door
Wim » ma 31 okt, 2005 10:28
Het gaat niet zozeer om het aantal versnellingen, maar om het uiterste bereik. Met 3x7 = 21 heb je iets grotere tussenstapen dan met 3x9=27. De praktijk is dat dat weinig uitmaakt, en het voordeel van een 7 versnellings naaf is dat het wiel in principe sterker is (de cassette is wat smaller dan bij 8/9, zodat het wiel minder parapluie gespaakt hoeft te worden). De zwaarste versnellingen gebruik je in de praktijk van het vakantiefietsen bijna nooit, dus het is zaak je tandwielcombinaties zo effectief mogelijk te verdelen over het bereik dat je nodig hebt. Achter zou ik altijd 32 of 34 (het maximum) tandjes willen hebben, en de eerstvolgende keer dat er een voor nieuwe tandwielen opmoeten (dat is meestal wat minder vaak nodig), zou ik relatief weinig tandjes willen hebben (22 of 24, afhankelijk van je crankstel). Hiermee kom je overal op, en dat is een prettige gedachte.
Vervolgens zou ik een cassete zoeken waarbij het kleinste tandwiel niet al te klein is (14?). Zwaarder heb je toch niet nodig zolang je geen wielerwedstrijden rijdt, en door een niet al te klein kleinste achtertandwiel te kiezen hou je de stappen tussen de tandwielen zo klein mogelijk.
De meeste moderne mtb achterderailleurs kunnen zo ongeveer alles aan, maar ik zou wel even informeren. Bij de voorderaillerus moet je even opletten omdat die meestal geoptimaliseerd zijn voor 10 of 12 tandjes verschil tussen het grootste en het middelste vooortandwiel. Sommige voelen zich ookgelukkger bij relatief grote tandwielen, en andere bij relatief kleine.Een goede fietsenmaker weet het allemaal.
Wat zit er nu eigenlijk op?
Wim