Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Net buiten de garantie: Busch & Müller koplamp - Forum Wereldfietser

Net buiten de garantie: Busch & Müller koplamp

Heeft er iemand ervaring met de "soepelheid" van Busch & Müller?

Mijn LUMOTEC IQ Cyo senso plus koplamp heeft het na 2 jaar en iets minder dan een maand (dus net na de 2 jaar garantie begeven. Na het inschakelen van de verlichting brandde de koplamp alleen nog op standlicht en de achterlamp niet meer totdat de condensator leeg was...

Het is niet de dynamo en ook geen draadbreuk. Tig keer de aan/automatisch/aan schakelaar zonder positief resultaat heen en weer bewogen. Zonder aangesloten achterlicht werkt de koplamp ook niet. Op de achterlichtaansluiting van de koplamp is nog wel een geringe spanning (1 a 1,5V) te meten bij een slinger aan het voorwiel maar daar wil de achterlamp in ieder geval niet meer op branden.

De winkel wil de koplamp wel opsturen naar de fabrikant in de hoop dat ze er soepel mee omgaan. Maar ze willen/kunnen niet vooraf informeren of er een kans is dat het gehonoreerd wordt of niet. Ik heb met B&M via de website contact opgenomen (zal na het weekend hopelijk een reactie krijgen) om te kijken of ik er wel wat wijzer van wordt omdat ik er weinig in zie om voor nop de lamp op te sturen als het bij voorbaat toch al nee is.

Dus iemand iets dergelijks eerder bij B&M meegemaakt met positief of negatief resultaat? Afgezien van dat je mag verwachten dat een dergelijke lamp meer dan 12000 km waarvan ruwweg de helft met ingeschakelde verlichting meegaat (tenminste dat is mijn verwachting maar misschien verwacht ik wel te veel).
Ik denk niet dat je teveel verwacht van de lamp.
Ik schat dat mijn IQ Fly nu 40.000km op mijn fiets staat waarvan grofweg 10.000-15.000km aan. De lamp doet het nog steeds goed. Enkel is het drie-standenscharnier van de kop stuk omdat mijn remkabels zich door de wrijving te diep in de lamp hebben geboord ter hoogte van dit scharnier. Rest is prima OK.

Ik hoop voor jou dat Busch&Muller soepel is.
Keep us updated!
Dag Martin,

Ik heb enkele maanden geleden ook via mail contact gehad met B&M over een kapotte IQ Fly. Ze reageerden bij mij snel en soepel. Ik moest de kapotte lamp opsturen en kreeg, ook al vonden ze dat de schade hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld was, een nieuwe.
Prima service!

Berend
Mijn B&M E-werk is ver buiten de garantieperiode defect gegaan. B&M heeft de E-werk binnen één week, gratis, gerepareerd en geretourneerd.
Martin_123 schreef:De winkel wil de koplamp wel opsturen naar de fabrikant in de hoop dat ze er soepel mee omgaan. Maar ze willen/kunnen niet vooraf informeren of er een kans is dat het gehonoreerd wordt of niet.
Even voor de goede orde: jouw garantieclaim ligt bij de winkel, niet de fabrikant. De winkelier heeft jou het product verkocht, en is aansprakelijk. Hij kan dan zelf weer bij zijn toeleverancier terecht voor een garantie-aanspraak (ketenverantwoordelijkheid), maar daar heb jij verder niets mee te maken.

Winkeliers proberen zich nogal eens achter de voorwaarden van fabrikanten te verschuilen, maar dat is niet terecht.
maar deze situatie is anders: de garantieperiode is formeel voorbij. Dan heb je nog te maken met wetgeving en consumentenrecht, als je de 'normale' levensduur van het product weet, kan je rechten doen gelden buiten de garantieperiode. Te denken valt dan aan een afschrijving van 20% per jaar bij een 5-jarige levensduur. Dat zpou betekenen dat de winkelier aanbiedt om 40% te vergoeden (meer dan 2 jaar voorbij) en dat je voor 60% van de nieuwprijs een nieuwe lamp krijgt. Maar dat zal je moeten afdwingen, en als een verkoper niet meegaand is, zit je met een probleem: geen rechtsbijstand of kantonrechter die je voor zo'n bedrag inschakelt...

In dit geval dus inderdaad kijken of de fabrikant niet meer wil doen, gezien de reacties hier wordt het goed opgelost zonder meteen bij de verkoper op je strepen te gaan staan.
Ik heb besloten de koplamp niet naar de verkoper te brengen / opsturen. Er kan niet van te voren aangegeven worden of er kosten aan verbonden zijn of niet. Omdat ik er weinig zin in heb om een paar tientjes te moeten betalen voor een reparatie / onderzoekskosten heb ik er vanaf gezien. Al werd er wel aangegeven dat er waarschijnlijk geen kosten aan verbonden waren. Op mijn strepen gaan staan had ik niet veel trek in. Dus wellicht dat het prima afgehandeld zou worden maar ik ben die weg niet ingegaan.

Op hoe ik het ding weer aan het branden krijg ben ik me nog aan het oriënteren. Er is 1 SMD onderdeel op de PCB zwartgeblakerd maar of die te vervangen is ben ik nog niet uit. Zit onder de goldcap dus die moet er eerst af wil ik kunnen zien of er iets van tekst op de SMD component staat. Wegens omstandigheden ben ik er nog niet aan toe gekomen. Mocht dat niets opleveren, dan wordt het plan 2, zelf wat in elkaar zetten (buck converter) om de lamp weer op volle sterkte te laten branden.