Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De sfeer en moderatie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De sfeer en moderatie

Wat een verschillende interpretaties van een en ander. Ik heb in ieder geval blijkbaar iets aangesneden wat leeft.

Ik denk dat het handig is dat iedereen hier kan meelezen en op kan reageren, niet alleen voor leden, dus niet naar het clubhuis.

Ik denk ook dat de sfeer in het forum duidelijk anders is dan de sfeer tijdens de weekenden en fietstochten van de WF. Hoewel ik me zeer verbaasde over de sfeer tijdens de Hemelvaartvergadering, en de opmerkingen over de jaarvergadering in Augustus doen me vermoeden dat het daar niet beter was. Maar tijdens de Hemelvaartstocht hebben we eigenlijk alleen maar positieve en gezellige mensen ontmoet. Het zou mij echt verbazen als anderen dat anders zouden hebben ervaren.

Het was in ieder geval niet mij n bedoeling om kritiek te hebben op de moderatoren. Ik weet ook dat je het nooit goed kan doen, en dus doet wat je kunt.

Als er al kritiek moet komen, dan op berijders van stokpaardjes. Toen ik een paar jaar terug hier begon mee te lezen, heb ik me aangeleerd om vragen te stellen, en uit de antwoorden dat te destilleren wat ik belangrijk vond. Niet reageren op vervelende opmerkingen, en door blijven vragen als antwoorden / reacties onduidelijk zijn.

Als het technisch haalbar is (ik zou niet weten hoe je dat meot afdwingen/controleren) ben ik er voor om mensen allen met echte naam te laten posten op het forum. Het forum moet volgens mij wel voor iedereen open blijven, leden en niet leden. Bij mij wasd het bestaan van het forum een van de redenen om lid te worden, maar als ik er niet in had gekund, was ik nooit lid geworden.
nvt
Als kersvers lid van WF heb ik een tijd zitten aarzelen of ik wel wil reageren op dit topic met mijn eerste post. Maar ik wil toch wel een paar (positieve) dingen kwijt.

Sfeerbepalend op een forum is hoe mensen met elkaar willen omgaan. Een forum kan lekker anoniem zijn dus kan je zeggen wat je wil. En daar hoort ook bij je gelijk halen. Prima hoor als mensen dat willen, ik kies er voor om dat niet eens te lezen. En dank zij de zegening van internet kom je dat op heel veel fora tegen. En als moderator heb je het dan soms helemaal niet makkelijk en vervul je een ondankbare rol. Dat weet ik ook uit ervaring. Maar Hans, je doet het prima en Erik veel succes. (als er een smily was geweest met duim omhoog had ik hem er nu gezet)

Waarom kom je op een fora. Mijn reden om hier te zijn is dat ik minder kennis heb van fietsen en al helemaal van langere tochten. Er staat hier en op de site een schat aan informatie waar ik al heel veel aan heb gehad en nog heb en nog steeds op zoek en lees. Het leuke is dan dat je allerlei meningen leest die voor en nadelen van bepaalde zaken vinden. Een voorbeeld voor mij is de riem ipv ketting. Maar omdat ik de voor en tegenstanders niet ken, moet ik toch mijn eigen mening vormen. En het wordt pas leuk als je een voorstander (Eric Schuijt)en een tegenstander (Martin Gerritsen) ontmoet. Ze zeggen beide een hoop zinnige dingen, waar ik ze zeer om respecteer, maar ik moet uiteindelijk toch zelf bepalen (wie van deze heren het minst eigenwijs is, grapje!!) of er op mijn volgende fiets een riem komt of niet.

En ik zoek zelf wel de informatie uit waar ik behoefte aan heb. Een leuk topic is één lens, maar het schijnt toch te ontaarden in een DPZ- achtige discussie. Jammer want met heel veel fotografie ervaring en een aardig aantal camera’s had ik wel een duit in het zakje willen doen, maar ik heb niet zoveel zin meer in een welles-nietes discussie. Een voorbeeld van een camera en een eigen gemaakte foto van een fietsvakantie zegt toch meer dan een discussie over statistieken.

Maar ik blijf lekker lezen en informatie halen daar waar nodig. En van volgende grote tocht zal ik vast wel wat foto’s, een verslagje en tips afgeven hier. Mensen ontmoeten is dan een vervolg en mijn eerste kennismaking met leden was dan ook bijzonder leuk op de fietsreperatiecursus in KielWindeweer.

Wat mij betreft moet je discussies over sfeer sluiten en zelf een goede sfeer maken. En dat doe je zelf. Wie weet kruisen onze fietspaden elkaar nog wel eens. O ja een nickname gebruik je op veel fora, en ik ben hier ook zo begonnen, maar je mag me aanspreken met mijn eigen naam.
Een hartelijke fietsgroet
Wim Hamer
PierreS schreef:Fiets zelf twee a drie weekenden per maand. Vrijdagavond heen en zondagmiddag weer lekker thuis. Als ik dan op een Staatsbosbeheerkamping vertoef en 's avonds bij het kampvuur zit met andere gasten, in het gesprek vertel dat ik lid ben van de WF, krijg ik merendeel negatieve verhalen te horen. Zelfs vorig weekend nog. Dit echtpaar is nu passief lid van de WF en gaan niet meer fietsen met de WF, daar zij gewone fietsen hadden en door diverse WF'rs met 'echte' fietsen niet serieus genomen werden. Sterker nog; vraag de 'nieuwelingen' van afgelopen weekend -tijdens een prachtige fietstocht- maar eens naar hun eerlijke(!) mening. Deze meningen zijn heel veelzeggend.
Het probleem dat je schetst -- als het al een probleem is -- heeft eerder met uiteenlopende verwachtingen te maken. Een zekere gelijkgestemdheid is noodzakelijk, en met een gewone fiets begeef je je wel erg ver van de grootste gemene wereldfietsdeler.
Het probleem dat je schetst -- als het al een probleem is -- heeft eerder met uiteenlopende verwachtingen te maken. Een zekere gelijkgestemdheid is noodzakelijk, en met een gewone fiets begeef je je wel erg ver van de grootste gemene wereldfietsdeler.
Ziehier het probleem! In mijn ogen is iedereen die op de fietsvakantie gaat (of plannen daartoe heeft) welkom op het forum of bij de georganiseerde fietstochtjes. Op welke fiets je dat wil doen is totaal onbelangrijk. Een van de eerste dingen die je moet weten is dat je op elke fiets een fietsvakantie kunt houden. Hoe je het verder invult moet ieder voor zich weten. Het is een fietsvakantieforum en geen wereldfietsforum, wat dat ook inhoudt. Je mag jezelf tot de elite groep van "wereldfietsers" rekenen die alleen op speciale "wereldfietsen" mogen rijden, maar val de rest daarmee alsjeblieft niet lastig. En een grootste gemene wereldfietsdeler bestaat niet. Iedereen is anders en doet het op zijn eigen manier.
Robbert10 schreef:Het is een fietsvakantieforum en geen wereldfietsforum, wat dat ook inhoudt.
Oeps, hier komt een discussie van die een apart topic rechtvaardigt. :D

Maar los daarvan ben ik het eens met de mensen die stellen dat niet het soort fiets, maar het fietsen zelf belangrijk is. Er wordt inderdaad teveel nadruk gelegd op het hebben van een bepaald soort fiets. Als je het goed beschouwd tref je eigenlijk alleen in Nederland `wereldfietsers´ aan, daar de typische trekkingfiets (of hoe je dat ding ook wilt noemen) een Nederlands fenomeen is. Al die buitenlanders die op een andere fiets hun ding doen tellen dus niet mee. :twisted:

Ik heb nog steeds eindeloze bewondering voor een drietal meiden van een jaar of 16 die ik een jaar of 3 geleden aan het einde van de middag kon helpen met het plakken van een band.
3 opoefietsen, bagage in vuilniszakken. Stromende regen. Op weg van Almelo naar Bussum.
Om 5 uur reden ze hier weg. Welgemoed op weg naar Bussum.
Daar gaat het om.

Peter
Toevallig had ik mijn nickname al veranderd om de redenen dat dit topic werd geopend.
Mochten de flauwe opmerkingen weer komen waarom ik toch reageer, niet doen.
Ik hoop dat het hier ooit eens beter wordt en daarom lees ik af en toe mee.
Verder heb ik ook mijn lidmaatschap opgezegd van de WF want dat is onlosmakelijk verbonden van dit forum. ook al wordt er anders beweerd.

In het begin heb ik nog geprobeerd om de mensen die mij niet aanstonden op een negeer lijst te zetten. maar ja, je krijgt toch mails. Ik was het kwijt wat ik hier deed en het respect waarmee sommige mensen met elkaar omgingen was ver te zoeken. Ook heb ik het idee dat een aantal van de notoire onrust stokers geen idee hebben waar ze over praten. Ik heb tenenkrommende adviezen voorbij zien komen. Van een aantal twijfel ik zelfs of ze ooit wel op de fiets met vakantie gaan. En dat is jammer omdat, het de mensen die wel weten waar ze het over hebben namelijk ondersneeuwen of dat ze wegblijven omdat ze het discussiëren moe zijn.

Over Marten wil ik 1 ding zeggen: Een grote bek schept verplichtingen. Hij is 1 van de weinige mensen die dat dus waar kan maken. hij weet namelijk waar hij het over heeft. En dat sommige wat aangevallen voelen jammer dan. Want de adviezen om een paar euro soms uit te sparen op een dure fiets. Of achterhaalde ideeën voor een fiets die niet van het asfalt komt in west Europa, tja het verzand dan al gauw in discussiëren om het discussiëren.

Verder sta ik helemaal achter het verhaal van Christoforus. Die ik overigens onlangs heb opgezocht in Apeldoorn om even zijn hand te schudden. Zo doe ik dat met mensen die mij online aanstaan.

Overigens heb ik(ik was met die twee ligfietsers) PierreS ook eens per ongeluk ontmoet op een SBB camping, prima gast met prima fiets!

Ik heb ook diverse mensen doorgestuurd naar dit forum die gillend terug kwamen. Stelletje fundamentalisten was 1 van de laatste terugkoppeling. Ik doe het dus niet meer.

Gewoon lekker fietsen want dat doe ik tegenwoordig en dat online gedoe, boeiend althans steeds minder. Wel jammer dat ik die kennis van leuke plekjes, routes niet meer kan delen, dat dan weer wel.

ps dat linkjes niet in een nieuw scherm openen begon mij ook heel erg de keel uit te hangen. Weer zo'n typisch nerd dingetje! stel je eens voor dat facebook dat ook zou doen? hoe groot zou facebook geworden zijn.
Dat laatste heeft geen bal met het onderwerp te maken maar daar ben ik het toevallig helemaal mee eens, hahaha! Ik vergis me namelijk vaak: klik ik een linkje aan, ben ik klaar met dat linkje, klik het venster weg en hóp, weg forum!

Ok, nu weer on-topic, mods goed bezig, iedereen elkaar in zijn of haar waarde laten, lekker blijven fietsen, tussen de regels door lezen met een zoutvaatje ernaast dat je niet op elke slak moet gebruiken maar waarmee je af en toe wel de beweringen moet nemen etc etc bla bla :P !
Laten we stoppen hiermee.

Laten we het hebben over dromen, het plannen van onze dromen en de verwezenlijking daarvan.

zie bijvoorbeeld: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =4&t=21141
I second that! Wie volgt?
Robbert10 schreef:Ziehier het probleem! In mijn ogen is iedereen die op de fietsvakantie gaat (of plannen daartoe heeft) welkom op het forum of bij de georganiseerde fietstochtjes. Op welke fiets je dat wil doen is totaal onbelangrijk. Een van de eerste dingen die je moet weten is dat je op elke fiets een fietsvakantie kunt houden. Hoe je het verder invult moet ieder voor zich weten. Het is een fietsvakantieforum en geen wereldfietsforum, wat dat ook inhoudt. Je mag jezelf tot de elite groep van "wereldfietsers" rekenen die alleen op speciale "wereldfietsen" mogen rijden, maar val de rest daarmee alsjeblieft niet lastig. En een grootste gemene wereldfietsdeler bestaat niet. Iedereen is anders en doet het op zijn eigen manier.
Uiteraard is iedereen welkom, maar niet iedereen zal vinden wat hij zoekt bij de Wereldfietser. Dat is het enige wat ik wilde zeggen, en dat ik me tot een elitegroep zou rekenen of daar anderen mee zou willen lastigvallen, is echt nonsens. Ik stel verder vast dat ik op foto's van wereldfietserweekends nooit opoefietsen zie, maar wel een grote verscheidenheid aan reisfietsen. Dat is overduidelijk een grootste gemene deler.
Robbert10 schreef:Als mede-ondernemer heb ik me altijd al afgevraagd waar Marten de tijd .... niet altijd vriendelijke uitspraken ... zullen ook zijn weerslag hebben op zijn onderneming.
Toch is de levertijd van zijn fietsen tot een niveau gestegen dat het nog nooit gehad heeft. Kortom: hij heeft het druk met fietsen maken voor mensen die zijn niet altijd vriendelijke maar wel duidelijke uitspraken wel konden waarderen. Voor dat soort mensen bouwt hij ook het liefste fietsen, schat ik, hem sinds 1996 kennende.
Leon
SjirkM schreef:Laten we stoppen hiermee.

Laten we het hebben over dromen, het plannen van onze dromen en de verwezenlijking daarvan.

zie bijvoorbeeld: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =4&t=21141
Ik ben helemaal voor! En dan heb ik het uiteraard over bovenstaand voorstel van Sjirk.
Ik zal toch ook maar even reageren.

Ik ben bewust geen lid van de WF maar wel lid van het forum. Ik beschouw mezelf niet als een typische wereldfietser; ik ben meer wielrenner. In de meeste wereldfietser activiteiten die in Nederland worden georganiseerd heb ik domweg geen interesse. Maar ik vind het wel handig om wat wereldfietser verhalen te lezen en er iets van op te steken. Soms kan ik ook iets bijdragen vanuit een meer sportieve gedachte cq achtergrond.

En ik vind niet dat er iets mis is met de sfeer. Ik weet ook niet wie hier nu de zogenaamde azijnpissers zijn. Misschien wordt ik door anderen zelf wel gezien als een van azijnpissesr. Als dat zo is, dan mijn excuses. Dat is nooit mijn bedoeling geweest.

met vriendelijk groet
bergbeklimmer
bergbeklimmer schreef:Ik zal toch ook maar even reageren.

Ik ben bewust geen lid van de WF maar wel lid van het forum. Ik beschouw mezelf niet als een typische wereldfietser; ik ben meer wielrenner. In de meeste wereldfietser activiteiten die in Nederland worden georganiseerd heb ik domweg geen interesse. Maar ik vind het wel handig om wat wereldfietser verhalen te lezen en er iets van op te steken. Soms kan ik ook iets bijdragen vanuit een meer sportieve gedachte cq achtergrond.

En ik vind niet dat er iets mis is met de sfeer. Ik weet ook niet wie hier nu de zogenaamde azijnpissers zijn. Misschien wordt ik door anderen zelf wel gezien als een van azijnpissesr. Als dat zo is, dan mijn excuses. Dat is nooit mijn bedoeling geweest.

met vriendelijk groet
bergbeklimmer

Ik denk dat 80 % van de forumbezoekers geen typische wereldfietsers zijn maar hooguit vakantie fietser.
Dat belet je niet om gewoon lid te worden :wink:
Er zijn de laatste paar jaar enige wereldfietsers overleden cq vermist tijdens een tocht of recent Lars de Wit bij wie een been geamputeerd is.
Of wat minder erg; mensen moeten om medische redenen stoppen met fietsen, hun geliefde fiets wordt gestolen etc
De reacties zijn dan vaak talrijk en hartverwarmend. Dat is ook een "zachte" kant van het forum naast verhitte discussies, vliegen afvangen etc die ik waardevol vind en we ook moeten koesteren.

Ben
ben huve schreef:Er zijn de laatste paar jaar enige wereldfietsers overleden cq vermist tijdens een tocht of recent Lars de Wit bij wie een been geamputeerd is.
Of wat minder erg; mensen moeten om medische redenen stoppen met fietsen, hun geliefde fiets wordt gestolen etc
De reacties zijn dan vaak talrijk en hartverwarmend. Dat is ook een "zachte" kant van het forum naast verhitte discussies, vliegen afvangen etc die ik waardevol vind en we ook moeten koesteren.

Ben
:D :D :D