Kwaliteit. Klopt de volgende bewering: alleen met hoogwaardig gereedschap voorkom je dat RVS bouten/moeren/inbus (vooral die laatsten) gaan roesten?
Welke gereedschap je – minimaal – nodig hebt hangt ook van je fiets en uitrusting af. Zo had ik vroeguh ergens een héél klein inbusje voor nodig, dat niet op een multi-tool zit.
Rohloff, Schijfrem, Otlieb tassen vereisen allen torx sleutels en bovendien in drie verschillende maten: T15, T20, T25. Welke multi-tool heeft ze alle drie?
Torx en kruiskop zijn kwetsbaar. Goede kwaliteit is hier belangrijk. Zie de kruiskop op mijn zakmes: inmiddels bijna volledig onbruikbaar.
Ringsleutel heeft de voorkeur boven steeksleutel. Maar kun je alle bouten/mouten bereiken met een ringsleutel? Op al mijn fietsen heb ik een steeksleutel nodig voor de onderste bevestiging van het achterspatbord, achter het bracket.
Volstaat één sleutel van x mm.?
Of heb je er twee nodig: één voor de bout één voor de moer (als het geen inbusbout is). Of vervang zonodig alle bouten door inbusbouten. Pas dus je fiets aan aan het gereedschap.
Volstaat één sleutel van x mm.?
Vorig jaar brak een bout van een voordrager af. Het resterende draadeind zit in de voorvork en hoe krijg je dat er uit?
Antwoord: twee dunne moertjes (dus niet de zelfborgende types) op elkaar klemmen met een ringsleutel en een steeksleutel, waarna je het geheel kunt losdraaien.
Heb je een (combinatie) tangetje nodig?
Ik heb het één keer nodig gehad toen de draad uit mijn Conti Top Touring band was gebroken en uitstak. Het absurd dure en extreem lichtgewicht tangetje heeft het voor elkaar gekregen, maar niet overleeft.
Misschien nog een andere toepassing: als een zeskant bout/moer is beschadigd krijg je hem niet meer los met een steek-of ringsleutel.
Een kabelknipper kun je uitsparen door het overtollige gedeelte van de remkabel met tyraps op te binden (tot je bij een fietsenmaker komt).
Een Leatherman lost dit allemaal op, maar ja... ‘zwaar’... ik probeer al jaren te overleven zonder.
Waarom zou je een cranktrekker meenemen?
Heb je dan ook een reserve crank bij je? Of een reserve trapas? Of kun je die trapas open krijgen en repareren? Of gaat je crank losziten na x1000 km en kom je nooit langs een fietsenmaker?
Voor Rohloff is een kettingpons alleen nuttig als je óók een stukje ketting bij je hebt.
Een Pignon afnemer is nooit aanwezig in de eerste boerderij. Maar daar hebben ze wel een baco.
Hetzelfde geldt voor een hulpstukje om een pedaal open te krijgen.
Ik mis tot nu toe een bladboutsleutel. Zonder valt het niet mee om een voor-tandwiel los te krijgen. Als je een trippel hebt: afvijlen tot het ook past tussen twee bladen.
'2 bandenlichters plastic': is er één te weinig als er één verloren gaat. Dus 3.
Mijn frustratie:
Ik heb al 30 jaar een paar gecombineerde steek-ring sleuteltjes. Extreem klein, extreem licht en de kwaliteit is blijkbaar voldoende. Als ik die ooit kwijt raak zou ik niet weten waar ik nieuwe kan kopen.
Welke gereedschap je – minimaal – nodig hebt hangt ook van je fiets en uitrusting af. Zo had ik vroeguh ergens een héél klein inbusje voor nodig, dat niet op een multi-tool zit.
Rohloff, Schijfrem, Otlieb tassen vereisen allen torx sleutels en bovendien in drie verschillende maten: T15, T20, T25. Welke multi-tool heeft ze alle drie?
Torx en kruiskop zijn kwetsbaar. Goede kwaliteit is hier belangrijk. Zie de kruiskop op mijn zakmes: inmiddels bijna volledig onbruikbaar.
Ringsleutel heeft de voorkeur boven steeksleutel. Maar kun je alle bouten/mouten bereiken met een ringsleutel? Op al mijn fietsen heb ik een steeksleutel nodig voor de onderste bevestiging van het achterspatbord, achter het bracket.
Volstaat één sleutel van x mm.?
Of heb je er twee nodig: één voor de bout één voor de moer (als het geen inbusbout is). Of vervang zonodig alle bouten door inbusbouten. Pas dus je fiets aan aan het gereedschap.
Volstaat één sleutel van x mm.?
Vorig jaar brak een bout van een voordrager af. Het resterende draadeind zit in de voorvork en hoe krijg je dat er uit?
Antwoord: twee dunne moertjes (dus niet de zelfborgende types) op elkaar klemmen met een ringsleutel en een steeksleutel, waarna je het geheel kunt losdraaien.
Heb je een (combinatie) tangetje nodig?
Ik heb het één keer nodig gehad toen de draad uit mijn Conti Top Touring band was gebroken en uitstak. Het absurd dure en extreem lichtgewicht tangetje heeft het voor elkaar gekregen, maar niet overleeft.
Misschien nog een andere toepassing: als een zeskant bout/moer is beschadigd krijg je hem niet meer los met een steek-of ringsleutel.
Een kabelknipper kun je uitsparen door het overtollige gedeelte van de remkabel met tyraps op te binden (tot je bij een fietsenmaker komt).
Een Leatherman lost dit allemaal op, maar ja... ‘zwaar’... ik probeer al jaren te overleven zonder.
Waarom zou je een cranktrekker meenemen?
Heb je dan ook een reserve crank bij je? Of een reserve trapas? Of kun je die trapas open krijgen en repareren? Of gaat je crank losziten na x1000 km en kom je nooit langs een fietsenmaker?
Voor Rohloff is een kettingpons alleen nuttig als je óók een stukje ketting bij je hebt.
Een Pignon afnemer is nooit aanwezig in de eerste boerderij. Maar daar hebben ze wel een baco.
Hetzelfde geldt voor een hulpstukje om een pedaal open te krijgen.
Ik mis tot nu toe een bladboutsleutel. Zonder valt het niet mee om een voor-tandwiel los te krijgen. Als je een trippel hebt: afvijlen tot het ook past tussen twee bladen.
'2 bandenlichters plastic': is er één te weinig als er één verloren gaat. Dus 3.
Mijn frustratie:
Ik heb al 30 jaar een paar gecombineerde steek-ring sleuteltjes. Extreem klein, extreem licht en de kwaliteit is blijkbaar voldoende. Als ik die ooit kwijt raak zou ik niet weten waar ik nieuwe kan kopen.