Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden + remblok slijtage en gps - Forum Wereldfietser

Banden + remblok slijtage en gps

Dag allen,

na een heerlijke tocht vorig jaar naar Santiago de Compostela wil ik dit jaar weer wat kilometers gaan verslinden. Dit keer wil mijn vriendin ook mee. Daarom blijven we in Nederland zodat mocht er wat gebeuren, we altijd de taal spreken (behalve in de Achterhoek misschien :wink: ) en we niet ver van huis zijn. Het is een klein epistel, dus ik hoop dat jullie de tijd hebben om er jullie licht op te schijnen.

Ter zake

Banden en remmen/slijtage

mijn VSF T400 heeft nu tegen de 4000 kilometers gelopen. Ik heb nog een servicebeurt tegoed dus ik dacht dat ik na de Ronde van Nederland de fiets langs ga brengen. Wat mij opviel is dat mijn achterband sneller slijt dan mijn voorband. Het is de Schwalbe Marathon Cross. Ik heb daarom de banden omgewisseld. Is dat een goed idee of zijn er mensen die pleiten voor het geheel verslijten van de band en dan een nieuwe erop leggen. En hoeveel zou een Marathon Cross (of welke andere Schwalbe band) moeten kunnen rollen ongeveer? En hebben jullie suggesties voor als ik een nieuwe band ga kopen(hopelijk pas na nog eens 4000 km)

Afbeelding
Afbeelding



Daarnaast, kwam ik achter, heb ik de banden verkeerd om erop gelegd. De band rolt dus niet de goede kant op. Is dit erg ivm het afvoeren van water of loopt dit wel los?
Afbeelding

Nummertje drie zijn de remblokken. Ik heb Magura HS11 remmen en heb een blokje uit de klem gehaald en omgedraaid omdat ik zag dat ie wat schuin afliep. Dit slijt vanzelf weer recht neem ik aan? De vraag alleen is of ik nu ook remvermogen verlies?

GPS
Na ellenlange zoeksessies op het forum wat nou het beste gps apparaat is heb ik besloten dat mijn Samsung Galaxy S3 maar gewoon moet gaan fungeren als navigatie. Hier heb ik echter wel enkele vragen over:

- Welke app is hiervoor het meest geschikt (ik lees veel over Osmand)
- Kun je met die apps gewoon gpx files op je telefoon zetten en inladen in de app?
- qua stroomvoorziening zat ik te denken aan de Zzing, aangezien het de simpelste van de dynamoladers lijkt en niet de duurste is. Zijn er mensen die me dit afraden?

Dank voor jullie berichten,
Sebas
Osmand werkt prima. Met bijvoorbeeld Bikemap.net fietsroutes maken en deze importeren in Osmand. Met alle andere functies uit en alleen de track aan (dus geen stemnavigatie) red je het net een dag met je batterij, eventueel kan je ook kiezen voor stemnavigatie en het scherm uit. Nadeel bij tracks is dan, dat Osmand ieder bochtje in de weg aangeeft.
Hoi,
Het voor-achter wisselen van banden is gebruikelijk. Je kunt ook een nieuwe kopen zodra de achterband op is, maar het gebeurt vaak dat je dan twee verschillende band hebt omdat de oorspronkelijke uit het assortiment is.
Het verkeerdom opleggen van een band zou je iets monder grip opleveren, maar het is zo weinig dat het de moeite niet is om er iets aan te doen. Bij de volgende gelegenheid, een lek dus, op letten.
Ik zie een sneetje in je band. Je kunt het een beetje opensperren om te zien of er karkasdraden zijn geraakt, maar dat zal wel niet. Als je in Nederlnad blijft zeker geen reden om je druk te maken.
Leon
Kijk ik naar een voorwiel zonder naafdynamo? Keer je toch het hele wiel in z'n geheel om?
Travelmaster schreef:Kijk ik naar een voorwiel zonder naafdynamo? Keer je toch het hele wiel in z'n geheel om?
Haha nee hij heeft een naafdynamo, dus dat zal niet werken.

Leon bedankt voor je advies. Scheurtje opgelopen in Spanje en gevuld met solutie, verder geen problemen mee gehad.
achterband naar voor plaatsen raden sommigen af omdat de achterband "hoekiger" slijt dan de voorband. In de praktijk echter weinig problemen mee gehad.

HS11 blokjes omdraaien: kan in sommige gevallen aanleiding geven tot haperende blokjes omdat ze bij het remmen scheef worden geduwd. Hangt wat af van hoe schuin het juist is.
Als de achterband versleten is, de voorband naar achteren en voor een nieuwe erop. Zo rijd je altijd je banden helemaal op. En een klapband vóór is (een beetje afhankelijk van de omstandigheden) potentieel een stuk rotter dan een leegloper achter. Dus met je voorband wil je niet teveel risico nemen.

Profiel… doet niet zo heel veel op een fiets (daar is al meer dan genoeg over gezeverd), maar als je het helemaal perfect wil doen, wijzen de 'V's' van het profiel op de achterband in de draairichting (grip bij aandrijven), en bij de voorband tegen de draairichting (grip bij remmen). In de praktijk zul je er waarschijnlijk geen bal van merken.

.tsooJ
Voor en achter wisselen kan, er zijn er ook die zeggen dat je omdat je juist op het voorwiel de meeste remvertraging hebt (en wil hebben) je daar juist de beste band wilt hebben.