Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mechanische schijf remmen, ervaring? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mechanische schijf remmen, ervaring?

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ben er zeker wat wijzer op geworden.

Ik speelde met deze gedachte vanuit een recente ervaring van fietsen met een kinderkar met peuter daarin. Bij elkaar al snel 30 kg extra gewicht aan de fiets dus, en dat dan over Zuid-Franse heuvels. Het remvermogen van de v-brakes hield niet veel over, vandaar.
Maar helaas is mijn frame niet voorbereid voor schijfremmen (het is geen tandem of 26 '' MTB), een operatie zal daarom niet zo snel gebeuren. Ik meen dat de Santos TM 2.8 daar tot op heden ook geen voorziening voor heeft. Het gewicht argument zal vast meespelen hierbij. Maar het is en blijft een interessante optie wellicht.

ps Zijn er frame leveranciers/bouwers die een 28 inch trekkingfiets met schijfrem én v-brake mogelijkheid (nokken en ogen) maken?
Ben je niet al enorm geholpen met een setje Magura HS33? Daar moet je het remvermogen van schijfremmen toch zeker mee kunnen benaderen..? En goedkoper dan een nieuwe fiets!
Travelmaster schreef:Ben je niet al enorm geholpen met een setje Magura HS33? Daar moet je het remvermogen van schijfremmen toch zeker mee kunnen benaderen..? En goedkoper dan een nieuwe fiets!
Remkracht: mogelijk ja. Maar zoals het topic gestart was: ik ben erg voorstander van mechanisch. Hydraulisch vind ik eigenlijk een beetje eng :| ...ik ben vooral bang dat het niet eenvoudig in het onderhoud is, en zeker niet tijdens een vakantie.
Ik wil graag eenvoudig een kabeltje kunnen vervangen, de rem losgooien als nodig etc etc., ik weet niet of dat zomaar allemal kan met een hydraulische rem.

Goedkoper is het zeker en vast (denk ook aan nieuwe naven etc).
Dat was ook mijn overweging toen ik m'n TM 2.6 aanschafte, een jaartje geleden. Maar uiteindelijk denk ik dat er hééél veel kms worden gemaakt, zónder enige problemen, met Hs33's.
Ik denk dat V-brakes zeker zo betrouwbaar zijn als mechanische schijven. Het type V-brake maakt waarschijnlijk best nog wat uit, en de afstelling ervan. Wellicht zelfs het type kabel dat je gebruikt. Maar om een bestaande fiets weg te doen om op een nieuwe met mechanische schijven te werken is denk ik kapitaalvernietiging. Dan is het proberen van een setje HS33's een betere optie. Is het niks, is er altijd wel een ander die ze van je wil overnemen!
fietsert schreef:
Travelmaster schreef:Ben je niet al enorm geholpen met een setje Magura HS33? Daar moet je het remvermogen van schijfremmen toch zeker mee kunnen benaderen..? En goedkoper dan een nieuwe fiets!
Remkracht: mogelijk ja. Maar zoals het topic gestart was: ik ben erg voorstander van mechanisch. Hydraulisch vind ik eigenlijk een beetje eng :| ...ik ben vooral bang dat het niet eenvoudig in het onderhoud is, en zeker niet tijdens een vakantie.
Ik wil graag eenvoudig een kabeltje kunnen vervangen, de rem losgooien als nodig etc etc., ik weet niet of dat zomaar allemal kan met een hydraulische rem.

Goedkoper is het zeker en vast (denk ook aan nieuwe naven etc).
Voor wat het waard is: wij hebben dertien jaar tandem gereden (ook MTB) met 2x Magura HS-33. We kwamen ook met een volledig bepakte vakantietandem nooit remkracht tekort.

Je 'angst' voor hydrauliek is voorstelbaar maar ik heb meer doormidden getrokken remkabels gezien dan defecte hydraulische leidingen. Ik durf - ook uit eigen ervaring - te stellen dat de HS-33 de meest betrouwbare rem is die er bestaat. Onderhoud is vrijwel nul. Kabels hoef je nooit te vervangen, er moet hooguit héél af en toe wat lucht uit dan wel nieuwe remolie erin. Rem losgooien is een kwestie van het omzetten van één hendeltje, het zilverkleurige exemplaar rechts op de foto:

Afbeelding

Remblokken wisselen is wel het allersimpelste: wiel eruit, oude remblokken eruit trekken, nieuwe blokken erin klikken, wiel terugzetten en klaar. En je bent voor rond de €150 voor een complete set klaar. Dat is natuurlijk wel geld, maar duidelijk goedkoper dan de nieuwe naven en voorvork.
Voor de situatie die jij schetst is het ideale om een achterwiel te hebben met sleeprem: wij hebben dat op onze 2-dehands vittorios. Zwaar geladen kan je afdalen met de sleeprem op het maximum en je v-brakes enkel gebruiken als je een bocht nadert. Google op Arai Drum Brake. Nadeel is wel dat je achteras 145 mm is. Een stalen frame kan daar wel voor worden aangepast, als het een alu exemplaar is, dan kan je het vergeten.

Je zou iets gelijkaardigs kunnen doen met een tweede velgrem op je achterwiel, maar dan wordt je velg snel te heet. Ook een schijfrem laten slepen is geen goed idee vanwege de snelle slijtage. Verder weet heb ik niet echt een idee hoe je jouw probleem zou kunnen oplossen, tenzij er fietskarren bestaan met een ingebouwde rem die reageert op de disseldruk.
Magura HS11/HS33 zou je genoeg remkracht moeten geven. Als je toch wat anders wilt dan hoef je nog geen nieuwe fiets aan te schaffen. Nieuwe voorvork, voorwiel en schijfrem is dan ook een optie.
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... s/07254956
Ik zou liever niet met twee verschillende systemen fietsen. Dat is ook niet handig ivm meenemen reservematerialen.
EnriceV schreef:Voor de situatie die jij schetst is het ideale om een achterwiel te hebben met sleeprem:
Is die nog nieuw te koop dan? Ik dacht dat de produktie al enige tijd geleden was gestopt.

Frank
De positieve geluiden hier over magura hs 33 hebben mij ook wel op ideeen gebracht. Ik zou eens kunnen beginnen met de voorrem, om te proberen. Zou al genoeg extra remkracht geven wellicht. Mijn fijne Santos CroMo vork niet vervangen door een alu voorvork is ook een pre voor mij.
EnriceV schreef:

Voor de situatie die jij schetst is het ideale om een achterwiel te hebben met sleeprem:
Is die nog nieuw te koop dan? Ik dacht dat de produktie al enige tijd geleden was gestopt.
http://www.tandemclub.nl/Tandemnieuws
even een stukje naar beneden skrollen op deze site
kost wel een paar centen
bodhi schreef:http://www.tandemclub.nl/Tandemnieuws
even een stukje naar beneden skrollen op deze site
kost wel een paar centen
Bear in mind, this is a pretty specialized piece of kit so production volume will likely remain somewhat limited, consistent with demand. Anyone who needs a drag brake and who has not been able to secure an Arai may want to contact the folks at Tandems East or Tom Maddock at Maddock Machine sooner rather than later.

Voor dat ding hier is zijn wij al tegen een boom geknald :wink: