aventurijn schreef:na een hoop lezen en informatie verzamelen op deze site zou ik toch graag tips krijgen over wat nu handig is, qua uitrusting, om te beginnen met fietsen.
Ik heb nagenoeg geen ervaring (alleen 'gewoon' recreatief, korte afstanden fietsen), maar wil gaan proberen steeds langere afstanden te gaan fietsen om uiteindelijk fietsvakanties te gaan doen.
Wat is slim om mee te beginnen qua uitrusting?
Ik heb nu bijvoorbeeld een fietsbroek, shirt en softshell van Crivit (Lidl) hier liggen (lange mouw, lange broek omdat de herfst eraan komt), maar is dit een goede eerste keuze?
En daarnaast; alle tips zijn zeer welkom, ik vind zoveel informatie dat ik een beetje 'de weg kwijt raak'
Alvast dank!
Inlezen en jezelf goed informeren lijkt me het beste..... Zorg dat je een beetje begrip krijgt op de fietsmaterie.
1) De fietshouding (sportief, relaxed, bejaard). Hoe wil je op je fiets zitten en wat voor effect heeft dat op de geometrische maten van een frame. Besef dat bovenbuislengte belangrijker is dan zitbuislengte, probeer uit te vinden en te begrijpen waarom.
2) Bandbreedte. Wat is de maximale bandbreedte die je onder je fiets wilt hebben? Als je zelf zwaar en groot bent en met veel kilograms aan bagage wilt fietsen dan is voldoende bandbreedte een erg prettig voordeel (50mm is wel een belangrijke maat (imho). Als je een frame+vork weet te scoren die 50mm bandbreedte aan kan is dat al een goede indicatie. De keuze van het type band zou ik nog even uitstellen om een forum-veldslag te voorkomen.
3) 26" of 28" wielen. Probeer een visie te ontwikkelen waarom je voor één van beide zou kiezen. Als je lang bent is een twentyniner misschien wel wat voor je.... Als je kort en klein bent, wie weet is dan 26" een geschiktere keus. Bandbreedte en geometrie van frame en vork hebben direct te maken met het frameontwerp.
4) Kwaliteit van de wielen: laat je wielen handmatig spaken door een betrouwbare wielbouwer of zijn standaard fabriekswielen goed genoeg voor je.
5) Aandrijving: singlespeed, derailleur, 1x9sp, 3x10sp, alfine, rohloff, pinion, riem, ketting
6) Afmontage: buitenboordlagers worden hier verketterd, aluminium assen in zorgen voor kleine kogels, wil je grote kogels of zijn kleine kogels goed genoeg. Kan de keuze van bracketas en type naven beinvloeden.
7) Zadel: zorg dat je in ieder geval een voldoende breed zadel hebt. Probeer eerst een leenzadel te regelen alvorens een te kopen.
Kleding: wat beweegt lekker vrij, vindt je aerodynamica belangrijk, wel of geen wielerschoenen, hoe overmatig zweet te voorkomen, kwaliteit van de zeem, etc.
9) Dragers: wil je voor- en achterdragers, Tubus en OMM is de benchmark.
10) Tassen: Engelse tassen, Franse tassen, Duitse tassen of Amerikaanse tassen...., zijtassen, frametassen, stuurtassen, zadeltassen, rugzakken, you name it.
11) etcetera, etcetera, spit het forum, er valt veel te leren en wees vooral niet bang om domme vragen te stellen.