Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
Carl schreef:
De Sjelle schreef: 9. Ik hou me aan de maximale snelheid.
O.a. deze viel me op; is er een maximale snelheid voor fietsers in Belgie, anders dan de algemene regel dat je niemand in gevaar mag brengen (zoals hieronder bedoeld)?
Geen algemene maximale snelheid, maar net zoals in Nederland zijn er toch meer regels van toepassing dan de 'parapluregel'.
andyken schreef: 30km/h op de dijk (jaagpaden) en dezelfde regels qua snelheid van het overige verkeer op de gewone wegen.
Inderdaad. En ook in woonerven en zelf zone dertig zullen fietsers niet zelden te snel rijden.

Zelf vind ik die 30 km/h op jaagpaden overigens bij momenten onnodig traag. (Natuurlijk niet op een drukke zondag, maar wel om 8 uur 's morgens op een weekdag als mensen naar hun werk fietsen.)
PietV schreef: Zal wel overeenkomen met de Nederlandse regels. In Nederland zijn fietsers ook gehouden aan de geldende maximum snelheden:
Erg gelijkend, maar soms zijn er toch onverwachtse verschillen. Dus er vanuit gaan dat het wel hetzelfde zal zijn, raad ik niemand aan.

In België is de - volgens mij belachelijk hoge - maximumsnelheid in woonerven 20 km/h.

Renaat
Gisteren heeft ook de Vlaamse TV-zender één het fietsprobleem onder de aandacht gebracht. Hierin stond een website vermeld: www.ikfietshoffelijk.be
Heb ik ruim een maand geleden door Luik gefietst: vrijwel geen fietspaden en de auto's raasden met 70 km/u langs me heen.
In november 1986 bracht de ANWB de wrijving tussen de verschillende snelheden op het fietspad al onder de aandacht:
http://www.verkeerskunde.nl/achteruitki ... 4635.lynkx
Uit 1928 of zo.
Afbeelding
In http://fietspadenstichting.nl/honderd%2 ... ultuur.pdf, lezen we op p. 6 en 7 over de Schotse smid Kirkpatrick Macmillan, die in een poging aan een menigte te ontkomen op een voetpad een meisje omverfietste en later hiervoor op het politiegerechtshof werd veroordeeld tot een boete van 5 shilling. In 1840.
Leon
Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
fietsers op het fietspad ??? probeer dan maar eens omgeving van Postel en kaasboerin over het met slijk besmeurde fietspad te rijden,ik passeer er 2a3 maal de week en gebruik de onverharde weg naast het fietspad die normaal voorzien is voor zwaar vervoer omdat ik nog wat wil blijven leven. De suikerbietoogst is volop bezig en de zwaar beladen tractoren (met een 5 tal, de ene na de ander ,) ons fietspad nodig hebben (waar zelfs geen bromfietsers over mogen)om zo snel mogelijk heen en weer te rijden .Heb ook reeds de fietsersbond op de hoogte gebracht. Die wielrenners tegen hoge snelheid over het fietspad, ik kom ze ook tegen en zeker in het weekend maar ondervind er niet veel last van en ongevallen... Dat gaat niemand kunnen vermijden denk ik, hoe spijtig het ook mag zijn.
Ha, de suikerbietencampagne. Op weg naar mijn school in Middelburg was het drie weken lang blubber fietsen. Op school kon je de tijd doorkomen met het van je broek pulken van opgedroogde modder. Dat was nog te overzien. Minder was dat de blubber, samen met de stormen en alle meidoorns voor een lekke banden regen zorgden. Het was zelden dat we in ons groepje van vier geen lekke band hadden. Zat er weer iemand bij je achterop met een fiets in de hand. Een vaardigheid, samen met in een groep fietsen, die ik mis bij buitenlandse fietsers (en grootstedelingen).

Nooit geklaagd bij de Fietserbond over de blubber. Zou dat geholpen hebben?

Sjirk (in een bui die in het Portugees zo mooi "Sodade" heet)
SjirkM schreef:Ha, de suikerbietencampagne. Op weg naar mijn school in Middelburg was het drie weken lang blubber fietsen. Op school kon je de tijd doorkomen met het van je broek pulken van opgedroogde modder. Dat was nog te overzien. Minder was dat de blubber, samen met de stormen en alle meidoorns voor een lekke banden regen zorgden. Het was zelden dat we in ons groepje van vier geen lekke band hadden. Zat er weer iemand bij je achterop met een fiets in de hand. Een vaardigheid, samen met in een groep fietsen, die ik mis bij buitenlandse fietsers (en grootstedelingen).

Nooit geklaagd bij de Fietserbond over de blubber. Zou dat geholpen hebben?

Sjirk (in een bui die in het Portugees zo mooi "Sodade" heet)
Uiteraard zijn ze in Friesland weer een stapje verder :)
http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde ... friesland/

fietspad, tractorbaan, autoweg.... gewoon een kwestie van meer asfalt