Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beginners tips - Forum Wereldfietser

beginners tips

na een hoop lezen en informatie verzamelen op deze site zou ik toch graag tips krijgen over wat nu handig is, qua uitrusting, om te beginnen met fietsen.
Ik heb nagenoeg geen ervaring (alleen 'gewoon' recreatief, korte afstanden fietsen), maar wil gaan proberen steeds langere afstanden te gaan fietsen om uiteindelijk fietsvakanties te gaan doen.

Wat is slim om mee te beginnen qua uitrusting?

Ik heb nu bijvoorbeeld een fietsbroek, shirt en softshell van Crivit (Lidl) hier liggen (lange mouw, lange broek omdat de herfst eraan komt), maar is dit een goede eerste keuze?

En daarnaast; alle tips zijn zeer welkom, ik vind zoveel informatie dat ik een beetje 'de weg kwijt raak' :)

Alvast dank!
Belangrijkste vind ik een fietsbroek. De rest is luxe:-)

(waarmee ik niet wil zeggen dat luxe verkeerd is)
aventurijn schreef:na een hoop lezen en informatie verzamelen op deze site zou ik toch graag tips krijgen over wat nu handig is, qua uitrusting, om te beginnen met fietsen.
Ik heb nagenoeg geen ervaring (alleen 'gewoon' recreatief, korte afstanden fietsen), maar wil gaan proberen steeds langere afstanden te gaan fietsen om uiteindelijk fietsvakanties te gaan doen.

Wat is slim om mee te beginnen qua uitrusting?

Ik heb nu bijvoorbeeld een fietsbroek, shirt en softshell van Crivit (Lidl) hier liggen (lange mouw, lange broek omdat de herfst eraan komt), maar is dit een goede eerste keuze?

En daarnaast; alle tips zijn zeer welkom, ik vind zoveel informatie dat ik een beetje 'de weg kwijt raak' :)

Alvast dank!
Inlezen en jezelf goed informeren lijkt me het beste..... Zorg dat je een beetje begrip krijgt op de fietsmaterie.

1) De fietshouding (sportief, relaxed, bejaard). Hoe wil je op je fiets zitten en wat voor effect heeft dat op de geometrische maten van een frame. Besef dat bovenbuislengte belangrijker is dan zitbuislengte, probeer uit te vinden en te begrijpen waarom.

2) Bandbreedte. Wat is de maximale bandbreedte die je onder je fiets wilt hebben? Als je zelf zwaar en groot bent en met veel kilograms aan bagage wilt fietsen dan is voldoende bandbreedte een erg prettig voordeel (50mm is wel een belangrijke maat (imho). Als je een frame+vork weet te scoren die 50mm bandbreedte aan kan is dat al een goede indicatie. De keuze van het type band zou ik nog even uitstellen om een forum-veldslag te voorkomen.

3) 26" of 28" wielen. Probeer een visie te ontwikkelen waarom je voor één van beide zou kiezen. Als je lang bent is een twentyniner misschien wel wat voor je.... Als je kort en klein bent, wie weet is dan 26" een geschiktere keus. Bandbreedte en geometrie van frame en vork hebben direct te maken met het frameontwerp.

4) Kwaliteit van de wielen: laat je wielen handmatig spaken door een betrouwbare wielbouwer of zijn standaard fabriekswielen goed genoeg voor je.

5) Aandrijving: singlespeed, derailleur, 1x9sp, 3x10sp, alfine, rohloff, pinion, riem, ketting

6) Afmontage: buitenboordlagers worden hier verketterd, aluminium assen in zorgen voor kleine kogels, wil je grote kogels of zijn kleine kogels goed genoeg. Kan de keuze van bracketas en type naven beinvloeden.

7) Zadel: zorg dat je in ieder geval een voldoende breed zadel hebt. Probeer eerst een leenzadel te regelen alvorens een te kopen.

8) Kleding: wat beweegt lekker vrij, vindt je aerodynamica belangrijk, wel of geen wielerschoenen, hoe overmatig zweet te voorkomen, kwaliteit van de zeem, etc.

9) Dragers: wil je voor- en achterdragers, Tubus en OMM is de benchmark.

10) Tassen: Engelse tassen, Franse tassen, Duitse tassen of Amerikaanse tassen...., zijtassen, frametassen, stuurtassen, zadeltassen, rugzakken, you name it.

11) etcetera, etcetera, spit het forum, er valt veel te leren en wees vooral niet bang om domme vragen te stellen.
In ieder geval niet zo'n stuur als deze: Afbeelding

Maar toch ruim 2500 ermee gefietst:-)
En euh.., Ab, wel met een goede fietsbroek hoor :wink:

Lees hier hoe het eigenlijk niet moet: http://carlaeneric.nl/201211/hoe-rijdt- ... ndia-2032/
Eric Schuijt schreef:In ieder geval niet zo'n stuur als deze: Afbeelding

Maar toch ruim 2500 ermee gefietst:-)
En euh.., Ab, wel met een goede fietsbroek hoor :wink:

Lees hier hoe het eigenlijk niet moet: http://carlaeneric.nl/201211/hoe-rijdt- ... ndia-2032/
Zolang je cranks maar in elkanders verlengde liggen, je banden bol blijven bollen en je je zadel hoog genoeg kan plaatsen :)
Ik zou beginnen met steeds langere dagtochten te maken, niet besparend op je bagage.
De kans is groot dat al wat niet in orde is, zich dan wel zal uiten, en dan kun je nog recupereren/herstellen tussen de tochten door.
Mijn ervaring van mijn korte meerdaagse tochtjes was: wat vandaag pijn begint te doen, zal morgen nog wat eerder op de dag pijn beginnen doen. :wink:

Dit geldt zowel voor je fysiek: zowel je spieren als andere mogelijke lichamelijke ongemakken (bvb zitvlak), als voor de techniek van je fiets. Plan ook maar enkele flinke heuvels in die tochten, of toch het type terrein dat je verwacht op je reis.
Wij zijn destijds, in het pre-internet tijdperk, begonnen met het beproefde "Trial and Error" systeem. Er was in die tijd weinig info te vinden op fietsreisgebied. Gewoon op weg gegaan met een fiets met voloende versnellingen, de goedkoopste fietstassen, enkeldaks tentje van de Bristol....dat soort dingen. Errug leuk! :D

Trainen voor een tocht is nauwelijks nodig. Een keer zijn we ongetraind vertrokken voor een TransAmerika. In het begin reden we met moeite 70km, aan het eind van 3 maanden hadden we 111km per dag gemiddeld gereden.
aventurijn schreef:Ik heb nagenoeg geen ervaring (alleen 'gewoon' recreatief, korte afstanden fietsen), maar wil gaan proberen steeds langere afstanden te gaan fietsen om uiteindelijk fietsvakanties te gaan doen.
Op fietsvakantie kan ook in Nederland, en daar heb je dus geen conditietraining voor nodig. Voorlopig kun je wat dat betreft dus al vooruit.
Zolang je in vlak Nederland blijft is met stip het allerbelangrijkste dat je lekker op de fiets zit. Of die fiets een snel geval is, is irrelevant. Op een fiets die lekker zit maar traag is zul je vaak verder komen dan op een fiets die heel snel is maar waarop je na een paar uur al vergaat van de pijn in achterste, schouders, rug etc. Een trage fiets is daarbij nog beter voor de conditie ook, al motiveert een soepel lopende fiets wel beter.
Lees ook de andere fietsinformatie-artikelen op de wiki: http://wiki.wereldfietser.nl
Groet,
Leon
Ik zou gewoon zo min mogelijk uitrusting kopen en zo veel mogelijk lenen (van familie, buren of vrienden). (Sport)kleding kun je uit je eigen kledingkast halen, hoef je dus ook niet te kopen. Verder onderschrijf ik de 'Trail and error'-methode van Gios. Neem gewoon de trein naar Belgie of Luxemburg en ga daar eens een dag of vier fietsen, dan merk je vanzelf wat voor jou werkt en wat niet. Ervaring uit eigen hand is 10 x waardevoller dan goedbedoelde tips van anderen.

Conditie heb je niet nodig. Ook als je geen conditie hebt kun je 70 km fietsen. Gewoon rustig aan doen.
Kortom: just do it.

Succes!
Peter Rodenburg schreef: Conditie heb je niet nodig. Ook als je geen conditie hebt kun je 70 km fietsen. Gewoon rustig aan doen.
Kortom: just do it.

Succes!
Voor de Nijmeegse wandelvierdaagse heb je ook geen conditie nodig, maar doe het maar eens onvoorbereid. Conditie reikt verder dan alleen je hart-spier-longsysteem.... je drukpunten en gewrichten moeten het ook nog een beetje aankunnen om een gevoel van plezier te behouden. Vooral het aanmeten van een andere (iets sportievere) fietshouding geeft in het begin nog wel eens problemen. Forceer niets, een beetje geduld en jezelf de tijd geven is niet verkeerd.
Weinig kopen en veel lenen is een goed plan. Of je veel moet trainen hangt toch vooral af van je conditie en leeftijd. Scholieren die elke dag 20 km heen en 20 km terug naar school fietsen hebben geen training nodig. Ouderen die normaal weinig fietsen doen er goed aan inderdaad rustig te beginnen en tevoren wat te trainen. Ga de fiets gebruiken om naar je werk te fietsen en boodschappen te doen, en ga maar eens wat tochtjes fietsen in het weekend. Las de eerste week van je fietsvakantie ook wat meer rustdagen in. Doe je dat als oudere niet, dan kun je van alles forceren. Geoefende sporters met een prima conditie maar weinig fiets kilometers moeten erop bedacht zijn dat ze de conditie wel hebben, maar dat fietsen toch heel andere eisen stelt, en dat je jezelf dus ondanks je fitheid lelijk kunt overbelasten.
Wim
Wim schreef:Geoefende sporters met een prima conditie maar weinig fiets kilometers moeten erop bedacht zijn dat ze de conditie wel hebben, maar dat fietsen toch heel andere eisen stelt, en dat je jezelf dus ondanks je fitheid lelijk kunt overbelasten.
Wim
Zo is het maar net.... van alle fietsers die je dagelijks tegenkomt heb ik altijd het meeste respect voor degenen die 20-30kg bagage meezeulen. Combineer je dat nog eens met heuveltjs of nog mooier echte alpencols, dan moet je gewoon een bereconditie zowel fysiek als mentaal om je urenlang in het zweet te werken en dan nog met een slakkegangetje omhoog komen. Persoonlijk vindt ik het schitterend en kan het me niet lang genoeg duren, maar als je halverwege met een hongerklop geparkeerd staat dan piep je wel anders :). Maar ik geloof dat ik weer een beetje doorsla, :D. Zolang je maar onthoudt dat de motor van een fiets je benen zijn en die worden niet gevoed met benzine aan de pomp.
Leuk alle antwoorden, waarvan de meeste gelukkig ook bemoedigend :)
Ik denk dat ik in ieder geval dus een goed begin maak steeds wat langere afstanden te gaan fietsen.
Waarbij ik wel het idee heb dat mijn fiets misschien anders afgesteld moet worden, naar wat ik gemerkt heb tot nu toe. Dus dat word de eerstvolgende actie.

Voor de rest, veel informatie, fijn! Dat kan ik allemaal eens goed door gaan nemen en kijken wat voor mij handig en belangrijk is.

Trouwens, ik heb eigenlijk helemaal verder geen info over mezelf bij de vraag gezet bedacht ik; ik ben 32 en vrouw, en tot nu toe alleen nog in het bezit van een 'gewone' tour/city fiets. (Als ik het goed benoem zo ;) )
En het is denk ik een toerfiets :wink: