door
Yopie » zo 17 mar, 2013 18:28
Het lijkt mij dat dit soort vreselijke gebeurtenissen steeds meer gaat toenemen want de mens wordt (in mijn ogen) met de dag krankzinniger.
En om even op de veiligheid van de vrouw in te gaan: ik lees hier wel eens opmerkingen dat je als alleen reizende vrouw net zo veilig bent als een alleen reizende man maar dit kan natuurlijk nooit waar zijn. Want een vrouw is nog steeds in heel veel landen minder waard dan een man (soms nog minder dan een geit), ze is lichamelijk zwakker dan een man en bovendien kun je haar ook nog eens verkrachten. Dus hoezo even veilig?!
Nu kan een overval of verkrachting overal gebeuren, ook in het park om de hoek of in je eigen huis en ben je misschien juist op reis wel veiliger doordat je dan toch al meer op je hoede bent (ik wel tenminste). Want in een onbekende omgeving met een andere cultuur en vreemde taal reageer ik terughoudender, kijk meer uit wat ik zeg, pas mijn kleding aan etc en dat niet alleen uit respect voor de ander maar ook voor mijn eigen veiligheid.
Maar .. ik ben ook een Amsterdammer (met veel praatjes), heb Friese ouders met doldriest Vikingbloed (oftewel bij ons zijn de aardappels sneller gaar) en daardoor lukt dat dus niet altijd en dat kan behoorlijk onhandig zijn of voor narigheid zorgen.
Dus mijn tips zijn: weet wie je bent, bedenk hoe je in bepaalde situaties zal reageren, lees veel over de landen waar je heen wilt (de gewoontes, veiligheid etc) en probeer je zonodig aan te passen.
Als vrouw kun je nog een trouwring dragen (voorkomt veel gezeur), negeer kerels die lastig doen, probeer niet in hun ogen te kijken (voorkomt vervelende reacties), leer bepaalde zinnen in de taal uit je hoofd (zoals: "Ga weg!" of "Bel de politie!"), steek niet te snel je middelvinger op en weet waar je een man goed kunt treffen want met een rake klap van voet, knie, elleboog of door een flinke draaiende beweging ligt hij snel kermend op de grond. En misschien het belangrijkste: vertrouw op je instinct/intuitie? (ja, ik zet er maar een vraagteken bij want soms kan een mens te over-enthousiast of te goed van vertrouwen zijn dus is die intuïtie dan ook helaas ver te zoeken).
Ja, een beetje magere tips.
Maar moest toch even reageren.
Yopie