Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GSM op de fiets: kunnen ze daar tegen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GSM op de fiets: kunnen ze daar tegen?

Die Experia Go voldoet ook aan een of andere trilling etc norm. En kijk maar eens naar de filmjes op het web: voetballen met een telefoon etc etc. Dit ding kan echt veel hebben.
Wim
Wim schreef:Die Experia Go voldoet ook aan een of andere trilling etc norm.
En daar moet je dan ook naar kijken (en weten wat het betekent uiteraard) als je een trillingsbestendige mobiel wilt hebben. Niet naar die IP-waarde, die zegt alleen iets over de mogelijkheid van indringing van vaste stoffen of zelfs aanraking (het eerste cijfer) en de indringing van vloeistoffen/vocht (het tweede cijfer)...
Henrie schreef:
Wim schreef:Die Experia Go voldoet ook aan een of andere trilling etc norm.
En daar moet je dan ook naar kijken (en weten wat het betekent uiteraard) als je een trillingsbestendige mobiel wilt hebben. Niet naar die IP-waarde, die zegt alleen iets over de mogelijkheid van indringing van vaste stoffen of zelfs aanraking (het eerste cijfer) en de indringing van vloeistoffen/vocht (het tweede cijfer)...
Leuk verhaaltje, waar is de certificatie voor trillingsbestigheid van garmin toestellen? Juist; die is er (óók) niet!; aangezien er geen mechanisch bewegende onderdelen in smartphones of dedicated gps toestellen zitten is het natuurlijk ook een beetje onzinnig om je er druk over te maken 8).

Ik weet niet of een smartphone in absolute zin meer stroom trekt dan een dedicated gps, ik vermoed wel iets meer. Toch is het natuurlijk prima mogelijk om een smartphone een dag of 4-5 mee te laten gaan zonder 220V, zonneladers of een naafdynamo.
Matthie9000 schreef:Leuk verhaaltje, waar is de certificatie voor trillingsbestigheid van garmin toestellen? Juist; die is er (óók) niet!;
Geen idee of die er is. En ik heb nu geen zin om de documentatie van mijn Garmin Edge op te zoeken. Maar volgens mij heb ik ook niet beweert dat Garmin wel gegevens aanlevert t.a.v. trillingsbestendigheid...
aangezien er geen mechanisch bewegende onderdelen in smartphones of dedicated gps toestellen zitten is het natuurlijk ook een beetje onzinnig om je er druk over te maken 8).
Ja, want alleen bewegende delen kunnen stuk gaan door trillingen... Right...

Natuurlijk, een IC'tje zal niet snel onder de indruk zijn van wat trillingen. Maar soldeerverbindingen bijvoorbeeld wel. En die zitten in elke smart phone en GPS...
Matthie9000 schreef: aangezien er geen mechanisch bewegende onderdelen in smartphones of dedicated gps toestellen zitten
Het begint al met de verende lippen die tegen de batterijen moeten duwen, tegen de display, die de print op zijn plek houden enz.
Henrie schreef: Maar volgens mij heb ik ook niet beweert dat Garmin wel gegevens aanlevert t.a.v. trillingsbestendigheid...
Aha, wat is je punt dan precies met dat hele trillingsverhaal? 8)
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef: aangezien er geen mechanisch bewegende onderdelen in smartphones of dedicated gps toestellen zitten
Het begint al met de verende lippen die tegen de batterijen moeten duwen, tegen de display, die de print op zijn plek houden enz.
Oja ;-)

* Gaat weer verder met video's op youtube kijken van motorola defy's die van fietsen worden gesmeten, in aquarium's worden gestopt en waarmee wordt gevoetbald enzo 8).
Schokken en trillingen zjn wel degelijk een probleem voor elektronika, en dus is de vraag/zorg zeker legitiem. Het praktische antwoord op de oorspronkelijke vraag is dus dat veel telefoons daar niet zo goed in zullen zijn, maar dat sommige speciale smartphones er wel tegen bestand zijn.
De stroomvoorziening blijft wel een probleem. Een doorsnee smartphone heeft een te kleine accu om zonder externe stroombron erg bruikbaar te zijn. Een Garmin heeft daar wel degelijk een voordeel.
Wim
Wim schreef:De stroomvoorziening blijft wel een probleem. Een doorsnee smartphone heeft een te kleine accu om zonder externe stroombron erg bruikbaar te zijn. Een Garmin heeft daar wel degelijk een voordeel.
Wim
De accu van mijn telefoon zit op ongeveer 20% na 12 uur gps navigatie, ik lees op diverse forums dat een oregon 450 op 2 batterijen zo'n 8-10 uur mee gaat. Met een topeak power pack en een volle accu bij vertrek hou ik mijn telefoon zo'n 4 dagen in leven zonder 220V of naafdynamo.

Daarnaast is een dedicated gps zwaar, duur en mist het een zee aan functionaliteit; of telt dat niet mee? Ik zie vooralsnog geen enkele reden om een dedicated gps te komen in ieder geval; ik spendeer het geld liever aan een nieuwe smartphone 8).
Dat is mooi. Zelf merk ik alleen maar dat smartphones al leeg zijn voordat je er iets nuttigs mee hebt gedaan. En ieder nieuw model is nog beroerder.
Wim
Matthie9000 schreef:
Henrie schreef: Maar volgens mij heb ik ook niet beweert dat Garmin wel gegevens aanlevert t.a.v. trillingsbestendigheid...
Aha, wat is je punt dan precies met dat hele trillingsverhaal? 8)
Dat 'trillingsverhaal' is de vraag van de TS. Die wil namelijk weten of een smart phone wel tegen de trillingen kan die optreden als je 'm op het stuur monteert als GPS. Dat lijkt me een zeer terechte en relevante vraag...

Vervolgens kom jij met het verhaal dat je dan wel de juiste smart phone moet uitzoeken (duh!), namelijk eentje die voldoet aan IP67. En op die laatste toevoeging reageerde ik met te zeggen dat die IP67 niks zegt over de trillingsbestendigheid, waarna jij je in allerlei bochten bent gaan wringen om maar niet je ongelijk te hoeven toegeven...

Ps. Ik heb overigens ook niet beweert dat Garmin GEEN gegevens aanlevert t.a.v. trillingsbestendigheid. Ik zei immers dat ik dat niet weet. Ik ga er echter maar vanuit dat dat wel snor zit. Garmin maakt die dingen immers speciaal voor gebruik op de fiets. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde smart phone...
Henrie schreef:Vervolgens kom jij met het verhaal dat je dan wel de juiste smart phone moet uitzoeken (duh!), namelijk eentje die voldoet aan IP67. En op die laatste toevoeging reageerde ik met te zeggen dat die IP67 niks zegt over de trillingsbestendigheid, waarna jij je in allerlei bochten bent gaan wringen om maar niet je ongelijk te hoeven toegeven...
Omdat telefoons met een IP67-certificatie in de praktijk allemaal schokbestendig gebouwd zijn (dat had ik een paar posts geleden toch ook al uitgelegd?). Ik zeg ook nergens dat het iets met die IP67 certificatie te maken heeft, dat is geheel jouw aanname. Het is enkel een bruikbaar filter om op de right phone for the job uit te komen, zoveel IP67 smartphones zijn er namelijk niet 8).
Matthie9000 schreef:Daarnaast is een dedicated gps zwaar, duur en mist het een zee aan functionaliteit; of telt dat niet mee? Ik zie vooralsnog geen enkele reden om een dedicated gps te komen in ieder geval; ik spendeer het geld liever aan een nieuwe smartphone 8).
Zwaar hoeft een dedicated GPS zeker niet te zijn. Mijn Garmin Edge 800 weegt 98 gram, inclusief batterij. Een iPhone weegt 112 gram. Een Sony Xperia is zwaarder (afhankelijk van het model een paar gram tot enkele tientallen grammen)...
Ja maar dit is een onzin argument, want die telefoon heb je toch al bij je. Dat is ook het grote voordeel: het kan al met wat je bij je hebt, en dat scheelt weer gewicht en complicatie. Met een Experia Go blijven er behalve de voordelen twee nadelen: accu capaciteit en bedieningsgemak.
Wim
Matthie9000 schreef:Omdat telefoons met een IP67-certificatie in de praktijk allemaal schokbestendig gebouwd zijn (dat had ik een paar posts geleden toch ook al uitgelegd?).
Ja, dat had je inderdaad al gezegd. En ik had ook al gezegd dat dat in de praktijk wel vaak zo kan uitpakken, maar dat het niks met elkaar te maken heeft...
Ik zeg ook nergens dat het iets met die IP67 certificatie te maken heeft, dat is geheel jouw aanname.
Tuurlijk, nou is het mijn interpretatie... Het staat er toch echt: "Je moet de juiste smartphone uitkiezen (IP67)". Ik kan er niks anders van maken dan dat jij hiermee bedoelt dat je een telefoon moet kiezen die aan IP67 voldoet en dat je dan automatisch ook een schokbestendige telefoon hebt...
Het is enkel een bruikbaar filter om op de right phone for the job uit te komen
Nee, dat is het dus niet. Je zet mensen hiermee op het verkeerde been. Want een IP67-telefoon HOEFT helemaal niet schokbestendig te zijn. Iemand die geen idee heeft wat IP67 betekent, gaat er op basis van jouw advies vanuit dat dat iets zegt over de schokbestendigheid en dat is niet zo. Stel nu dat zo iemand op jouw advies een IP67-telefoon koopt die blijkt niet schokbestendig te zijn en na 1 vakantie is het ding stuk. Lekker advies heeft ie dan gehad...

En nou hou ik verder over op...
Wim schreef:Ja maar dit is een onzin argument, want die telefoon heb je toch al bij je.
Ik ga zelden fietsen met een telefoon op zak. Maar op vakantie zou ik 'm uiteraard wel meenemen...

Ik heb overigens geen smart phone, dus navigeren met mijn GSM zit er niet in...
Dat is ook het grote voordeel: het kan al met wat je bij je hebt, en dat scheelt weer gewicht en complicatie.
Ik vind dat die 'alles-in-1-apparaten' ook wel een groot nadeel hebben: als ie stuk gaat, heb je ineens ook helemaal niks meer. Geen GPS, geen telefoon, geen camera, geen internet. Ik heb om die reden ook het liefst apparaten die zo veel mogelijk dedicated zijn. Als is dat op (fiets)vakantie uiteraard niet altijd handig, i.v.m. volume en gewicht...
Henrie schreef: Ps. Ik heb overigens ook niet beweert dat Garmin GEEN gegevens aanlevert t.a.v. trillingsbestendigheid. Ik zei immers dat ik dat niet weet. Ik ga er echter maar vanuit dat dat wel snor zit. Garmin maakt die dingen immers speciaal voor gebruik op de fiets. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde smart phone...
Niet alle Garmins zijn trillings- of schok-ongevoelig, ik heb vorig jaar een paar keer meegemaakt dat het SD-kaartje in mijn Etrex-30 in het binnenwerk loszat. Kaarten die je daar op hebt staan doen als ze niet in het interne geheugen zijn opgeslagen dan dus even helemaal niets meer.
Tegen stuiteren kunnen ze gelukkig wel, Garmin levert als extra een zekeringkoordje mee zodat je hem aan de fiets kan vastmaken mocht je je GPS niet goed in de houder hebben zitten.
veldfiets schreef:Waar vind je deze Garmin mét houder? Dank.
GPS.
Voorbeeld houder. Werkt prima voor MTB. Is er bij mij nog nooit uitgevallen maar heb em toch wel altijd gezekerd met een lanyard. (zit standaard bij de Dakota)

Ik ben het met de Tovenaar eens dat de 20 een betere optie is voor wereldfieters. Als je alleen in de Benelux gaat MTB-en zou de 10 al volstaan. Niet dat ie niet werkt in andere delen van de wereld maar dan moet je telkens je kaarten wisselen op de GPS. Das niet altijd even handig.
Pman schreef:
Niet alle Garmins zijn trillings- of schok-ongevoelig, ik heb vorig jaar een paar keer meegemaakt dat het SD-kaartje in mijn Etrex-30 in het binnenwerk loszat. Kaarten die je daar op hebt staan doen als ze niet in het interne geheugen zijn opgeslagen dan dus even helemaal niets meer.
Nog erger, de kaart valt eruit als je de accucellen wisselt.
Pman schreef:
Henrie schreef:ik heb vorig jaar een paar keer meegemaakt dat het SD-kaartje in mijn Etrex-30 in het binnenwerk loszat. Kaarten die je daar op hebt staan doen als ze niet in het interne geheugen zijn opgeslagen dan dus even helemaal niets meer.
Precies hetzelfde heb ik met de Oregon. En als je 'm openmaakt om batterijen te wisselen valt dat mini SD kaartje er uit, uiteraard in het gras of in de bagger. Flink irritant.

Frank
Henrie schreef:Ik vind dat die 'alles-in-1-apparaten' ook wel een groot nadeel hebben: als ie stuk gaat, heb je ineens ook helemaal niks meer. Geen GPS, geen telefoon, geen camera, geen internet. Ik heb om die reden ook het liefst apparaten die zo veel mogelijk dedicated zijn. Als is dat op (fiets)vakantie uiteraard niet altijd handig, i.v.m. volume en gewicht...
Dat je alles kwijt bent als je smartphone kapot gaat is natuurlijk waar, maar in vrijwel elke provinciestad ter wereld haal je tegenwoordig in een telefoonwinkel een nieuwe simlockvrije smartphone voor €200 tot €400, wat even duur of zelfs goedkoper is dan een dedicated gps-apparaat. In elk geval met android kun je al je betaalde apps gewoon opnieuw gratis downloaden, en je gpx-tracks heb je natuurlijk op een of andere cloudserver staan. Wat mij betreft is het risico van "opeens helemaal niks meer hebben" dus nog wel te overzien.