Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogteprofielen maken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoogteprofielen maken

urje schreef: Ik snap dat één berg anders is dan 5 heuvels verspreid over de dag, maar met de hoogtemeters moet toch een soort van vergelijk te maken zijn.
Met deze constatering heb je gelijk, maar als je suggestie is dat 1 berg zwaarder is dan 5 heuvels, is dat volgens mij geen algemene conclusie.

Als ik de onderstaande 2 dagen met elkaar vergelijk geldt voor mij een andere regel.

Glandon-Madeleine

en

Lewis

De eerste was een zware dag, maar de dag op Lewis was verschrikkelijk. Niet zozeer de eerste klim (met zo nu en dan 18 %), maar het gedeelte na de afdaling. Het ging continu op en neer. Nu had ik ook nog tegenwind, maar ik had echt het gevoel dat ik niet meer vooruit kwam.

Ik wil er maar mee zeggen dat de een anders reageert op klimwerk dan een ander. Alleen hoogtemeters bij elkaar optellen is naar mijn idee niet zinvol. Je zult zelf moeten ontdekken wat je kan.

En de Zuidhelling van de Galibier kan dan een makkie zijn.

Peter
luddo schreef:GPS data geeft vaak erg veel afwijking. Ridewithgps is redelijk nauwkeurig als je de track upload, maar met name als je stilstaat komen er erg veel hoogtemeters bij.
Dat is een goeie. Heb je toevallig ook een tip hoe/waarmee ik de pauzes er het beste uit kan knippen?
luddo schreef:Als je naar de hand ridewithgps de hoogte laat inschatten (met Replace elevation data) dan gaat het programma de mist in en komen er teveel hoogtemeters bij.
Ha ja, even geprobeerd, en RidewithGPS maakt er zelfs meer dan 3400 van in dit geval.
Peter M schreef:Met deze constatering heb je gelijk, maar als je suggestie is dat 1 berg zwaarder is dan 5 heuvels, is dat volgens mij geen algemene conclusie.
Vandaar het tactisch gekozen 'anders'. ;) Verder heb je waarschijnlijk gelijk dat ik een beetje te fanatiek naar die meters zit te kijken nu...
urje schreef:Dat is een goeie. Heb je toevallig ook een tip hoe/waarmee ik de pauzes er het beste uit kan knippen?
Met Garmin's Mapsource of Basecamp kan je dat het beste doen:
http://www.gpswalking.nl/webpagina.php? ... ack__spoor_
Dank. Ik hoopte dat er een tooltje zou zijn waarmee alle datapunten waartussen de snelheid lager is dan 1km/u of zoiets verwijderd konden worden, maar voor één etappe is handmatig door het landschap heen klikken ook wel te doen inderdaad. (wat een draak van een zin...) Ik heb er vast een paar gemist, maar het gros van de pauzes was er zo uit.

In ieder geval, ter leering ende vermaeck: ik heb nu van m'n vierde etappe vier varianten geupload op RidewithGPS: http://ridewithgps.com/users/209450/activities
Etrex 20 direct: 2694 hoogtemeters
Etrex 20 zonder pauzes: 2642 hoogtemeters
hoogte via GPSVisualizer: 3005 hoogtemeters
hoogte via RidewithGPS: 3574 hoogtemeters

Die pauzes maakten dus (in dit geval) vrij weinig uit. Er vanuit gaande dat de werkelijke hoogtemeters nog wat lager geweest zullen zijn dan die trackdata, doet vooral RidewithGPS aan behoorlijk opblazen van de sportieve prestaties. Als ik in het vervolg ritten plan, zal ik me niet laten afschrikken door dat soort getallen :)