Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe vind je de weg in de grote stad? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe vind je de weg in de grote stad?

Je moet je ook niet alles wijs laten maken Jan :wink:

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Door steden als ondermeer Odessa, Sofia, Astrachan, Bratislava waar ik dwars door heen moest gebruikte ik vaak de stand van de zon, mijn schaduw achtervolgend. De bewegwijziging is er vaak niet of nauwelijks en af en toe gebruik ik mijn kompas.

Bewegwijziging is vaak sterk verouderd of slecht of niet te lezen.

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Daar staat toch gewoon Sofia? Dat bewegwijzering in de lokale taal geschreven is is niet meer dan normaal, de Friezen en Grieken lossen dit weliswaar op door de vertaling eronder te zetten, maar toch een beetje de letters leren scheelt een hoop, net als een kaart die 2-talig is uitgevoerd. Beter dan een bord 100m na de splitsing die je vertelt waar de weg rechtdoor naar toe gaat.
Om op het onderwerp terug te komen, in veel steden kun je in en van het centrum komen door de rivier te volgen als die er is en anders gewoon doorfietsen tot je bord met centrum erop tegenkomt en dat volgen, zon, wind en een beetje gevoel voor richting helpen ook wel als je nog niet over een GPS beschikt. Dat je soms in druk verkeer terechtkomt is dan even jammer, weten ze daar dat er meer is dan alleen de auto om je voort te bewegen.

Peter, die het ook wel lukt om met GPS te verdwalen.
Zelfs met hulpmiddelen zoals GPS en papieren kaarten kan een grote stad in fietsen best lastig zijn, hoewel een grote stad uit fietsen lastiger is vind ik. Ondertussen hebben we best een paar grote drukke steden 'verslagen'. Onze top drie in willekeurige volgorde; Istanbul, Teheran en Bangkok.

We hebben met elkaar afgesproken dat we grote steden bij voorkeur niet aan het eind van de dag in fietsen. Je bent dan allebei moe, minder scherp, sneller geïrriteerd enz.
Ook zijn we altijd in de voorsteden even gestopt om wat te eten en te drinken. Op die manier fiets je het frist alle hectiek in. Verder houd ik - Maarten, wel van alle verkeersdrukte. Het maakt dat al m'n zintuigen open staan en krijg ik een ligt euforisch gevoel. Line vind die drukte een stuk minder interessant, ook omdat ze zich minder op d'r gemak voelt met voorbij schietende auto's en motoren. We coachen elkaar door duidelijk te zeggen wat we gaan doen- van baan wisselen bijvoorbeeld en proberen zoveel mogelijk als een geheel te reageren. Dus; 1,2,3 ja nu links voorsorteren. Dit proberen we ook zo goed mogelijk te laten zien aan andere weggebruikers. Zodra je oogcontact hebt met een automobilist zit je veilig.

Soms kom je vrij makkelijk min of meer op de plek waar je wil zijn, andere keren is het gewoon een kwestie van honderd keer stoppen en het aan mensen vragen. Wat ons ook wel eens geholpen heeft is gewoon op de kaart kijken, ook al heeft die te weinig detail en vervolgens gewoon op kompas gaan rijden. Je komt dan grofweg op de juiste plek terecht en dan kan je op een gegeven moment gaan vragen.
Voor de reis een track zoeken van de route die je volgt; deze gaat dan ook door de stad en loodst je (als alles goed is) zo door het centrum. Vooraf ook alvast de slaapplaatsen opzoeken en als POI in de GPS zetten. Eventueel een route er naar maken, van af de fietsroute.
Voordeel van de uitgezette fietsroutes met een track is dat deze (vaak) over relatief rustige en fietsvriendelijke wegen gaan. Ga je uit van alleen de wegwijzers, dan gaat dat, bij mij, vaak verkeerd; in de stad ontbreken er bordjes of staat er net een auto voor.
Sinds bij mij de GPS op de fiets mee gaat fiets ik een stuk ontspannener: ik hoef niet steeds op de kaart te kijken of ik nog goed ga: een half oog op het scherm is voldoende, de rest gebruik ik om, eventueel, te genieten van de oomgeving.

Mvrgr Erik
Biedt de gps ook uitkomst bij wegen die verboden zijn voor fietsers? Ben zelf eens een hele ochtend bezig geweest om uit Debrecen (Hongarije) te geraken. Toch niet meteen een wereldstad, maar steeds stuitten we weer op bordjes die aangaven 'verboden voor fietsers'. Bij het in fietsen van een stad heb je dat ook vaak.
@pedalero,
Goede raad. Negeren dat soort ongein bordjes. Als je wordt aangehouden speel je gewoon de domme buitenlander. Als je er namelijk probeert wel aan te houden, dan moet je wel beschikken over heel veel vrije tijd en doorzettingsvermogen.
Dat probleem is voorgoed opgelost met de komst van GPS en smartphone.

Niet met online navigatie van Google maps maar offline met OSM vector kaarten. Bestemming opgeven, zo nodig route aanpassen en fietsen maar.

Offline dus, en vector kaarten, of had ik dat al gezegd?

Frank
Jan Eleveld schreef:
de stand van de zon
In Buenos Aires reed ik prompt de verkeerde kant op. Ze hadden me niet verteld dat de zon daar in het noorden staat :wink:
:lol: :lol: :lol:
Pedalero schreef:Biedt de gps ook uitkomst bij wegen die verboden zijn voor fietsers? Ben zelf eens een hele ochtend bezig geweest om uit Debrecen (Hongarije) te geraken. Toch niet meteen een wereldstad, maar steeds stuitten we weer op bordjes die aangaven 'verboden voor fietsers'. Bij het in fietsen van een stad heb je dat ook vaak.
De binnenstad van Nice is ook zo'n geval. Als je iets afdwaalt van de kade lijken de eenrichtingsstraten alleen nog maar weg te gaan, richting parijs of zo. Ik heb toen uiteindelijk maar besloten een stuk te lopen.
Leon
Pedalero schreef:Biedt de gps ook uitkomst bij wegen die verboden zijn voor fietsers? Ben zelf eens een hele ochtend bezig geweest om uit Debrecen (Hongarije) te geraken. Toch niet meteen een wereldstad, maar steeds stuitten we weer op bordjes die aangaven 'verboden voor fietsers'. Bij het in fietsen van een stad heb je dat ook vaak.
Op OSM hebben we daarvoor een kaartje gemaakt. De met grijs gemarkeerde wegen zijn verboden voor fietsers op de Openfietsmap. Kan zijn dat de Hongaarse mappers niet erg actief zijn op fietsgebied (en de regelgevers al helemaal niet) en dat alle "rode" N wegen zoals hier in NL verboden zijn, maar met gezond verstand kan je met de GPS best wel uit Debrecen geraken. Ik heb er zelf ook gefietst en was niet onder de indruk van de verkeersdrukte daar. Gewoon negeren die verboden zou ik zeggen.
De tovenaar schreef:Op OSM hebben we daarvoor een kaartje gemaakt. De met grijs gemarkeerde wegen zijn verboden voor fietsers op de Openfietsmap.
Ja, maar dan moeten ze dat wel goed doen, in Lübeck zie ik fietspaden die dan heel donkergrijs worden en dat is de bedoeling niet. Klik maar eens op "non-cycleable ways :wink:
Michael W schreef:Ja, maar dan moeten ze dat wel goed doen, in Lübeck zie ik fietspaden die dan heel donkergrijs worden en dat is de bedoeling niet. Klik maar eens op "non-cycleable ways :wink:
Zou een cultuurverschil kunnen zijn, de Duitsers jagen de fietser in de stad de stoepen op :x
En in ons land mag je niet fietsen op de stoep (=footway) dus die heb ik grijs (niet routerend) gemaakt. Sommige mappers bekijken de kaart vanuit het standpunt van een automobilist > op de weg wordt niet gefietst > bicycle=no > gps gaat de mist in. Dat er naast die weg ook voetpaden lopen waar je wel mag fietsen, daar heeft die mapper dan weer geen boodschap aan.
bergbeklimmer schreef:Navigeren in Barcelona (heel lang geleden). Ik had geen kaart of een gps; dat bestond toen nog niet.
Kaart ook niet? Is wel heel lang geleden he... ;)

Ik navigeer meestal liever om een grote stad dan erin. Als ik er toch door moet, van tevoren op een kaart kijken waar de plaatsen eromheen ongeveer liggen in de hoop dat ik borden tegenkom, zodat ik in elk geval min of meer in de juiste windrichting de stad uitgespuugd word. Het (centraal) station ligt meestal in het centrum. Rivieren en spoorlijnen kunnen soms handig zijn, maar leiden ook weleens naar doodlopende gebieden - fabrieksterreintjes, emplacementen. Toen op de terugweg op de Jacobsroute de routebeschrijving in Parijs dood bleek te lopen op het Gare du Nord dacht ik eenvoudigweg het Canal Saint Martin te kunnen volgen, maar door het eenrichtingsverkeer (en niet goed opletten denk ik) kwam ik op een kade die afgezet was met grote rotsblokken. Een passerende wandelaar zag er geen probleem in, vertelde me dat ik verderop gewoon verder kon fietsen en hielp me met fiets en al over de blokken te klauteren. Scheelde me een heel eind terugrijden naar de dichtstbijzijnde brug.

De kerktoren van Marten vind ik vooral handig in kleinere dorpen; daar vind je de cola met appeltaart!

Carl
Vorige maand in Bangkok betaalden we een Tuk tuk om ons van het station naar het hotel te loodsen. Voor de afgesproken prijs reed hij voor onze fietsen en bracht ons vlot ter bestemming.
Vroeger reed ik ook op kompas door de stad en dat werkte behoorlijk.
Nu geef ik een bestemming op in de GPS en stel hem in op "directe routering". Direct routeren betekent dat hij niet routeert/navigeert langs wegen en straten, maar dat hij gewoon de rechte lijn, vogelvlucht, uitzet op het scherm, van de plaats waar je je bevindt naar je bestemming. Je ziet dan constant de richting die je uit moet en je probeert gewoon zo dicht mogelijk langs die rechte lijn te blijven. Bij grote hindernissen als een spoorlijn of een rivier is het dan zaak even te stoppen en op je schermpje uit te zoeken waar de dichtstbijzijnde oversteek is. Straten waar je niet in mag, rijd je voorbij en je zoekt een volgende die de goede kant uitgaat.
De tip van Marten over de kerk herinnert me aan een belevenis van 25 jaar geleden, het pre Gsm- en pre GPS tijdperk.
Ik was naar Normandië gefietst en op de terugweg werd ik ziek. Vanuit een telefooncel bel ik mijn vriendin: "Kan je me komen halen?"
We spreken af in Amiens, aan de kerk, en als er meer dan één kerk is, is de afspraak aan de grootste. Wist ik veel dat Amiens zo'n grote stad is met maar liefst zesentwintig kerken!
Gelukkig staat daar een kathedraal. Het was al donker toen ik daar aankwam. Komt daar toch wel net op dat moment de olympische vlam voorbij, honderdduizend mensen op straat... En toch, na een tijdje herken ik mijn auto die rondjes rond de kathedraal rijdt.
Nee, kerken vertrouw ik niet meer sindsdien.
Jan Eleveld schreef:
de stand van de zon
In Buenos Aires reed ik prompt de verkeerde kant op. Ze hadden me niet verteld dat de zon daar in het noorden staat :wink:
En jij spreek nog wel Spaans!
bompa schreef:Vorige maand in Bangkok betaalden we een Tuk tuk om ons van het station naar het hotel te loodsen. Voor de afgesproken prijs reed hij voor onze fietsen en bracht ons vlot ter bestemming.
Dat is het voordeel als je drie dames fietst. Ze loodsen je dan niet zo snel naar de hoeren.
Wij gingen meestal maar gewoon ongeveer de juiste richting op.
Of eerst naar het centrum, want daar zijn meestal de bordjes naar de plaatsen buiten de stad te vinden.
Tegenwoordig (sinds we een oude iphone heben) gebruiken we mapswithme (gebruikt ofline de openstreetmap), nooit meer verdwaald zijn als je dat niet wilt omdat de gps op de kaart aangeeft waar je zit.
Dank voor alle reacties!
Hier zaten een paar nuttige tips tussen.
Ik heb een paar mensen via een pb bericht gevraagd of hun reactie gebruikt mag worden in het magazine.
Verschijningsdatum van het volgende tijdschrift met als thema 'fietsen in de grote stad' is 5 april!

Groeten Frouke