Revanho schreef:Is er eigenlijk een (eenvoudige) manier om te weten welke type treinen er op welk traject in Nederland rijden?
Renaat
Beste Renaat,
Knelpunt is dus de doorloopkop, met weinig ruimte voor de fiets en feitelijk géén ruimte voor "langere fietsen". Het aantal fietsplaatsen is na de verbouwing ook nog eens afgenomen, doordat aan de ene kant van het rijtuig de fietsplaatsen, waar tijdens het fietsverbod in de spits reizigers op klapstoeltjes konden plaatsnemen als alle overige zitplaatsen bezet waren, zijn weggehaald.
Doelstelling van die verbouwing was zoveel mogelijk zitplaatsen te realiseren.
Er is een keuken uit die treinen verwijderd, er zijn wat toiletten opgeheven, maar er is ook gekozen voor een krappere stoelplaatsing.
Tijdens mooie dagen in de zomer bleek het gebrek aan fietsplaatsen een groot probleem op de koplopers vanuit het noorden.
De koplopers werden jarenlang altijd ingezet op de lijnen van de Randstad naar Groningen/Leeuwarden en naar Deventer en Enschede.
Sinds de ingebruikname van de Hanze-spoorlijn via Almere naar Zwolle wordt het materieel anders ingezet. Van Schiphol naar het noorden wordt nu met dubbeldekkers gereden en de koplopers zie je nu ook op Roosendaal -Zwolle (naast ander materieel).
Nieuw is de proef op het station van 's Hertogenboch. Bij de elektronische informatie op het perron, die aangeeft welk deel van de trein vrij vol zit en in welk deel van de trein voldoende zitplaatsen vrij zijn, wordt ook precies aangegeven waar fietsen ingeladen kunnen worden.
Overigens zie ik ook in Belgie verbeteringen. In nieuwe treinen is nu ook een "Mehrzweckraum" voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen met een gelijkvloerse toegang waarbij reizigers de deuren kunnen openen zonder eerst de treinbegeleider (conducteur) te hoeven verwittigen.
Een "Mehrzweckraum", waarbij de reiziger zelf de deuren kan openen zag ik ook in aangapste IR-treinen van Antwerpen naar Brussel. Helaas geen lage instap.