Additionally, paste this code immediately after the opening tag: android smartphone en navigeren via gps - Forum Wereldfietser

android smartphone en navigeren via gps

Wie heeft er ervaring met het navigeren in het buitenland met een android smartphone?
Ik zou graag met mijn android 4.1 willen navigeren in het buitenland zonder gebruik te hoeven maken van wifi ofwel internet.
ik heb wat opgezocht op internet maar hoor nogal tegenstrijdige verhalen,wie kan mij wat meer vertellen of haar of zijn ervaringen delen met mij? :D

Heel erg bedankt,

Mvg Pascal v Dam
probeer de ''mytrails'' app eens. werkt offline zowel met google maps als opencyclemap en nog veel andere kaarten.

vorig jaar mee naar rome gefietst en dit ging prima.

er is een 30 dagen gratis versie beschikbaar of de pro versie voor iets van 2 euro.
Ik heb er veel ervaring mee. Het heeft wat tijd gekost om de boel goed af te stellen (afleesbaarheid scherm, accu instellingen, etc) maar ik ben er zeer tevreden mee! Wat mij betreft is het in alle opzichten superieur aan navigeren middels een dedicated gps, vooral met de huidige telefoons waar bediening bij regen ook goed mogelijk is.

Ik gebruik een oude versie van android (2.??; cyanogen mod) op een (inmiddels flink verouderde) motorola defy icm Locus en (gratis) offline vector kaarten. Vooral als je een gpx-route wil fietsen werkt dit erg goed.

De tegenstrijdige verhalen komen vooral van gps-gebruikers of van mensen die er onvoldoende tijd in hebben gestoken: die krijgen het voor elkaar om de accu in een paar uur leeg te zuigen omdat ze de telefoon niet goed instellen.
De tegenstrijdige verhalen komen vooral van gps-gebruikers of van mensen die er onvoldoende tijd in hebben gestoken: die krijgen het voor elkaar om de accu in een paar uur leeg te zuigen omdat ze de telefoon niet goed instellen.
Heb je zelf ervaring met een dedicated GPS, bv de Garmin 62s... ? :wink:
Petervd schreef:
De tegenstrijdige verhalen komen vooral van gps-gebruikers of van mensen die er onvoldoende tijd in hebben gestoken: die krijgen het voor elkaar om de accu in een paar uur leeg te zuigen omdat ze de telefoon niet goed instellen.
Heb je zelf ervaring met een dedicated GPS, bv de Garmin 62s... ? :wink:
Heb (lang geleden) een Oregon 450 geleend voor een week, het doet wat het moet doen, je kunt echter maar met één programma navigeren. Verder kun je er niet mee telefoneren, fotograferen, pdf's lezen, internetten etc, de backlight is niet fatsoenlijk in te stellen en de resolutie is laag en ondanks dat en de beperkte functionaliteit gaan de batterijen niet bijster lang mee, in ieder geval niet zo lang als garmin beweert. Aangezien mijn telefoon toch mee gaat en prima volstaat om mee te navigeren is een dedicated gps wat mij betreft onnodige ballast.
Ik navigeer al een paar jaar met een Android toestel i.c.m. Locus-Pro.
(= Voor heel weinig geld offline navigeren.)

Locus werkt voor mij perfect.
Offline vector kaarten nemen weinig ruimte in beslag.
Track importeren en fietsen maar.
(Probeer anders eerst de gratis versie van Locus eens)

Je kan erg veel naar eigen wens instellen.
Ik heb nu bijvoorbeeld ook de campings van Archiescampings als poi er in gezet.

En je hebt natuurlijk de verdere voordelen van je smartphone bij de hand.
Verder je telefoon zuinig afstellen en zorgen voor een beetje reserve stroom via dynamolader of powerbank.
Johan, geeft bij ons binnenkort een cursus over navigeren met een iPhone en later een cursus over navigeren met een Android. Houd onze agenda in de gaten.

En hij heeft ook een boekje over navigeren met een Smartphone geschreven:http://www.vakantiefietser.nl/px/handle ... 20reis.pdf
Ik heb vandaag in Duitsland met OSMand+ genavigeerd. De info op het scherm is superieur ten opzichte van om het even welke gps. Maar ondanks slaapstand, uitgeschakelde 3G en synchronisatie heb ik toch een vermoeden dat een uurtje of 5 het maximale is wat je met een SamsungS3 kan halen.
k_a_r_e_l schreef:Ik heb vandaag in Duitsland met OSMand+ genavigeerd. De info op het scherm is superieur ten opzichte van om het even welke gps. Maar ondanks slaapstand, uitgeschakelde 3G en synchronisatie heb ik toch een vermoeden dat een uurtje of 5 het maximale is wat je met een SamsungS3 kan halen.
Ik heb OSMand in Nederland uitgeprobeerd, met gesproken begeleiding via oordoppen kun je veel meer uren maken omdat het scherm dan meestal uit kan blijven.
Ondertussen heb ik OSMand drie dagen gebruikt in Duitsland. Batterijverbruik is variërend. Gaande van 55% voor 6u navigeren tot 80% voor 7u navigeren. Wel nog de gsm gebruikt om foto's te nemen en filmpjes te maken. Scherm meestal uit. Stembegeleiding aan.
Het is zeker te doen. Info op scherm is superieur ten opzichte van om het even welk gps toestel. Alleen gaan bij die laatste de batterijen toch merkbaar langer mee. Wie het scherm vaker gebruikt zal vlugger de batterijen leeg zuigen uiteraard. Ik heb het als test gebruik naast m'n garmin.
k_a_r_e_l schreef: Info op scherm is superieur ten opzichte van om het even welk gps toestel.
Hoe bedoel je dat. Ik ben een fan van Osmand hoor dus das niet het issue maar Osmand is gebaseerd op OSM. Voor Garmin zijn er ook kaarten gebaseerd op OSM. Bv de OFM van onze eigen Tovenaar. De beschikbare data is het zelfde dus het is aan de kaartenmaker wat ie laat zien. In Osmand kan ik bv nog geen (knooppunt) fietsroutes zien (als schijnt er wel iets mogelijk te zijn maar krijg ik dat niet voor elkaar). In de OFM zien we deze allen wel en bovendien ook nog de knooppuntnummers. Waarom vind je Osmand superieur? Of is het soms de wiki data in Osmand. Das inderdaad wel een hele mooie feature.
Ik heb een Garmin Edge705 als gps en een Samsung Galaxy S3 als gsm.
Het scherm van de gsm is meer dan dubbel zo groot, dat is al een eerste punt.
Bij Garmin moet je de kaartgegevens op 'minst' zetten, anders wordt het snel te druk en wanordelijk op het kleine schermpje. Als je op 500 meter uitzoomt, om ver vooruit te zien, wordt het onduidelijk.
Op de gsm heb je die problemen niet. Bovendien worden er veel meer kleuren gebruikt en nog veel meer ander detail (kleur oa bos, woud, huisnummers, gebouwen, POI, etc). Alles is zelf in te stellen. Het scrollen op een smartphone gaat ook makkelijker en sneller.
Ook het inlezen van een route gaat op een gsm veel sneller. Enige nadeel blijft de batterijduur ivgm een gps toestel. Regenbui is op te lossen mits gepaste hoes.
Op Garmin is de te volgen route paarsachtig van kleur. Dat is op een 'gele' weg niet zo duidelijk te volgen. Op gsm (Osmand) heb je dat nadeel niet. Alles blijft even duidelijk, ongeacht de weg.
Maar euh...Osmand moet ik je precies niet uitleggen :lol:

Er bestaat een app voor fietsknooppunten: 'bikenode'. Maar ik heb er me nog niet in verdiept.
frank43210 schreef:Ik heb OSMand in Nederland uitgeprobeerd, met gesproken begeleiding via oordoppen kun je veel meer uren maken omdat het scherm dan meestal uit kan blijven.
Ik heb Osmand+ 3 dagen na elkaar gebruikt in Duitsland. Grafisch was dat perfect. Maar af en toe viel Eva (de stem) toch weg. Enkel en alleen op de stem vertrouwen zou ik niet doen.
Route herladen (wat supersnel gaat) en Eva was er terug (zo reis je toch niet alleen :) )
Als je het scherm instelt op 15 seconden, spaar je ook nog wel wat uit op je batterij.
Oortjes gebruikte ik niet. Gewoon toestel in de achterzak. De rare blikken van voorbijgangers moet je er maar bij nemen :D
Matthie9000 schreef:Ik gebruik een oude versie van android (2.??; cyanogen mod) op een (inmiddels flink verouderde) motorola defy icm Locus en (gratis) offline vector kaarten. Vooral als je een gpx-route wil fietsen werkt dit erg goed.

De tegenstrijdige verhalen komen vooral van gps-gebruikers of van mensen die er onvoldoende tijd in hebben gestoken: die krijgen het voor elkaar om de accu in een paar uur leeg te zuigen omdat ze de telefoon niet goed instellen.
Ik heb dezelfde telefoon. Locus is een superprogramma, ongelooflijk wat je krijgt voor de gratis versie. Erg fijn, wat mij betreft vooral voor wandeltrips.

Ik gebruik de Defy+ niet voor fietsnavigatie. Ik rij liever met de Garmin eTrex30. Ik geef toe: een schermkwaliteit uit het jaar 0. Maar met goede batterijen (eneloop) gaat deze zeker 5x zo lang mee als de Defy+. Bovendien toch wel een stuk robuuster.

Dus dit tegenstrijdige bericht komt van iemand die wel weet hoe de energievoorziening op een telefoon werkt. :roll:
k_a_r_e_l schreef: Maar euh...Osmand moet ik je precies niet uitleggen :lol:

Er bestaat een app voor fietsknooppunten: 'bikenode'. Maar ik heb er me nog niet in verdiept.
Ja Osmand ken ik vrij goed maar ik vroeg me af welke kaart je op je Edge gebruikt. Een OSM kaart (bv OFM) of ms iets anders? De Edge705 heeft inderdaad wel een erg klein scherm. Ik kan me we voorstellen dat je die aan de kleine kant vind maar ja het is ook al een (relatief) oud toestel.
Ik gebruik OFM voornamelijk. Sporadisch OSM.
k_a_r_e_l schreef:Ik gebruik OFM voornamelijk. Sporadisch OSM.
OFM is ook gebaseerd op OSM en dus verbaasd het me dat je Osmand veel beter vind dat OFM. Daarop kan ik nl de knooppuntroutes en nummers zien. Ook kun je zien of een fietspad verhard, halfverhard of onverhard is. Dat lukt met Osmand niet. Zal wel aan het kleine schermpje van de Edge zijn dat je het niet is opgevallen ;)
Ik zal binnenkort eens een vergelijkingsfoto posten. Het is echt 2 werelden verschil.
k_a_r_e_l schreef:Ik zal binnenkort eens een vergelijkingsfoto posten. Het is echt 2 werelden verschil.
Is denk ik ook wel logisch, er zit ook een wereld aan verschil in schermkwaliteit tussen een oudere Garmin Edge en een nieuwere Garmin (en al helemaal de allernieuwste Oregon 600).

Afbeelding
Etrex Venture Cx (~ Edge 7 serie?)

Afbeelding
Dakota 20

Afbeelding
Oregon 600