Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De sfeer en moderatie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De sfeer en moderatie

Modereren is inderdaad een lastige en vaak ondankbare taak. I've been there. Toch vind ik het verwonderlijk dat dit forum bij tijd en wijle een bijzondere sfeer krijgt die ik in andere fora niet of nauwelijks aantref. Maar je hebt als moderator niet overal controle op en je wil geen politieagentje spelen. Het moet natuurlijk wel een leuke hobby blijven.

Kan je hier een verwijzing naar jouw artikel plaatsen, Hans? Veel mensen zoeken niet zo snel in een overvol forum.
HansvanderVeeke schreef:Als moderator wil ik ook wel even een duit in het zakje doen. Als we het dan over azijnpissers hebben, dan zijn er hier ook genoeg die dat over de moderators doen. Ikzelf heb eigenlijk steeds minder zin om hier nog tijd in te stoppen. Hoe we het ook doen, het is nooit goed. De hele tijd wordt het voorbeeld van Marten aangehaald. Terwijl al meerdere malen uitgelegd is wat de achtergrond ervan is. Ook ik respecteer Marten zeer en zijn kennis nog meer maar voor iedereen gelden hier dezelfde regels.
Daarnaast wordt er gereageerd als we ingrijpen. Dan wordt er moord en brand en vrijheid van meningsuiting geschreeuwd. En als we niet ingrijpen, dan is het ook weer niet goed. Je wilt niet weten hoeveel klachten er over anderen binnen komen. Terwijl diezelfde mensen zich ook niet aan de regels houden.

Ik heb al eerder verwezen naar het stukje wat ik eind vorig jaar geplaatst hebben. Als we allemaal zo met het forum omgaan, dan komt het goed. Maar veel mensen lezen het niet en als ze het lezen, acteren ze er niet naar.
Als iedereen een beetje meer begrip en respect voor elkaar heeft en niet zulke lange tenen dan scheelt het een hoop discussie.

Hans -nu even als moderator-

Hans,

Ik wil je graag een riem onder je hart steken. Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat het volgens de medische wetenschap onmogelijk is om azijn te pissen. Wees dus niet bang voor de urine van deze lieden. Ik zoek zelf vaak het randje op, maar besef mij terdege dat wie kaatst, moet ook de bal moet verwachten. Een wereld kan niet zonder humor. Humor mag volgens mij best scherp zijn, maar helaas komt humor vaak totaal anders aan dan de boodschapper het heeft bedoeld. Over communicatie zijn tal van wetenschappelijke onderzoeken gedaan.
Humor bij de Wereldfietser gaat het toch het beste tijdens een fietstocht, een portie appeltaart op een terras, tijdens het koken of in de kring rond het kampvuur. Niet-leden weten niet wat zij missen.
Zonder direct oogcontact lijkt het echter wat lastiger te gaan. Wie door alle communicatie op betrekkingsniveau op ons forum kan doorkijken, moet constateren dat er een schat aan waardevolle informatie de revue passeert: zelfs in de rubriek "kletspraat" . Kletspraat, wie bedenkt zoiets? Kan allemaal bij de Wereldfietser. Overigens is het forum geen doel, maar een middel.
Bert! Dat heb je nou eens fantastisch gezegd!
Zo is het maar net!
Christophorus schreef:Modereren is inderdaad een lastige en vaak ondankbare taak. I've been there.
Me too.
Toch heeft me dat er niet van weerhouden om op de oproep van het team van het wereldfietserforum te reageren. Ik ben kersvers moderator.
Christophorus schreef:Toch vind ik het verwonderlijk dat dit forum bij tijd en wijle een bijzondere sfeer krijgt die ik in andere fora niet of nauwelijks aantref.
Ik merk inderdaad een verschil met andere fora. Die 'sfeer' ontstaat vooral in topics waar een discussie gevoerd wordt over techniek en aanverwante zaken. De neiging is hier om in zo'n discussie allerlei zijpaden te betreden of op een detail te blijven hangen.
Ik zou als moderator graag deze discussies in goede banen willen leiden, maar inderdaad: het is een wankel evenwicht tussen 'vrijheid van meningsuiting' en 'de sfeer goed houden'.
Christophorus schreef:Kan je hier een verwijzing naar jouw artikel plaatsen
Ik denk dat het hierom gaat.
HansvanderVeeke schreef: De hele tijd wordt het voorbeeld van Marten aangehaald. Terwijl al meerdere malen uitgelegd is wat de achtergrond ervan is.
nee hoor dat is nog niet duidelijk. Wel over de laatste druppel, niet over de druppels die al in de emmer zaten. Met andere woorden, we weten niet of Marten in de loop der jaren vaak ten onrechte is aangepakt, of dat dit wel meeviel.
Het is mogelijk dat de schrijfstijl en humor van Marten vaak verkeerd begrepen is door de moderator(s) en dat daardoor vaak is ingegrepen bij Marten. Of niet. Omdat de meesten hierover weinig weten (en ook niet komen te weten) is er nog onduidelijkheid.
HansvanderVeeke schreef: Daarnaast wordt er gereageerd als we ingrijpen. Dan wordt er moord en brand en vrijheid van meningsuiting geschreeuwd.
Dit wordt er op de kleuterschool al structureel ingestampt in nederland....
HansvanderVeeke schreef: Als iedereen een beetje meer begrip en respect voor elkaar heeft en niet zulke lange tenen
....en dit niet altijd.
Hm, alweer een topic over de sfeer hier. Net als velen hier, heb ik door de jaren heen al aardig wat hobbies en daarmee forums versleten. Maar ik denk dat ik nog nooit een forum heb gezien waar zo vaak over de toon, de stemming, de sfeer, de omgangsnormen wordt gepraat als hier. Regelmatig zie ik dat als persoon A iets onaangenaams zegt tegen B, waarna A en B het weer bijleggen, persoon C, D, en E ook nog even moeten zeggen dat ze het niet vinden kunnen. Velen zijn bijzonder begaan met de sfeer, en maken het met hun goede bedoelingen volgens mij alleen maar minder gezellig omdat je vervolgens struikelt over de klachten dat het niet gezellig is.
Het verbaast me dan ook niets dat Hans het moderatorschap hier als ondankbare taak ziet.
HansvanderVeeke schreef:Daarnaast wordt er gereageerd als we ingrijpen. Dan wordt er moord en brand en vrijheid van meningsuiting geschreeuwd. En als we niet ingrijpen, dan is het ook weer niet goed. Je wilt niet weten hoeveel klachten er over anderen binnen komen. Terwijl diezelfde mensen zich ook niet aan de regels houden.
Misschien is het iets van de afgelopen weken, en zal het wel weer afnemen, maar ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden: is het vingertje-wijzen een vorm van actief burgerschap, of van, tja, azijn pissen? En hoe zien de moderatoren dat? Hebben die graag dat je ter plekke ingrijpt, de politie belt, of doet alsof je neus bloedt?

Tot zo ver m'n meta-gezeur over zeuren over ongezelligheid ;)
...heb dit draadje net gelezen! :-//

Mijn bijdrage zal ik morgen eerst eens teruglezen alvorens ik deze plaats.
Sta geheel achter (naast) de bijdragen van o.a. Christophorus...
Link naar mijn verzoek is al door Elstar geplaatst. Die tekst sta ik nog steeds achter. En ik ben blij met de hulp van Elstar. Het is fijn om een extra moderator en een extra inzicht te hebben.

Om de knuppel maar verder in het hok te gooien:

Wat me opvalt is dat veel mensen hier niet onder hun eigen naar bekend zijn. Anoniem is het wat gemakkelijker 'azijnpissen' (alhoewel ik uit betrouwbare bron heb begrepen dat dit medisch niet kan). Je bent immers niet herkenbaar en tijdens een activiteit kun je vrolijk naast iemand fietsen die je net heeft zitten afzeiken. Maar misschien moet er een beleid ingevoerd worden dat je echte naam bekend moet zijn?

Een groot deel van de reaguurders hier is geen lid van de Wereldfietser maar bepalen wel de sfeer hier. Dit kunnen mensen zijn die veel positieve bijdragen leveren maar ook mensen die de boel opstoken. Misschien moet er een duidelijkere scheiding komen in subforums voor leden en voor niet leden? Dit kan winst of verlies opleveren.
Uit de reactie sbegrijp ik dat veel mensen ook op andere fora zitten. Heeft iemand hier ervaring me hoe het daar geregeld is?
Wat een kinderlijk gezeur zeg; een dominant lid met veel technische kennis besluit niet meer te komen (wat zijn eigen keus is) en het halve forum is als een kippenhok van slag. Bekijk het eens van de andere kant, nu kunnen tenminste andere mensen met technische kennis veel meer inbrengen, dubbele winst dus lijkt mij want een forum moet niet zo sterk rond de inbreng van slechts één persoon draaien 8)

... en de meeste moderators doen het hier best wel redelijk volgens mij, ook al ben ik het er niet altijd mee eens :wink:
Michael,
Je reactie draagt niet echt bij aan de discussie. 8)
...ondanks je net toegevoegde regeltje onderaan. :wink:
Robertjan schreef:Michael,
Je reactie draagt niet echt bij aan de discussie. 8)
...ondanks je net toegevoegde regeltje onderaan. :wink:
Michael heeft wel een punt. Ik volg dit forum vooral als lezer vrij frequent. De verafgoding van Marten hier vind ik wat overdreven. Er zijn genoeg andere mensen met veel kennis. Bovendien komt elke keer het vertrek van Marten weer ter sprake als het over sfeer gaat. Van iemand die kritisch is naar anderen mag je toch verwachten dat hij zelf ook wat kan hebben lijkt me..

Dirk
javb2812 schreef:
HansvanderVeeke schreef: De hele tijd wordt het voorbeeld van Marten aangehaald. Terwijl al meerdere malen uitgelegd is wat de achtergrond ervan is.
nee hoor dat is nog niet duidelijk. Wel over de laatste druppel, niet over de druppels die al in de emmer zaten.
De andere druppels waren - zo goed als ik me herinner, citaat van Marten, misschien was het via iemand anders - 'dat er steeds meer onzin op dit forum komt wordt en dat je daar niks meer van kunt zeggen'. Gelukkig heeft Marten een website waar we naar kunnen verwijzen en zijn {reclame :D } alle technische artikelen op de wiki dit jaar nog door hem gespeld.

Ik weet best dat ik geen heilig boontje ben. Bert slaat de spijker op zijn kop: waar gehakt wordt vallen spaanders. Ik maak zelf ook wel eens een fout, maar wil er best op terugkomen als iemand me redelijk kan overtuigen van het waarom.

Ik erger me aan mensen die niet op zo'n manier een discussie kunnen voeren dat je uiteindelijk nader tot elkaar komt en kennelijk niet tot doel hebben om elkaar te helpen, maar ondertussen wel verwarring zaaien bij nieuwkomers.

Leon
HansvanderVeeke schreef:Link naar mijn verzoek is al door Elstar geplaatst. Die tekst sta ik nog steeds achter. En ik ben blij met de hulp van Elstar. Het is fijn om een extra moderator en een extra inzicht te hebben.

Om de knuppel maar verder in het hok te gooien:

Wat me opvalt is dat veel mensen hier niet onder hun eigen naar bekend zijn. Anoniem is het wat gemakkelijker 'azijnpissen' (alhoewel ik uit betrouwbare bron heb begrepen dat dit medisch niet kan). Je bent immers niet herkenbaar en tijdens een activiteit kun je vrolijk naast iemand fietsen die je net heeft zitten afzeiken. Maar misschien moet er een beleid ingevoerd worden dat je echte naam bekend moet zijn?

Een groot deel van de reaguurders hier is geen lid van de Wereldfietser maar bepalen wel de sfeer hier. Dit kunnen mensen zijn die veel positieve bijdragen leveren maar ook mensen die de boel opstoken. Misschien moet er een duidelijkere scheiding komen in subforums voor leden en voor niet leden? Dit kan winst of verlies opleveren.
Uit de reactie sbegrijp ik dat veel mensen ook op andere fora zitten. Heeft iemand hier ervaring me hoe het daar geregeld is?
Bij een fietsreis met bepakking komt veel kijken. De keuze is groot. Soms ziet men door de bomen het bos niet. Waar moet ik voor kiezen? Waar moet ik aan denken? Juist over die keuzes zijn de meningen totaal verdeeld. Meningen worden op diverse wijze naar voren gebracht. Dat geeft de nodige discussie met ook spanningvelden. Daarbij zijn Wereldfietsers vaak buitenbeentjes die zich niets laten opleggen. Vergelijking met andere fora lijkt dus moeilijk. Er is een soort Duits zusterforum, maar dat wordt zwaar gemodereerd en er worden ontzettend veel berichten afgedonderd. Als iemand daar een opmerking over maakt, dan is de reactie: "Wij zijn de eigenaar van dit forum en wij bepalen de regels. Als je niet mee eens bent, wat let je om een eigen forum te beginnen?" Willen we dat?
HansvanderVeeke schreef:Maar misschien moet er een beleid ingevoerd worden dat je echte naam bekend moet zijn?
Daar ben ik een groot voorstander van (als dat tenminste wat bijdraagt aan de discussie) !! :wink:
bert sitters schreef: Er is een soort Duits zusterforum, maar dat wordt zwaar gemodereerd en er worden ontzettend veel berichten afgedonderd. Als iemand daar een opmerking over maakt, dan is de reactie: "Wij zijn de eigenaar van dit forum en wij bepalen de regels. Als je niet mee eens bent, wat let je om een eigen forum te beginnen?" Willen we dat?
Wat mij betreft niet.
Wel vind ik het goed dat er duidelijke forumregels opgesteld worden en dat aan de hand daarvan gemodereerd wordt. Dat is een stap die we nu proberen te zetten met de komts van Elstar (Erik).
Ik ben ook actief op een forum waar je elkaar "bedankjes" kunt geven als dank voor de positieve bijdrage of antwoord. Positief (gedrag) belonen, facebook is er groot mee geworden. Like! Misschien heeft phpBB die mogelijkheid ook.
Lennart-Tampico schreef: Daarnaast lijken er nogal fan-boy achtige fans van bepaalde merken/ materialen aanwezig te zijn die erg ver gaan in het verdedigen van hun type. Al snel verloopt dit dan als het eerder door mij genoemde gedrag.
Dat valt toch wel mee. :lol: :lol: :lol:
...heb toch behoefte om ook mijn mening te geven!

Zelf ben ik een 'nietwetende' fietser die sinds juni vorig jaar aan het fietsen is.
Daar ik een LAW'r was, dertig jaar niet gefietst heb en wou gaan fietsen, heb ik toen ter tijd e.e.a. gelezen alsook gevraagd op dit forum. De Q&A's waren zoals ze waren. 

Blijf het heel erg jammer(!) vinden dat ik geheel achter het verhaal van o.a. Christophorus sta. Ook mijn ervaring, hetgeen ik met een regelmaat lees, ervaar ik met een regelmaat als niet prettig. 
Het lijkt wel -wetend dat het subjectief is- of er enkele (laat ik het maar personen noemen) personen zijn die om een, voor mij onbegrijpelijke reden, bewust de boel aan het verstieren zijn op diverse Q&A's. Weet dat dit een grote reden is dat er steeds minder gekeken / gelezen / gereageerd wordt op dit forum. 

Fiets zelf twee a drie weekenden per maand. Vrijdagavond heen en zondagmiddag weer lekker thuis. Als ik dan op een Staatsbosbeheerkamping vertoef en 's avonds bij het kampvuur zit met andere gasten, in het gesprek vertel dat ik lid ben van de WF, krijg ik merendeel negatieve verhalen te horen. Zelfs vorig weekend nog. Dit echtpaar is nu passief lid van de WF en gaan niet meer fietsen met de WF, daar zij gewone fietsen hadden en door diverse WF'rs met 'echte' fietsen niet serieus genomen werden. Sterker nog; vraag de 'nieuwelingen' van afgelopen weekend -tijdens een prachtige fietstocht- maar eens naar hun eerlijke(!) mening. Deze meningen zijn heel veelzeggend.

Zelf vind ik ook -wetend dat het commentaar op gaat leveren- dat er weinig empathie is van enkele WF'rs die zich, om wat van reden dan ook, heel wat voelen. Weet dan ook dat dit bij heel veel fietsers afstotend en agressief en arrogant overkomt. Zijn overigens ook de termen van afgelopen weekend, ondanks een geweldige fietsroute. 

Vind het jammer dat er enkele gigantische vaklieden met idem veel vakkennis nu, om -voor mij- zeer begrijpelijke redenen, even niet meer thuis zijn. Spreek zonder meer de hoop en wens uit dat ze dadelijk weer terug zijn. 

Zelf heb en krijg ik -ondanks dat ook ik volgens enkele WF'rs een 'bagger' fiets heb- steeds meer plezier in het fietsen in combi met het kamperen op een camping van Staatsbosbeheer. Heb er echt plezier in. Deels vind ik het jammer als ook af en toe fijn, dat enkele WF'rs nu vragen of ze mee mogen fietsen daar ze niet meer in de club mee willen fietsen om voorgenoemde redenen. 

Het 'gedonder' heeft mijns inziens niets met het forum te maken. De regels zijn duidelijk. Het zijn -wederom- enkele personen die e.e.a. bewust of vanuit 'onwetendheid', verzieken.

Denk dat een ieder zich maar eens moet gaan afvragen wat zijn/haar bijdrage is op o.a. dit forum en tijdens de fietstochten. Wees eens echt en eerlijk.
Uiteraard slaat dit niet op de mensen die een constructieve houding hebben. Zal maar zeggen: Wie de schoen past...

https://db.tt/ZmRKWfkv
Marjan schreef:
Christophorus schreef:Blijkbaar was er bij Marten een grens bereikt. Hij vertrekt heus niet zomaar op basis van één verkeerd gevallen opmerking.
.
Dat kan ik mij ook niet voorstellen maar 1e z n van TS suggereert dat Marten niet meer komt na opmerking van een moderator.
Voor zover ik er zicht op heb, was die opmerking in ieder geval de druppel, en daarna is hij hier niet meer gezien. Ik heb geen zicht op zijn beweegredenen en hoe hij eerdere opmerkingen / discussies heeft opgevat.
Als mede-ondernemer heb ik me altijd al afgevraagd waar Marten de tijd vandaan haalde om zo veel te reageren op dit forum. Nog belangrijker: zijn niet altijd vriendelijke uitspraken zullen ook zijn weerslag hebben op zijn onderneming. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je graag je spullen haalt bij iemand waarbij je een niet zo goed gevoel hebt (al of niet terecht). Ik koop nu af en toe wel eens wat bij hem maar dat heeft wel een tijd geduurd. Misschien heeft hij zich gerealiseerd dat door actief te zijn op dit forum, dit schadelijk kan zijn voor zijn bedrijf. Sommige posters hier zijn werkzaam in een fietsenzaak en melden dit ook. Ik weet zeker dat hun bazen meelezen om ervoor te zorgen dat het niet schadelijk voor hun bedrijf wordt. Vooral als je je negatief uitlaat over andere merken fietsen die je zelf niet verkoopt. De scheidslijn is heel dun tussen sympathie en antipathie. Vertrouwen komt te voet. Dit is eigenlijk een prachtig forum waar je heel veel nuttige informatie kunt vinden. Alleen in de rubriek Techniek en Onderdelen gaat het soms mis. Maar die kun je ook gewoon negeren.