvan niets is bewezen maar die me evident lijken, en waarbij hier nu misschien velen net het tegendeel zullen beweren... Maar ja, 't is dus puur op deze argumenten dat ik (met vooral MTB- en goedkope-hybridefiets-met goedkope-'standaard'-banden-ervaring) deze band gekozen heb. :roll:
Ik heb zowel op Marathon Racers als Travelcontacts gereden en beide banden zijn me prima bevallen, zij het dat de Racer op onverharde paden uiteraard flink wat minder grip heeft. Maar dat is dan ook bepaald niet het primaire gebruiksdoel van die band. Dat de Travelcontact stug en niet comfortabel zou zijn, herken ik totaal niet, maar misschien liggen mijn normen anders dan die van sommige posters hier.
Het hangt er natuurlijk steeds vanaf waarmee je vergelijkt. De ultrasoepele Compass 26x1.75 die ik aan de voorkant had is opvallend veel lekkerder dan een Travelcontact. En hij is ook nog heel gebleven. En een keuze kan slechts door naar het gebruiksdoel te kijken. Voor een lange tocht in de derde wereld zou ik die Compass band niet nemen, ook al waren de Hoge Venen geen enkel probleem.
Wim
dik5 schreef:
Travelmaster schreef:
jeroen_ schreef:Ik heb geleerd om, na het volgens van discussies op diverse fora, bandentopics te beschouwen als puur persoonlijke voorkeuren die worden gepresenteerd als feiten. Rij wat je wil. Je komt er echt wel.

Helemaal mee eens
Oneens. Zonder bandenonformatie van fora als dit had ik nog steeds geen flauw idee gehad hoe het mogelijk is om meer dan 2500 km met één setje banden te fietsen. Toen ik ooit hoorde van Frank van Rijn vermoedde ik direct dat hij zeker een set of twee aan reserve buitenbanden bij zich had. Dat bleek mee te vallen omdat er ook andere banden waren dan die ik destijds kende.
Ik geef wel toe dat het lastig is om de nuttige van de onnuttige meningen te scheiden.
Leon
[quote="Leon"Oneens. Zonder bandenonformatie van fora als dit had ik nog steeds geen flauw idee gehad hoe het mogelijk is om meer dan 2500 km met één setje banden te fietsen. Toen ik ooit hoorde van Frank van Rijn vermoedde ik direct dat hij zeker een set of twee aan reserve buitenbanden bij zich had. Dat bleek mee te vallen omdat er ook andere banden waren dan die ik destijds kende.
Ik geef wel toe dat het lastig is om de nuttige van de onnuttige meningen te scheiden.
Leon[/quote]

Tuurlijk heb je daar gelijk in. Ik wist ook niet welke banden geschikt waren voor mountainbikes, bijvoorbeeld, voor ik me via fora ging inlezen. Maar wat ik in die zoektocht meemaakte: zoveel mensen, zoveel meningen. Dat wilde ik er meer mee zeggen.
Ja klopt dat is ook echt een goede band :) Ik heb zowel de Compass als de Travelcontact gehad en die laatste bevallen me toch het beste.
Ik heb ze destijds gekocht bij Bikester. Ook daar kregen de Travelcontacts behoorlijk positieve gebruikersbeoordelingen. Dat is voor mij meestal ook best belangrijk. Zoals hierboven al wordt gezegd, hangt het er natuurlijk vanaf wat voor doel je met je banden uiteindelijk hebt. Maar in mijn ervaring bevallen die Travelcontacts van Continental het beste. Maar het is overduidelijk dat de meningen daarover nogal verschillen. :wink:
Er wordt hier best wel goede informatie gegeven over banden. Echter, sommige mensen willen nog wel eens overdrijven. Ook geven veel fietsers hier hun mening terwijl ze met weinig verschillende banden ervaring hebben. Je moet er even door heen kunnen prikken. :D
DeFietsreiziger schreef:Er wordt hier best wel goede informatie gegeven over banden. Echter, sommige mensen willen nog wel eens overdrijven. Ook geven veel fietsers hier hun mening terwijl ze met weinig verschillende banden ervaring hebben. Je moet er even door heen kunnen prikken. :D
Je moet juist niet door een band heen kunnen prikken :P !
Vwb rijgedrag (mits je niet te veel onverhard gaat) heb ik zelf goede ervaringen met de marathon supreme. Als ik zo de reactie lees lijkt mij de racer hier wat tegen aan te schurken.
Zijn er mensen die deze 2 types vergelijken kunnen ?

Ben
ben huve schreef:Vwb rijgedrag (mits je niet te veel onverhard gaat) heb ik zelf goede ervaringen met de marathon supreme. Als ik zo de reactie lees lijkt mij de racer hier wat tegen aan te schurken.
Zijn er mensen die deze 2 types vergelijken kunnen ?

Ben
De Racer is een stuk sneller dan de Supreme, zeker met koud weer. De Supreme is comfortabeler, heeft wat meer grip en is stiller. Voor off road schat ik de Supreme hoger in omdat hij breder is. Maar aangezien de meeste voor 95% op asfalt rijden geeft de snelheidswinst op asfalt voor mij de doorslag. De Racer is ook goedkoper.
Ja klopt hij is zeker goedkoper, ook niet onbelangrijk
Vanaf voorjaar 2014 is er een vernieuwde Marathon Plus leverbaar.

Ik zie dat Schwalbe wel de omschrijving heeft aangepast.
Voorheen stond er :
De SmartGuard lekbeschermingslaag heeft vrijwel geen invloed op de rolweerstand.

Bij de 2014 versie staat er :
De gepatenteerde 5 mm dikke SmartGuard laag heeft tegenover alle imitatie producten een duidelijk voordeel betreffende de rolweerstand.
Daar is over nagedacht. Nog meer vraagtekens. :lol: