AB schreef:Functioneel bekeken willen ze de bovenbuis zo hoog mogelijk op de balhoofdbuis aansluiten, maar je kunt je afvragen of dat nodig is.
Een zo lang mogelijke balhoofdbuis met ver uit elkaar geplaatste boven- en onderbuis is altijd goed voor de stijfheid van een frame.
Neem bijvoorbeeld maar eens een bezemsteel recht voor je in je handen en vraag iemand om een beetje kracht te zetten op een uiteinde.
Als je je handen dicht bij elkaar houd, dan heeft de persoon weinig kracht nodig om de bezemsteel te laten draaien en moet jij met je armen en handen aardig wat kracht uitoefenen. Dan kan je nog zulke sterke armen en handen hebben, de lange hefboom en de geringe kracht van de persoon zullen het makkelijk winnen.
Als je je handen verder uit elkaar plaatst zal je minder moeite hebben om de steel recht te houden en de hulppersoon zal meer kracht op het uiteinde moeten zetten om de steel te laten draaien.
Bij een 29er met een hoge stuurpositie zijn de hefbomen naar het frame vrij lang en dan is het zaak om de onder- en bovenbuis zo dicht mogelijk bij de vorkkroon en het stuur te plaatsen. De handen dus zo ver mogelijk uit elkaar om de hefboomwerking zo klein mogelijk te maken.
Je kan bij een kort balhoofd nog zoveel lomp materiaal toevoegen om de zaak te versterken, uiteindelijk zal de hefboomwerking van wiel, vork en stuurpen het toch winnen. En vergeet daarbij de extra druk op de lagers niet...