Additionally, paste this code immediately after the opening tag: android smartphone en navigeren via gps - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

android smartphone en navigeren via gps

En zo ziet het er in Osmand uit:

https://picasaweb.google.com/1131695612 ... s_W777ugIw

Zo zou het wel zichtbaar moeten zijn. Gelukkig is Osmand zelfs voor een Digibeet als ik te volgen.
Nogal leeg :D
Afbeelding

Audio op 10? :wink:
Afbeelding

Oregon 600 in fel zonlicht met backlight uit.
Ik heb dit artikel waarin 5 navigatie apps voor de smartphone worden vergeleken ooit bij m'n favorieten gezet.

Ik heb t zelf nog niet gelezen, maar wellicht is het interessant?
Ik heb mijn Edge 705 gekocht toen die net uit was. Ondertussen toch al bijna zes jaar geleden. Ik koos voor dit model omdat de koersfiets meer kilometers maakt dan de auto. Van toerfietsen was toen nog geen sprake.
Mijn volgende wordt weer een Edge(800), omdat die zich specifiek richt op de koersfiets.
Andere GPS toestellen zullen misschien wel meer geschikt zijn voor het vakantiefietsen, maar als het hoofdzakelijk op een koersfiets gebruikt wordt, dan ga ik maar terug voor een Edge toestel, omdat die gewoon meer mogelijkheden biedt. De 800 is al een grote verbetering (op het touchscreen) na van de 705.

Bedoeling is mettertijd te bekijken hoe de combinatie smartphone/naafdynamo/batterypack het doet. Als dat goed gaat, dan gaat de Edge niet meer mee op reis.
Hieronder de verschillen tussen mijn Garmin Edge705 en Osmand+ op Samsung Galaxy S3.

Schermgroottes:
Garmin: 36 x 45 mm
Samsung: 117 x 61 mm

De eerste 2 foto's zijn op dezelfde plaats genomen.
Merk zelf het verschil in detail en kleur.
Oriëntatie op gsm was iets anders (stond volgens 'kompas'), vandaar dat de straten iets anders liggen t.o.v. de kaart.

Kaartdetail op Garmin stond op 'normaal' of 'meest' (weet ik zo goed niet meer). Als je het detail op 'minst' zet wordt het iets minder druk op het kleine schermpje.



Afbeelding


Afbeelding

De volgende 3 foto's zijn ook op eenzelfde locatie genomen. Bemerk dat je in Osmand+ veel en veel verder kan uitzoomen, en het geheel toch veel overzichtelijker blijft. Uiteraard is dit mede mogelijk door het veel grotere scherm van de smartphone t.o.v. de Garmin.


Dit lijkt op spaghetti en noedels samen op 1 scherm.
Afbeelding

Dit is duidelijk
Afbeelding


Afbeelding
Karel bedankt voor de plaatjes. Helder. En onder het mom van plaatjes zeggen meer dan woorden hierbij een ander voorbeeld. Het is duidelijk dat jouw edge een relatief verouderde GPS is. Hierbij een afbeelding van de Oregon600 met de OFM erop.

Afbeelding
Dit ziet er al heel wat beter uit. Op het volgende plaatje zie je nog een verschil tussen verhard en halfverhard. Dat verschil kent Osmand helaas niet.

Afbeelding

En tot slot nog aan afbeelding van Osmand maar dan in de Fietsmode (ipv wandelen) . Je ziet hier de fietpaden nog prominenter in beeld dan in jouw voorbeeld. Overschakelen naar fiets zorgt er dus voor dat de kaart beter is afgestemd op fietsen. Let vooral op de blauwe stippellijntjes langs de hoofdwegen. Altijd handig te zien dat er een vrijliggend fietspad naast ligt.


Afbeelding
Er is inderdaad een groot verschil in beide gps toestellen. Oregon gps neigt veel meer naar smartphone. Ik zal het bij een vriend eens bekijken wat het geeft op een Edge800.

Ik gebruik anders ook wel de 'fiets' modus bij navigeren, maar op de foto's had ik gewoon de 'waar ben ik' knop geactiveerd in Osmand. Zonder specifiek voor fiets te kiezen. Het was hem vooral om schermopbouw te doen.